Z -1 °C do 20 °C na Tesle. Overili rozdiel v letnej a zimnej spotrebe elektromobilu
Elektromobil a chladné počasie nejdú príliš dokopy. Batérie cez zimu trpia – strácajú svoju kapacitu a elektrické autá tak majú v mrazoch podstatne nižší dojazd. Dôkazom toho je aj nedávny test nórskeho youtubera Bjørna Nylanda, ktorý sa detailne pozrel na rozdiely v spotrebe a dojazde Tesly Model 3. Na video upozornil portál InsideEVs.
Bjørn je celosvetovo uznávaný odborník na elektrické autá a svojimi testami mnohokrát preverí elektromobily až na doraz. V jednom zo svojich posledných testov sa pozrel na rozdiely v zimnej a letnej spotrebe elektromobilu.
Ako modelové vozidlo si vybral Teslu Model 3 Standard Range Plus vyrobenú v Číne. O tom, že elektromobily v zime disponujú podstatne nižším dojazdom už vieme. Presvedčili sme sa o tom aj u nás v redakcii pri testoch viacerých elektromobilov a plug-in hybridov.
Bjørnove video ale prináša relatívne presnú odpoveď, o koľko percent pri určitej priemernej rýchlosti klesne samotný dojazd elektrického auta. Výsledky Tesly Model 3 sú v skutku prekvapivé.
Rozdiel v dojazde takmer 100 km
Bjørn absolvoval rovnakú trasu v lete pri teplote 20 stupňov Celzia a v zime pri teplote tesne nad bodom mrazu. Na test použil jeden a ten istý Model 3, ktorý však bol pochopiteľne cez zimu obutý na zimných pneumatikách.
Trasu absolvoval v každom období dvakrát, najprv šiel konštantou rýchlosťou 90 km/h a neskôr celý úsek zopakoval pri rýchlosti 120 km/h. Rozdiel v dojazde medzi letom a zimou pri rýchlosti 90 km/h je takmer 100 km, čo je naozaj markantné.
Loading…
Spotreba pri oboch meraných rýchlostiach bola v zime vyššia o zhruba 4 kWh/100 km. Pri rýchlosti 120 km/h bol zimný dojazd nižší o 50 km v porovnaní s tým letným.
Zimné „trápenie“ potvrdil aj test Slováka
Príklady zimnej spotreby ale poznáme aj zo Slovenska. Ľuboš sa venuje elektromobilite už od roku 2016. Ako exkluzívne prezradil redakcii FonTech.sk, aktuálne vlastní Teslu Model 3 Performance s výkonom 500 koní a udávaným dojazdom 500 km.
Aj hlavným hrdinom jeho zaujímavého testu dojazdu je teda Model 3, s ktorým má najazdených už vyše 75 000 km. Najazdené kilometre a vek batérie sa tiež podpísali na jej degradácii.
Ako nám povedal, snažil sa jazdiť konštantnými rýchlosťami, na diaľnici 110 km/h, na okreskách 90 km/h a v obci 55 km/h. Podmienky boli pre elektromobil naozaj ťažké, vonkajšia teplota sa pohybovala v rozmedzí od -1 do -5 stupňov Celzia a v aute sa viezli až 3 osoby, čo mu poriadne pridalo na hmotnosti.
Trasa do cieľa mala podľa navigácie dĺžku 389 km a pri štarte ukazoval Model 3 dojazd 465 km. Vzhľadom na naozaj ťažké podmienky pre elektromobil mu však Tesla 50 km pred cieľom hlásila dojazd iba 47 km, ku koncu teda jazdil skutočne na hrane.
Veľký test elektromobilov pozitívne prekvapil
Nórsko je považované za európsku „Mekku elektromobility“, o čom svedčia aj tamojšie akcie fanúšikov ekologických áut. Už niekoľký rok po sebe automobilová federácia testuje zimný a letný dojazd elektrických áut, pričom vodiči na nich jazdia až do úplného vybitia.
O zimných testoch sme písali už niekoľkokrát a potvrdilo sa to, čo je nám už v podstate dobre známe – elektromobily v zime prejdú o desiatky kilometrov menej, než udáva cyklus WLTP. Tohtoročný letný test však mnohých príjemne prekvapil.
Screenshot / NAF / YouTube
Všetky vozidlá absolvovali rovnakú trasu, v rovnaký deň a vodiči sa snažili dodržiavať totožný štýl jazdy, čiže brzdili a akcelerovali približne rovnako. Trasa zahŕňala mestá, okresky a diaľnicu, kde sa jazdilo rýchlosťou 110 km/h. Každé vozidlo muselo absolvovať aspoň jeden horský priechod, autá s vyšším dojazdom ich prešli ďalšie dva.
Výsledky najzaujímavejších elektromobilov pre Slovákov:
- Mercedes EQA – 417 km WLTP, 451 km v lete, v zime zatiaľ netestované
- VW ID.3 – 418 km WLTP, 421 km v lete, 340 km v zime
- VW ID.3 Pro S – 539 km WLTP, 564 km v lete, v zime zatiaľ netestované
- Škoda Enyaq – 520 km WLTP, 522 km v lete, v zime zatiaľ netestované
- VW ID.4 – 487 km WLTP, 532 km v lete, v zime zatiaľ netestované
- Audi e-tron GT – 468 km WLTP, 528 km v lete, v zime zatiaľ netestované
Ako môžeš vidieť, z 21 testovaných vozidiel až 18 prekročilo dojazd, ktorý udáva výrobca. O pár kilometrov menej zvládol prejsť elektromobil Polestar 2 (3 km) a tiež Xpeng G3 (12 km) a Citroen e-C4 (5 km).
Naopak najväčším prekvapením bolo BMW iX3, ktoré prešlo až o 116 km viac, než udáva automobilka podľa cyklu WLTP. V zime bol jeho dojazd nižší len nepatrne, namiesto papierových 450 km auto prešlo 432 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci si polepšia: Budú mať vyššie výplaty, aj keď im zamestnávateľ nepridá
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
Unikol interný dokument: Krajiny EÚ chcú utajiť plány na koniec ruského plynu
„Sme pripravení predať milión áut ročne.“ Tím startupistov ide zmeniť jeden z najkonzervatívnejších trhov v Európe
Slovákov budú diagnostikovať rýchlejšie: Nemocnica v Banskej Bystrici je domovom unikátneho laboratória (FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP