O francúzskych autách kolujú kadejaké mienky, nájdu sa ľudia, ktorí ich absolútne zatracujú a preferujú výhradne „nemeckú kvalitu“, no je tu aj skupina motoristov, ktorí týmto autám dali šancu a zistili, že sú na tom výborne a vedia očariť. K tej druhej skupine patrím aj ja a celý týždeň som jazdil na prémiovom elektromobile DS3 Crossback E-Tense.

DS3 Crossback je malý crossover, ktorý sa radí do populárneho B-segmentu a na trhu chce súperiť s konkurenciou v podobe Audi Q2 či mierne väčším BMW X1 a Mercedes-Benz GLA či EQA. Nemecké kúsky však zatiaľ neponúkajú výhradne elektrický pohon, teda s výnimkou Mercedesu a jeho nedávno predstaveného EQA. DS3 tak má hneď na úvod jednu silnú zbraň voči konkurencii – zbraň nesie prívlastok E-Tense.

Michal Varga/FonTech

Elektromobil, ktorého cenovka štartuje na sume takmer 40 000 € však rozhodne nie je pre každého a za túto cenu potenciálny majiteľ požaduje niečo extra, niečo, čím bude jeho auto unikátne a odlíši sa od konkurencie. DS3 našťastie to „extra“ má, no v tomto prípade nejde o žiadne perfektne fungujúce technologické vychytávky a technické riešenia. Auto v mojom prípade zabodovalo dizajnom a veľmi milo ma prekvapilo aj dojazdom, ktorý je na „mestský“ elektromobil naozaj úctyhodný.

Loading...

Loading…

V recenzii sa dozvieš:

  • Ako pôsobí DS3 Crossback E-Tense pri pohľade na exteriér a interiér
  • Aké sú spotreby v meste, na diaľnici a na okreskách
  • Aký je reálny dojazd
  • Ako funguje nabíjanie, aká je nabíjacia krivka a ako ho ovplyvňuje počasie
  • Čo považujem za najsilnejšiu zbraň tohto elektromobilu a čo ma naopak najviac sklamalo
  • Ako fungujú asistenti a infotainment
  • Aká je cena testovacieho modelu DS3 Crossback E-Tense Performance Line
  • Najväčšie nedostatky technologickej výbavy

Pohonnú jednotku DS3 Crossback E-Tense tvorí elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní) a maximálnym točivým momentom 260 Nm. Nejde teda o žiadne brutálne výkonnostné parametre, no pre potreby tohto auta to plne stačí, jeho „ihriskom“ má byť totiž mesto. V meste je ale auto naozaj veľmi živé aj vzhľadom na jeho váhu viac ako 1,5 tony. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 9,1 sekundy.

Michal Varga/FonTech

Áno, rozmerovo ide o čistokrvný malý mestský crossover, napovedá o tomu aj fakt, že pri mojej výške 185 cm a pohodlnom nastavení sedadla na šoférovanie si za mňa v aute ďalší dospelý človek jednoducho nesadol. Ani kufor neponúka extra priestor, no v segmente tohto typu áut spadá do štandardu.

Michal Varga/FonTech

Elektromotor napája batéria s kapacitou 50 kWh a výrobca udáva, že na jedno nabitie dokáže auto prejsť 320 km. Pozrime sa teda, ako na tom v skutočnosti elektrická DS3 je. Priemerná spotreba počas celého testu sa zastavila na úrovni 22 kWh/100 km. Podľa tohto údaju by som tak na 50 kWh batérii najazdil niečo cez 200 km na jedno nabitie.

Michal Varga/FonTech

Testovací týždeň je ale veľmi krátky na objektívne meranie takejto dlhodobej spotreby, s autom sa jazdí aj dynamickejšie a testujú sa rôzne funkcie, ktoré výrazne zvyšujú priemernú spotrebu. Skôr sa teda treba riadiť výsledkami z „krátkych“ testovacích okruhov, kde som jazdil takým spôsobom, ako by som prevažne jazdil aj pri bežnom dlhodobom využívaní auta.

Michal Varga/FonTech

Poďme teda postupne, mesto – spotreba blížiaca sa k 17 kWh/100 km. S takýmto údajom by som sa už blížil k dojazdu 300 km na jedno nabitie. Podotknúť treba aj to, že počas testovania boli teploty na bode mrazu, čiže za ideálnych podmienok v meste verím, že tých udávaných 320 km by sa dalo spraviť. Za toto si u mňa auto získalo prvý veľký plusový bod.

Michal Varga/FonTech

Diaľnica nie je jeho parketa, koniec koncov, tá nesedí žiadnemu mestskému elektromobilu. Spotreba blížiaca sa k 27 kWh/100 km hovorí za všetko. Maximálna rýchlosť je tu navyše obmedzená na 150 km/h. 

Michal Varga/FonTech

Čisto na okresných cestách sa spotreba pohybuje na úrovni 24 kWh/100 km, čo tiež nie je zlé, takýmto štýlom by sa dalo na jedno nabitie prejsť zhruba 200 km. Kombinovaná spotreba, ktorú sme merali aj v našom Instagramovom teste, sa zastavila na úrovni tesne pod 20 kWh/100 km. Testovací okruh meral asi 120 km a prevažnú časť v tomto prípade tvorili okresné cesty. V tomto si moje „srdce“ získala DS3 už po druhýkrát, pretože dokázala, že aj príležitostná cesta „mimo mesta“ jej nerobí žiaden problém.

Michal Varga/FonTech

O to pohodlnejšie je cestovanie na dlhšie vzdialenosti, keď máš v aute dostatočne rýchle nabíjanie. V prípade DS3 Crossback E-Tense je to podpora nabíjania s výkonom až 100 kW. Reálne výsledky ukazujú, že za pol hodinu na rýchlonabíjačke sa auto nabilo z 28 % na rovných 80 % a za tento čas dodalo do batérie 24 kWh energie, čo bez problémov postačí na viac ako 100 km jazdy po okreskách.

Michal Varga/FonTech

Nabíjanie som testoval viackrát a všimol som si, že nabíjacia krivka DS3 nie je úplne najlepšia. Za ideálnych podmienok sa nabíja auto naozaj rýchlo, lenže tie ideálne podmienky sú – stav batérie v rozmedzí 20 % až 80 % a plusové teploty vonkajšieho vzduchu. Všimol som si tiež, že aj vlhké počasie a hmla výrazne obmedzujú výkon nabíjania.

Michal Varga/FonTech

De facto po dosiahnutí 80 % nabitia na rýchlonabíjačke už ani nemá zmysel v nabíjaní pokračovať. Za viac ako hodinu nabíjania, kedy sa mi auto dobilo z 24 % až na 95 %, bolo dodaných 32 kWh energie. To je v porovnaní s polhodinou pri ideálnych podmienkach podstatne horšie.

Michal Varga/FonTech

Do plnej kapacity sa teda oplatí nabíjať vtedy, ak auto stojí niekde na parkovisku počas nákupov, práce, alebo doma v garáži, rozhodne nie počas zastávky na nabíjanie pri dlhšej ceste. Cez domáci 11 kW AC wallbox sa dokáže auto plne nabiť za 5 až 6 hodín, domáce nabíjanie cez noc je tak ideálnym riešením.

Ešte pár slov k zovňajšku. Unikátny vzhľad autu dodávajú aj zapustené kľučky dverí, ktoré sa v prípade potreby automaticky vysunú. Je to len detail, no veľmi efektný detail, ktorý autu rozhodne pridáva na hodnote.

Michal Varga/FonTech

Presuňme sa ale už do interiéru, ktorý je rovnako extravagantný a odvážny ako zovňajšok DS3 Crossback. Štýl a dizajnová unikátnosť sa tomuto autu rozhodne nedá uprieť, o čom sa môžeš presvedčiť aj pri pohľade do vnútra.

Michal Varga/FonTech

Displeje tu nájdeme dva, jeden pre vodiča, druhý multimediálny, cez ktorý sa ovláda aj klimatizácia. Vzhľad virtuálnych budíkov sa meniť nedá, jediné, čo ide zmeniť, sú informácie, ktoré sa na nich zobrazujú, ako napríklad navigácia či údaje o jazde. Za príplatok je k dispozícii aj head-up displej, ten som však v testovacom modeli nemal.

Michal Varga/FonTech

V testovanom vozidle som mal príplatkový 10,3″ dotykový displej (inak je v základe 7″ obrazovka), ktorý disponuje funkciou MirrorScreen a nechýbajú ani možnosti prepojenia smartfónu cez Android Auto a Apple CarPlay.

Michal Varga/FonTech

Vzhľad infotainmentu je opäť veľmi extravagantný, miestami na mňa pôsobil až mierne chaoticky, no ako to pri týchto „displejoch“ býva, chce to trochu cviku, aby sa v tom človek naučil orientovať. S čím som ale určite nebol spokojný, bola rýchlosť reakcií multimediálneho systému. Jeho spomalenie a mierne „záseky“ boli citeľné.

Jazdné režimy sú tu iba tri, Eco, Normal a Sport. Zatiaľ čo Eco režim zníži výkon a vypne komfortné funkcie v aute, medzi režimami Normal a Sport som necítil takmer žiaden rozdiel, jedinú zmenu som postrehol v citlivosti plynového pedála. V interiéri nájdeme niekoľko pomerne netypických ovládacích prvkov, ktoré sú síce dizajnové, no z praktického hľadiska to, žiaľ, nie je úplne najlepšie riešenie. Konkrétne narážam na kosoštvorcové dotykové tlačidlá pod centrálnym displejom, ktoré reagujú na dotyk len vtedy, ak ich človek stlačí presne v strede.

Zobraziť celú galériu (34)
Michal Varga/FonTech

Tieto tlačidlá pritom vôbec nemuseli byť dotykové a dokonca aj pri zachovaní úplne rovnakého dizajnu by mohli byť hardvérové, respektíve by mohli aspoň dávať nejakú spätnú väzbu po zatlačení.

Michal Varga/FonTech

Netypicky umiestnené sú tiež tlačidlá na otváranie okien, ktoré sa nachádzajú pri voliči automatickej prevodovky. Toto ani nepovažujem za nejaké extra mínus, no chvíľu mi trvalo, než som si zvykol, že okno na DS3 neotváram na dverách ľavou rukou, ale pravou rukou na stredovom tuneli.

Michal Varga/FonTech

Už v základe sa nachádza aj aktívny asistent varovania pred vybočením z jazdného pruhu a tento systém si odomňa vyslúži asi najväčšiu kritiku. Na diaľnici fungoval bezproblémovo, respektíve presne tak, ako by som to od neho očakával, no na okresných a horšie značených cestách sa mi niekoľkokrát stalo, že sa ma systém doslova snažil zviezť z cesty a ja som ho musel protipohybom volantu „pretlačiť“. Po dvoch dňoch jazdenia, kedy sa mi takáto situácia stala niekoľkokrát, som ho radšej po naštartovaní okamžite vypínal.

Nie je to však najpokročilejšia verzia asistenta, ktorý sa do DS3 Crossback dá pridať. V testovacom modeli sme tiež mali iba obyčajný tempomat a miernym sklamaním boli základné predné halogénové svetlá. Za príplatok je síce k dispozícii Full LED Matrixová technológia, no aspoň obyčajné LED-ky by už v tejto verzii výbavy mali byť samozrejmosťou. Testovali sme totiž verziu Performance Line.

Zobraziť celú galériu (34)
Michal Varga/FonTech

Zhrnutie

Štýl a neskutočná túžba odlíšiť sa od väčšiny, presne to musí preferovať pri výbere nového auta budúci majiteľ elektrickej DS3 Crossback E-Tense. Určite nejde o technologicky najvyspelejšie auto, ani nie je nabité kadejakými prelomovými funkciami, no to, ako vyzerá zvonku, ako púta pohľady ľudí a aký dojem vytvára po sadnutí do interiéru, je niečo unikátne, čo pri inom aute zrejme nezažiješ.

Možno sú to práve netypické riešenia ovládania a umiestnenia rôznych prvkov, vďaka čomu pôsobí DS3 Crossback E-Tense tak originálne. Ten, kto si toto auto kúpi, sa doň musí jednoducho „zamilovať na prvý pohľad“. Koniec koncov, ani cenovka testovaného modelu, ktorý vyšiel na niečo málo cez 42 000 €, nie je pre každého.

Veď už v základe štartuje DS3 Crossback E-Tense na 39 990 €. Zatiaľ však malý elektrický crossover vo svete nemá až takú konkurenciu, čo mu môže hrať mierne do karát. Konkurovať mu môže napríklad taký Peugeot e-2008, ktorý ale štartuje na sume 31 390 €. Jeho menšieho súrodenca, model Peugeot e-208, sme dokonca nedávno testovali. No ako sa hovorí, za štýl a unikátnosť sa platí a DS3 Crossback E-Tense to naplno potvrdzuje.

Fotografie k článku zhotovil Michal Varga.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú