Automobilka Porsche spustila svoju pilotnú továreň na výrobu ePaliva, ktoré má nahradiť klasické palivo pre spaľovacie motory a znížiť tak celkové emisie, informuje CNBC. Metóda má obrovský potenciál v plnení emisných noriem, avšak nerieši jeden zásadný problém, ktorý spaľovacie motory pre ľudské zdravie predstavujú.

Odskúšali ho aj v aute

Spoločnosť už stihla toto inovatívne palivo otestovať aj v aute a to konkrétne v ikonickom športovom modeli Porsche 911. Vôbec prvú továreň na jeho výrobu Porsche spustilo v Čile a má sa jednať o klimaticky alebo emisne neutrálne palivo, ktoré má vo vozidlách so spaľovacími motormi nahradiť benzín. Už čoskoro chce pritom firma vyrábať milióny litrov takéhoto paliva.

Jedná sa o syntetický metanol, ktorý je produkovaný pomocou vody, vodíka a oxidu uhličitého. Hlavnou myšlienkou je využitie CO2 v atmosfére na ich výrobu, čím sa stávajú takéto palivá takmer úplne neutrálne práve z hľadiska tejto emisnej látky. Takéto ePalivo umožňuje využiť existujúcu infraštruktúru a vozidlá, avšak zároveň predstavuje hneď niekoľko problémov.

Porsche

Spaľovacie motory totiž neprodukujú len oxidu uhličitý, ale tiež zdraviu extrémne škodlivé uhľovodíky a niekoľko ďalších nebezpečných látok, ktoré sú často karcinogénne. Tie tak budú naďalej vypúšťané v obývaných oblastiach, kde spôsobujú vážne zdravotné komplikácie a každoročne si vyžiadajú veľké množstvo ľudských životov. Jedná sa síce o čiastočne čistejšie riešenie, avšak ani zďaleka nie tak čisté, ako ponúkajú elektromobily či vodíkový pohon.

Prečo nie vodík?

Ešte čistejším riešením môže byť vodík, ktorý nie je nutné používať len v autách s palivovými článkami, ale tiež ako palivo pre špeciálne spaľovacie motory. Takéto palivo ale nie je možné použiť v už existujúcich motoroch a je nutný dodatočný vývoj. Ani takéto spaľovanie navyše nie je dokonalé, keďže dochádza k spaľovaniu so vzduchom, ktorý neobsahuje len kyslík.

Porsche odďaľuje nevyhnutné

Zákaz predaja spaľovacích motorov vo vyspelých krajinách je ešte pomerne vzdialený a aj keď nadobudne svoju platnosť, tieto autá len tak ľahko z ciest nezmiznú. Porsche tak bude môcť predávať svoje ePalivá vo veľkom aj po takomto zákaze a predsa len je ich dopad na životné prostredie menší, než pri klasických ropných palivách.

CNET dodáva, že bolo zariadenie postavené v Čile práve pre dosiahnutie čo najvyššej efektivity celého procesu, keďže sa jedná o veterné miesto – zariadenie poháňa elektrická energia z veternej turbíny, čo zase proces oslobodzuje od väčšiny emisií a dopadov na životné prostredie spojených s energetickým priemyslom.

V prvej fáze chce Porsche vyrobiť približne 130 000 litrov ročne. Firma vysvetľuje, že chce zariadenie po pilotnej fáze rozšíriť a začať s produkciou 55 000 000 litrov ePalivo ročne a to ešte do roku 2025. O ďalšie dva roky neskôr má ročne produkovať až 550 000 000 litrov tohto paliva, čo je síce len zlomok svetovej produkcie, avšak dobrý krok vpred.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú