Rusko sa rozhodlo oživiť značku z éry Sovietskeho zväzu, Slovákom dobre známy Moskvič, informuje Reuters. Nový model Moskvič 3 vyzerá ako slušné moderné auto, avšak má to svoj veľmi dobrý dôvod – nejedná sa totiž o ruské auto, ale len o ruské nálepky na známom čínskom vozidle.

Čínska kvalita miesto ruskej

Moskvič vznikol ešte v roku 1930 a aj keď nikdy nevyrábal práve revolučné autá, sprvu sa darilo držať krok s dobou a dizajn prvých áut, ako napríklad KIM-10, lahodí oku dodnes a pôsobí ako slušný veterán.

Do istej miery si svoje čaro zachovávali z hľadiska dizajnu dosť dlho a aj keď to po technickej stránke nebola žiadne sláva, ešte vždy sa jednalo o tie lepšie autá z východného bloku.

Rusko sa rozhodlo túto legendárnu značku po dlhých rokoch opäť oživiť a to modelom Moskvič 3, ktorý sa v skutočnosti zakladá na dizajne čínskej značky JAC, ktorá, očividne, dodáva aj komponenty. Pri predstavení tohto auta bolo totiž možné zahliadnuť hneď niekoľko nálepiek v čínštine.

Do konca roka chce továreň, ktorá v Rusku ostala po Renaulte po tom, čo opustil ruský trh, vyrobiť ešte 600 kusov a v nasledujúcom roku ďalších 50 000, z ktorých 10 000 má byť elektrických. V roku 2024 chce v továrni vyrobiť až 100 000 áut, z ktorých bude elektrických až 25 000, vysvetľuje BBC. To je prekvapivo dobrý krok.

Nechcú byť na smiech

Dôvodom k výrobe čínskeho modelu môže byť ten, aby sa Rusko vyhlo výrobe katastrofálnych modelov bez akýchkoľvek moderných prvkov. Nie je ale vylúčené, že sa na tento krok pripravovalo už dlhšie – bezpečnostné normy totiž zmiernilo ešte v máji a čelí nedostatku elektronických komponentov a autodielov.

Sen o samostatnosti

Rusko sa musí kvôli sankciám uvalených západom kvôli invázii na Ukrajinu čo najväčšmi osamostatniť, avšak či je práve toto osamostatnenie je otázne. Nový Moskvič sa síce vyrába v Rusku, avšak sa nejedná o ruský dizajn a navyše je, zrejme, vyrobený prevažne z čínskych komponentov.

Rozhodne sa tak nedá hovoriť o samostatnosti, len o preorientovaní sa na „opačnú stranu“. Továreň má v rukách Kamaz a spomínaných 50 000 áut ročne nie je práve veľké číslo. Tesla stíha vo svojej Šanghajskej továrni vyrábať až 22 000 áut týždenne, najväčšia továreň Toyoty v Kentucky zase 550 000 áut ročne, píše CNBC.

Reuters/Youtube screenshot

Rusku však momentálne stačí, ak pokryje vlastný trh. Moskvič 3 sa nápadne podobá na čínsky JAC JS4 – až natoľko nápadne, že sa takmer s istotou jedná o to isté auto, ku ktorému Rusko nepridalo nič – teda okrem vlastnej značky a o niečo horšej pracovnej morálky. Z hľadiska kvality môže výroba v Rusku spôsobovať ešte väčšie problémy, než výroba v Číne.

Do Európy už prúdi niekoľko modelov čínskych značiek a nemožno hovoriť o veľmi zlom spracovaní či katastrofálnej kvalite. Mnohé z nich sú však prekvapivo lacné a tento cenový rozdiel sa, nakoniec, predsa len niekde ukáže.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú