Mesačný poplatok, aby si vôbec naštartoval svoje auto. Najväčšia automobilka sveta zaviedla kontroverzný krok
S pribúdajúcimi softvérovými funkciami v nových vozidlách sa stáva čoraz častejším javom, že automobilky si za mnohé vychytávky nechávajú priplatiť vo forme predplatného. Podľa ich predstáv by ho mal vodič každý mesiac zaplatiť, pokiaľ chce niektorú z nadštandardných funkcií naďalej využívať.
Takýto krok spravila aj Toyota, ktorá je najväčším výrobcom áut na svete. Od roku 2018 totiž svoje vozidlá vybavovala systémom, ktorý na vybraných trhoch umožňoval diaľkové štartovanie vozidla, vďaka čomu mohol vodič motor zahriať ešte pred jazdou a pomôcť tak aj s vykúrením alebo vychladením kabíny. V oficiálnych materiáloch však túto funkcionalitu výrobca príliš neprezentuje.
Automobilka navyše túto vymoženosť ponúkla len na obmedzený čas a po jeho uplynutí bude od vodičov za diaľkový štart žiadať predplatné, informuje The Drive. Funkciu v rámci Toyota Connected Services začne spoločnosť zákazníkom účtovať po uplynutí 3 rokov od kúpy auta.
Vodiči si za prémiovú funkciu po bezplatnej skúške zaplatia
Na Slovensku ponúka Toyota možnosti pre diaľkový predohrev alebo vychladenie kabíny len pri niektorých elektromobiloch. Pomocou Toyota Connected Services a aplikácie v smartfóne máš možnosť tiež získať informácie o nabití akumulátora a zostávajúcom dojazde. Diaľkové štartovanie spaľovacích agregátov sa v rámci EÚ nenosí ani pri iných značkách.
V USA, kde je funkcia naprieč trhom bežnejšia, teda Toyota v aplikácii „potajme“ ponúkala od istej úrovne výbavy aj kľúč, ktorý bol pripravený na funkciu diaľkového štartu motora. Túto možnosť podporovali modely vybavené prémiovejším balíkom Audio Plus a Premium Plus. Spomenutá funkcionalita kľúča je tak viazaná na úroveň výbavy audia, no vodiči ju mohli bezplatne využiť po dobu 3 až 10 rokov.
NEPREHLIADNI
V EÚ prestane predávať spaľovacie motory, proti elektromobilom však aktívne bojuje
Po tomto čase si Toyota za diaľkový štart auta začína účtovať mesačný poplatok. Týka sa to všetkých áut s uvedenými audio balíkmi vyrobenými medzi rokmi 2018 až 2020. Najkratšiu skúšobnú dobu získali zadarmo vodiči, ktorí si pri kúpe auta priplatili za balík Audio Plus. S ním dostali aj 3-ročné „predplatné“ pre diaľkový štart zadarmo.
V prípade balíka Premium Plus však môže majiteľ auta využívať funkciu bezplatne až po dobu 10 rokov. Diaľkový štart motora je pritom možné u vybraných modelov využiť aj po stlačení tlačidla zamykania, ktoré je potrebné v prvom kroku stlačiť raz, v druhom druhýkrát do 1 sekundy. V 3. kroku je potrebné tlačidlo podržať na 3 sekundy, aby sa motor naštartoval.
Toyota sa však ani v zámorí touto funkcionalitou svojich nových áut príliš nechválila. Celá téma s predplatným za diaľkový štart sa začala vynárať až v posledných týždňoch, kedy používatelia na Reddite upozorňovali na nové propagačné materiály, v ktorých bolo zviditeľnené práve toto predplatné za softvérovú funkciu.
https://www.youtube.com/watch?v=zioiI4TA_2U
Poplatky si (vy)pýtajú aj ďalšie automobilky
K podobnej stratégii sa však uchyľuje čoraz viac automobiliek, ktoré si za prémiové možnosti začínajú od vodičov pýtať pravidelné predplatné. Príkladom môže byť Tesla, ktorá ešte v júli tohto roka spustila predplatné na svojho Autopilota. Miesto pevnej ceny príplatkového balíka tak zvolila cestu mesačného predplatného, ktoré môžu využiť vodiči v prípade, ak autonómne riadenie skutočne využijú.
Príplatková výbava za poplatok bude súčasťou aj u rodiny vozidiel Volkswagen, u ktorých si budú môcť majitelia dokonca môžu vybrané funkcie predplatiť aj na hodinu alebo deň, uviedol pre nemecké noviny Die Welt v júni tohto roka člen predstavenstva Thomas Ulbrich, spolu s obchodným riaditeľom značky Klausom Zellmerom.
Podobnú schému predplatného v minulosti skúšalo aj nemecké BMW, ktoré si od vodičov pýtalo pravidelný poplatok za využívanie služby Apple CarPlay. Po silnej kritike však túto možnosť rýchlo zrušilo a umožnilo funkciu využívať aj bez dodatočného poplatku. To ale neznamenalo, že automobilka predsa len nevyužije mikrotransakcie.
Týmto smerom sa pritom môže vydávať čoraz viac výrobcov áut, ktorým sa s internetovým pripojením a stále bohatšími softvérovými funkciami áut otvárajú dvere práve do sveta mikrotransakcií. Prostredníctvom nich budú môcť vytiahnuť zo zákazníka ešte nejaké to euro (alebo stovky) navyše.
Čítajte viac z kategórie: Aplikácie
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Invázia môže začať kedykoľvek. Čínska flotila s útočnými zbraňami tlačí na maličký ostrovný štát
Má 66 radarov s umelou inteligenciou a na pokutách už vybrali milióny. Táto obec je postrachom vodičov
Rusko testuje nervy Západu. Nemci poslali proti špionážnemu lietadlu desivé zbrane
Odomkne vraj obrovský potenciál AI. Elon Musk predal sociálnu sieť sám sebe za 45 miliárd dolárov
Nová AI odhalí vážne ochorenie za pár sekúnd. Vytvoril ju 14-ročný génius
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ficov megalomanský žart o von der Leyen: Verím, že predsedníčka Európskej komisie ho pochopila, dúfa premiér
Tragédia v areáli slovenskej nemocnice: V aute našli mŕtve telo
Le Penová je vinná zo sprenevery eurofondov. Odsúdených bolo ďalších 8 osôb
Rusko môže anektovať 7 bývalých sovietskych štátov „do niekoľkých hodín“, varuje expert z Harvardu
Expert o Ficovom telefonáte s von der Leyenovou: „Obávam sa, či to nebude z kategórie – čo sa babe chcelo, to sa jej snilo“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Čína dostala tvrdý odkaz. Ostrov v Ázii predstavil zbraň proti invázii za 24 miliárd dolárov
- Vedci prelomili hranice fyziky. Energia, na ktorú čaká celý svet, bude čoskoro konečne realitou
- Základná potravina bude pre Slovákov luxus. Nová daň má zachrániť planétu a ušetriť miliardy
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína ukázala nástupcu Concorde. Vo vzduchu ho nebude počuť a má dolet cez 11 000 km
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína dostala tvrdý odkaz. Ostrov v Ázii predstavil zbraň proti invázii za 24 miliárd dolárov
- Kritici nešetria chválou. Do slovenských kín príde jeden z najlepších vojnových filmov posledných rokov
- Rusi si dovolili zákerný manéver na USA. Ich čudné lietadlo priletelo do citlivej zóny
- Čína ukázala nástupcu Concorde. Vo vzduchu ho nebude počuť a má dolet cez 11 000 km
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vedci neverili vlastným očiam. 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Čína chystá inváziu, varujú experti. Dolaďuje „víťazný plán“, ktorým paralyzuje kľúčový ostrov v Ázii
USA stavajú vesmírnu „lietadlovú loď“. Bude chrániť satelity pred hrozbami
Investori pozorne sledujú Trumpa. Ceny ropy klesli pre obavy z obchodných vojen USA
Koniec čakania pri parkovacích automatoch. Mobilné aplikácie menia spôsob platby
Microsoft definitívne ruší heslá. Prihlásiš sa bezpečnejšie a oveľa rýchlejšie
Najväčší ázijský producent ropy a plynu hlási rekordný zisk. Analytikov však sklamal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ficov megalomanský žart o von der Leyen: Verím, že predsedníčka Európskej komisie ho pochopila, dúfa premiér
Tragédia v areáli slovenskej nemocnice: V aute našli mŕtve telo
Le Penová je vinná zo sprenevery eurofondov. Odsúdených bolo ďalších 8 osôb
Rusko môže anektovať 7 bývalých sovietskych štátov „do niekoľkých hodín“, varuje expert z Harvardu
Expert o Ficovom telefonáte s von der Leyenovou: „Obávam sa, či to nebude z kategórie – čo sa babe chcelo, to sa jej snilo“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené