Elektromobilita je jasným krokom do budúcnosti automobilového priemyslu. Na tomto sa zhodujú mnohé spoločnosti, vizionári či vlády. Kedy ale elektromobily definitívne nahradia spaľováky? V tomto smere padajú rôzne termíny, no šéf spoločnosti CATL verí, že posledný spaľovák sa predá najneskôr v roku 2035, informuje portál CnEVpost.
CATL je je najväčším výrobcom batérií na svete, takźe ak by v priebehu najbližších 13 rokov elektromobily skutočne definitívne nahradili autá so spaľovacími motormi, určite by sa nesťažoval.
Mnoho automobiliek sa vďaka svojim plánom na ukončenie výroby a predaja spaľovákovs týmto odhadom prekýva. V prípade vyspelých trhov, kam patrí Európa a aj Slovensko, dokonca plánujú ukončiť predaj áut so spaľovacími motormi ešte skôr.
Trend je jasne daný
„Trend je jasne daný,“ povedal šéf CALT, Ni Jun na Svetovom ekonomickom fóre vo Švajčiarsku. S jeho slovami rozhodne súhlasíme, nakoľko elektrina v autách je rozhodne pohonom budúcnosti, no dnes je podľa nás ešte príliš skoro hovoriť o tom, kedy sa predá posledné spaľovacie auto.

Európa zvažuje úplný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi najneskôr do roku 2035, takisto Čína v súčasnosti investuje nemalé prostriedky do rozvoja a popularizácie áut na alternatívne pohony.
Netreba však zabúdať na menej rozvinuté trhy, kde môže nástup elektromobility trvať ešte veľmi dlho. Napríklad aj koncern VW bude svoje spaľováky v takýchto krajinách predávať dovtedy, kým to bude nutné. Podobne sú na tom aj iné veľké automobilky a koncerny.
Každý má ten svoj „koniec spaľovákov“
O tom, že v súčasnosti sa ešte rozhodne nedá presne predpovedať, kedy sa na Zemi predá posledné osobné auto so spaľovacím motorom, svedčia aj vyjadrenia ďalších veľkých osobností automobilového priemyslu.
Transformácia koncernu Stellantis na elektrické autá postupne predznamenáva definitívny koniec spaľovacím motorom, ktoré prestanú schádzať z výrobnej linky Peugeotu už od roku 2030. Týmto cieľom tak spoločnosť predbehne aj návrh EÚ, ktorý hovorí o ukončení predaja spaľovákov po roku 2035.

Volkswagen plánuje v roku 2030 predávať viac ako 70 % elektromobilov, Renault až 90 % a Ford chce na konci desaťročia predávať už iba elektrické vozidlá. Švédska automobilka Volvo taktiež plánuje, že do roku 2030 budú všetky jej autá plne elektrické. Pripája sa tak k rastúcemu počtu automobiliek, ktoré chcú do konca tohto desaťročia skončiť s produkciou áut využívajúcich fosílne palivá.
Dôležitá bude cena, Nissan sľubuje revolúciu
Elektromobil je však vo väčšine prípadov ešte stále drahší než spaľovák. Táto rovnica platí najmä pri „ľudových“ autách strednej a nižšej triedy.
Problémom sú batérie, respektíve ich cena. Nissan však prisľúbil, že prinesie elektromobil lacnejší než spaľovák už do 6 rokov. Spojí sa pritom s NASA a spoločne vyvinú revolučnú batériu.

Parametre batérie novej generácie dnes vyzerajú ako sci-fi, no tak to predsa pár rokov dozadu vyzeralo aj so smartfónmi, ktoré si dnes môže dovoliť naozaj každý. Spojenie veľkej japonskej automobilky, agentúry NASA a celého radu univerzít má priniesť výsledky práve do spomenutých 6 rokov.
Nová batéria Nissanu bude až 2-krát energeticky hustejšia, ľahšia, menšia a v neposlednom rade podstatne lacnejšia. Využívať pritom bude menej vzácnych kovov, no jej najsilnejšou zbraňou je bezpochyby tzv. pevný elektrolyt.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

