Spaľovákov sa nevzdá, Porsche spustilo výrobu syntetického paliva. Zabúda na dôležitý problém
Automobilka Porsche spustila svoju pilotnú továreň na výrobu ePaliva, ktoré má nahradiť klasické palivo pre spaľovacie motory a znížiť tak celkové emisie, informuje CNBC. Metóda má obrovský potenciál v plnení emisných noriem, avšak nerieši jeden zásadný problém, ktorý spaľovacie motory pre ľudské zdravie predstavujú.
Odskúšali ho aj v aute
Spoločnosť už stihla toto inovatívne palivo otestovať aj v aute a to konkrétne v ikonickom športovom modeli Porsche 911. Vôbec prvú továreň na jeho výrobu Porsche spustilo v Čile a má sa jednať o klimaticky alebo emisne neutrálne palivo, ktoré má vo vozidlách so spaľovacími motormi nahradiť benzín. Už čoskoro chce pritom firma vyrábať milióny litrov takéhoto paliva.
Jedná sa o syntetický metanol, ktorý je produkovaný pomocou vody, vodíka a oxidu uhličitého. Hlavnou myšlienkou je využitie CO2 v atmosfére na ich výrobu, čím sa stávajú takéto palivá takmer úplne neutrálne práve z hľadiska tejto emisnej látky. Takéto ePalivo umožňuje využiť existujúcu infraštruktúru a vozidlá, avšak zároveň predstavuje hneď niekoľko problémov.

Spaľovacie motory totiž neprodukujú len oxidu uhličitý, ale tiež zdraviu extrémne škodlivé uhľovodíky a niekoľko ďalších nebezpečných látok, ktoré sú často karcinogénne. Tie tak budú naďalej vypúšťané v obývaných oblastiach, kde spôsobujú vážne zdravotné komplikácie a každoročne si vyžiadajú veľké množstvo ľudských životov. Jedná sa síce o čiastočne čistejšie riešenie, avšak ani zďaleka nie tak čisté, ako ponúkajú elektromobily či vodíkový pohon.
Prečo nie vodík?
Ešte čistejším riešením môže byť vodík, ktorý nie je nutné používať len v autách s palivovými článkami, ale tiež ako palivo pre špeciálne spaľovacie motory. Takéto palivo ale nie je možné použiť v už existujúcich motoroch a je nutný dodatočný vývoj. Ani takéto spaľovanie navyše nie je dokonalé, keďže dochádza k spaľovaniu so vzduchom, ktorý neobsahuje len kyslík.
Porsche odďaľuje nevyhnutné
Zákaz predaja spaľovacích motorov vo vyspelých krajinách je ešte pomerne vzdialený a aj keď nadobudne svoju platnosť, tieto autá len tak ľahko z ciest nezmiznú. Porsche tak bude môcť predávať svoje ePalivá vo veľkom aj po takomto zákaze a predsa len je ich dopad na životné prostredie menší, než pri klasických ropných palivách.
CNET dodáva, že bolo zariadenie postavené v Čile práve pre dosiahnutie čo najvyššej efektivity celého procesu, keďže sa jedná o veterné miesto – zariadenie poháňa elektrická energia z veternej turbíny, čo zase proces oslobodzuje od väčšiny emisií a dopadov na životné prostredie spojených s energetickým priemyslom.
V prvej fáze chce Porsche vyrobiť približne 130 000 litrov ročne. Firma vysvetľuje, že chce zariadenie po pilotnej fáze rozšíriť a začať s produkciou 55 000 000 litrov ePalivo ročne a to ešte do roku 2025. O ďalšie dva roky neskôr má ročne produkovať až 550 000 000 litrov tohto paliva, čo je síce len zlomok svetovej produkcie, avšak dobrý krok vpred.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
