Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V správe sú materiály TASR.

Aktualizované: Rusko zmiernilo bezpečnostné normy pre autá vyrábané na jeho území. Upustilo napríklad od požiadavky na airbagy, keďže pre  sankcie Západu za jeho inváziu na Ukrajinu čelí nedostatku elektronických komponentov a autodielov. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Vo vyhláške, ktorá bola podpísaná 12. mája, zverejnila ruská vláda zoznam znížených požiadaviek na certifikáciu niektorých typov nových vozidiel vyrábaných v krajine. Zahŕňa výrobu automobilov bez senzorov protiblokovacieho systému (ABS), airbagov alebo navíjačov núdzového blokovania (ELR) bezpečnostných pásov. Vyhláška je platná do 1. februára 2023.

Naspať do 20. storočia

Podľa toho istého dekrétu Rusko výrazne zníži aj svoje environmentálne normy pre autá, uviedol to v pondelok (16. 5.) hospodársky denník Kommersant, čím sa vráti k normám pre vozidlá vyrábané do roku 1988.

Západné štáty uvalili na Rusko množstvo sankcií po tom, ako koncom februára poslalo svoju armádu na Ukrajinu. Tie okrem iného zakazujú dodávky automobilových dielov.

Mnohí západní výrobcovia vozidiel zastavili predaj svojich modelov alebo dielov v Ruska vrátane Audi, Hondy, Jaguara a Porsche, zatiaľ čo BMW, Ford, Hyundai, Mercedes, Volkswagen a Volvo zastavili výrobu v ruských závodoch.

Začiatkom tohto mesiaca Rusko povolilo dovoz stoviek kategórií tovarov vrátane veľkých automobilových značiek a náhradných dielov bez súhlasu vlastníka duševného vlastníctva s cieľom obísť sankcie.

Prezident Vladimir Putin opakovane povedal, že ruská ekonomika sankcie zvláda dobre, ale analytici sa domnievajú, že ich najhoršie dôsledky ešte len prídu.

Pôvodný článok z 13. apríla 2022: Ruský automobilový priemysel na tom kvôli sankciám nie je najlepšie, čo dokazujú aj pripravované modely domácej značky Lada, informuje portál Politico. Jednoduchá a kompaktná Lada Granta tak príde na trh bez kľúčových komponentov, ktoré sú v moderných autách štandardom a vzdá sa aj novších emisných noriem.

Žiadne airbagy či ABS

Lada Granta bude po novom vyrábaná bez modernej elektroniky zo zahraničia a dokonca, nedostane ani len nesmierne dôležité a mnohých vyspelých krajinách povinné airbagy či systém ABS, ktorý taktiež denne zachraňuje životy.

To, že tento lacný sedan viac nedostane ani jazdných asistentov či núdzové komunikačné systémy, už potom nikoho neprekvapí.

„Lacný“ je však v tomto prípade pomerne relatívne označenie, keďže kvôli rubľu narástla cena niektorých modelov značky Lada medziročne až o 50 %, no ruské platy ostali prakticky nezmenené.

Lada

Auto nedostane ani len senzory vo výfukovom potrubí, čím sa vzdáva emisných noriem Euro 5 a vracia sa až do časov Euro 2. Vzhľadom na veľkosť ruského trhu to rozhodne nie je dobrá správa pre životné prostredie a klimatické zmeny, kvôli ktorým bijú vedci na poplach.

Musí pokryť takmer celý trh

Zmeny sa dotknú aj riadiacej jednotky motora, ktorú Rusko vymení za jednoduchšiu, vyrobenú ruskou firmou, nie Renaultom, píše Autostat.

Francúzsky Renault však aj naďalej, napriek sankciám a odchodu z miestneho trhu, vlastní 68 % podielov v spoločnosti AvtoVAZ, ktorá vozidlá LADA vyrába.

V minulom roku pritom Rusko vyprodukovalo viac ako 1,5 milióna vozidiel a AvtoVAZ pokryl až 23 % domáceho trhu. Na jednej strane musí kvôli odchodu drvivej väčšiny zahraničných automobiliek pokryť oveľa viac, no zároveň klesne dopyt po automobiloch celkovo, keďže ich cena stúpa a platy sa nemenia.

Lada

Kvôli zlej situácii ruského automobilového priemyslu ho nútene opustili tisícky zamestnancov a AvtoVAZ bude po novom vyrábať len modely Granta a Niva, keďže má dostupné komponenty len pre nich. Okrem zastavenia výroby niekoľkých modelov dostali zamestnanci nútenú dovolenku od 4. do 24. apríla a od 6. júna spoločnosť prejde na štvordňový pracovný týždeň.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú