Globálny automobilový gigant Toyota v Európe oznámil čosi nesmierne dôležité. V našich končinách prestane už do roku 2035 predávať vozidlá so spaľovacími motormi. Proti elektromobilite však aj naďalej vedie aktívnu kampaň, upozorňuje Electrek.

Nevie sa rozhodnúť

Je očividné, že manažment by rád pokračoval s vývojom hybridov, no zelený tlak EÚ a štátov mu to nedovolí. Toyota preto len nedávno predstavila svoj prvý elektromobil, ktorým je model bZ4X. Vzhľadom na meniacu sa situáciu na trhu a silné regulácie v EÚ spoločnosť oznámila, že jej autá predávané v Európe budú produkovať nulové emisie už do roku 2035, pričom do roku 2030 majú tvoriť bezemisné vozidla 50 % predajov.

Spoločnosť však aj napriek týmto “núteným” záväzkom naďalej bojuje proti elektromobilite lobovaním, alebo, ako informuje Electrek, aj šírením “propagandy” v Japonsku.

Nedávno však firma musela ohlásiť investíciu do batérií pre elektromobily vo výške až 13 miliárd amerických dolárov, píše The Verge.

Toyota

Svoj plán na najbližších 14 rokov Toyota predstavila len pred pár dňami a riaditeľ spoločnosti zároveň dodal, že ocení aj prípadné navýšenie kapacít obnoviteľných zdrojov, ktoré sú pre skutočne bezemisnú prevádzku kľúčové.

Nerobí to dobrovoľne

Tieto plány sa nápadne zhodujú s navrhovanou Európskou zelenou dohodou. Tá zatiaľ nie je v platnosti, je však veľmi vysoko pravdepodobné, že ju väčšina európskych krajín prijme a začne zavádzať.

Podľa dohody majú klesnúť emisie produkované automobilmi až o 55 % do roku 2030 a 100 % do roku 2035. Ďalšiu novú ekologickú dohodu, podľa ktorej má skončiť výroba spaľovacích motorov do roku 2040, zatiaľ nepodpísali dve kľúčové automobilky.

Toyota

Nimi je práve Toyota a dokonca aj Volkswagen, ktorý už prišiel na európsky trh so svojim elektromobilom ID.3 a väčším ID.4. Tie síce majú svoje vlastné muchy a ich o niečo futuristickejší a menej tradičný vzhľad nemusí byť po vôli všetkým zákazníkom, vo všeobecnosti sú však s nimi majitelia spokojní.

Majú čo dobiehať

Toyota prišla s väčším množstvom ekologických áut medzi prvými, keď na trh uviedla známy model Prius. Už roky navyše predáva ohromné množstvo hybridov a zákazníkom ponúka aj model Mirai vybavený vodíkovým pohonom – v zásade však tiež ide o elektromobil, len s úložiskom energie v palivových článkoch, nie akumulátoroch. Tento model sa tiež stal vôbec prvým oficiálnym autom s vodíkovým pohonom na Slovensku.

S mnohými inými elektromobilmi sa však v predajoch zatiaľ nemôže rovnať a napríklad proti na európskom trhu dominanej Tesle Model 3, nemá čo ponúknuť.

Toyota (Úprava redakcie)

Toyota tak má čo robiť, aby si udržala svoju pozíciu na trhu. Neznamená to však, že jej hrozia nejaké vážnejšie problémy – do elektromobility predsa len investuje a vďaka svojej veľkosti sa nemusí báť, že by zo dňa na deň spadla do finančných problémov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú