Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Výkonných spaľovacích motorov na kvapalné palivo sa možno nebudeme musieť úplne vzdať ani po elektrickej revolúcii. Toyota a Yamaha spojili sily a vyvíjajú spaľovací motor V8, ktorý používa palivo, vďaka ktorému neprodukuje žiadne škodlivé emisie, informuje Interesting Engineering.

Prichádza vodíková V8

Sily spojila najväčšia automobilka (z pohľadu predaných kusov vozidiel) na svete s Yamahou a snažia sa vyvinúť osemvalcový spaľovací motor, ktorý funguje na vodík. Ten sa pritom v rámci ekologického pohonu v poslednej dobe skloňoval predovšetkým ako palivo pre palivové články, ktoré sú istou formou elektrického pohonu.

Vodíkový V8 doterajší prístup zásadne mení a v budúcnosti môže byť záchranou pre milovníkov výkonných áut a zvuku, ktorý elektrické autá neponúkajú. Tento motor má totiž dosahovať obsah 5,0 litrov a výkon až 449 koní pri 6 800 ot./min., čo je však menej, než benzínová verzia, na ktorej sa tento experimentálny stroj zakladá.

Yamaha/Toyota

Zakladá sa na motore z Lexusu RC F, no má v porovnaní s ním množstvo zmien a vylepšení, ktoré sa týkajú vstrekovačov, hláv valcov, sacieho potrubia a podobne, vysvetľuje vo svojej tlačovej správe Yamaha a dodáva, že pri 3 600 ot./min. dosiahne krútiaci moment 540 Nm.

Jediná možnosť?

„Vodíkové motory skrývajú potenciál uhlíkovej neutrality a uchovania vášne pre motory s vnútorným spaľovaním nažive. Spájanie sa so spoločnosťami s rozdielnymi kultúrami a oblasťami expertízy ako aj rast množstva partnerstiev, ktoré máme teraz, je spôsob, ktorým chceme viesť do novej budúcnosti,“ vyjadril sa Jošihiro Hidaka, riaditeľ Yamaha Motor.

Yamaha pritom začala s vývojom vodíkových motorov už pred piatimi rokmi a tvrdí, že ľudia boli s prototypom vodíkového auta veľmi spokojný napriek tomu, že sa spočiatku tvárili skepticky. Dôvodom je podľa riaditeľa Hidaka skutočnosť, že sú tieto motory pomerne jednoduché na použitie aj bez toho, aby sa musel stroj uchýliť k množstvu elektronických asistentov jazdy.

Toyota Gazoo Racing/Twitter

Kľúčovým je ale pre Yamahu aj samotný zvuk, ktorý je v tomto prípade naozaj na mieste. Motor má totiž produkovať harmonický zvuk s vysokou frekvenciou a je to práve zvuk, ktorý motory V8, aj keď zväčša tie americké, charakterizuje a je prvým aspektom, ktorý si človek všimne. Budúcnosť tak môže byť ekologická a nostalgická zároveň, jednej veci sa ale musí vzdať – tou je vôňa benzínu.

Automobilky sa prispôsobujú

V dnešnej dobe sa už prakticky všetky automobilky prispôsobujú moderným požiadavkám a dokazujú to aj v športových oblastiach, či už sa jedná o elektrickú formulu alebo Rally Dakar, v ktorom zažiarila hybridná Audi RS Q e-tron s výkonom 500 kW, poháňaná elektromotormi a benzínovým generátorom elektrickej energie.

Audi

Niektoré automobilky však, napriek tomu, proti zmene aktívne bojujú a zo všetkých to robí najväčšmi práve Toyota, píše The New York Times. Nevyhnutnosť zmeny si ale plne uvedomuje a dôvodom pre jej spomalenie je, pravdepodobne, len jednoduchší a finančne menej náročný prechod.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú