Elon Musk: Revolučné batérie nebudú len pre elektromobily. Od prelomového momentu sme len pár rokov
O vývoji elektrických lietadiel počúvame v posledných rokoch celkom pravidelne, avšak na ich komercializáciu si ešte nejaký čas počkáme. CEO spoločnosti Tesla Elon Musk však teraz tvrdí, že vďaka pokroku v technológii batérií by sa niečo také mohlo udiať už o 3 roky, píše Independent.
Revolučné batérie nebudú len pre elektromobily
Len pred dvoma týždňami sme boli svedkami výskumu tímu Tesly pre vývoj batérií na čele s Jeffom Dahnom, ktorý ukázal novú revolučnú technológiu batérií s oveľa väčšou hustotou, na akú sme momentálne zvyknutí.
Takýto posun by však neznamenal iba zvýšenie dojazdu elektromobilov, ale aj nové možnosti výroby elektrických lietadiel, ktoré najnovšie potvrdil aj samotný Elon Musk.
Ten minulý rok tvrdil, že prelomová energetická hustota batérií 400 Wh/kg, ktorá je podľa jeho názoru potrebná na let, má prísť približne o 5 rokov. Vďaka urýchleniu vývoja sa však podľa Muskovho vyjadrenia na Twitteri táto technológia dostane do masovej výroby už o 3 až 4 roky.
400 Wh/kg *with* high cycle life, produced in volume (not just a lab) is not far. Probably 3 to 4 years.
— Elon Musk (@elonmusk) August 24, 2020
Kľúčová by pritom mohla byť práve technológia prezentovaná Dahnom a jeho výskumným tímom z Dalhousie University, ktorí dokázali, že batériové články bez anód, teda elektród, ktoré odvádzajú z priestoru záporné častice elektrického náboja, majú tendenciu ukladať viac energie na objem ako tradičné lítium-iónové batérie, pričom výhody majú aj v nižšej hmotnosti.
Vedci vo výskume dokonca spomenuli, že nové batérie tohto druhu by mohli umožniť vývoj pre menšie elektrické lietadlá typu VTOL, teda vertikálneho vzletu a pristátia, ktoré dokážu prepraviť zopár cestujúcich na kratšie vzdialenosti, píše Electrek.
O podobnom nápade rozprával Musk už viackrát, pričom spomenul ho aj počas slávneho rozhovoru so standupistom Joe Roganom, počas ktorého popíjal whisky a fajčil trávu.
Nová technológia je však stále v procese vývoja a súčasné prototypy nedosahujú dostatočný počet cyklov. Dahnovmu tímu sa však od počiatkoch výskumu podarilo optimalizáciou použitého elektrolytu dostať z 90 na 200 cyklov, je pomerne slušné zlepšenie za menej ako rok.
Americká automobilka plánuje o svojich pokrokoch vo vývoji vlastných batérií prezradiť viac, a to počas „Dňa batérií“ už 22. septembra.
Prvé pokusy a testy sú už realitou
Musk však nie je jediný, komu nie sú elektrické lietadlá neznáme. Za posledné roky sme boli už viackrát svedkami rôznych míľnikov v tejto oblasti, pričom azda najväčší z nich bol prvý úspešný test plne elektrického lietadla, ktoré je určené na komerčné lety.
Išlo o upravený hydroplán DHC-2 de Havilland Beaver spoločnosti Harbour Air, ktorý v decembri minulého roka lietal nad mestom Richmond pri kanadskom Vancouveri.
V rovnaký mesiac predstavila spoločnosť Rolls-Royce svoje športové elektrické lietadlo, medzi ktorého predné vlastnosti patrí maximálna rýchlosť viac než 480 km/h a batéria poskytujúca dolet na úrovni 322 kilometrov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
50-tisíc Rusov na fronte, letná ofenzíva v troskách: Korupcia ničí armádu, Ukrajinci chystajú tvrdý protiútok
Slováci ich „hltajú“ ako lentilky: Kardiológ odhalil doplnky, ktoré vedú k neplodnosti, zlyhaniu pečene a predčasnej smrti
NÁROČNÝ KVÍZ: Iba 10 % Slovákov odpovie správne na všetky otázky. Prever svoje znalosti z chémie
Smrteľný vírus v populárnej destinácii Slovákov: Krajina hlási prvé úmrtie, 25 ľudí je v karanténe
Rusi prekvapili lacným dronom z peny. Černika pôsobí primitívne, no ničí s prekvapivou presnosťou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP