Slovák jazdil opitý na e-kolobežke, mal nehodu a už ho rieši polícia. Tieto pravidlá musíš bezvýhradne dodržiavať pri jazdení
Majitelia elektrických kolobežiek sú po novom podľa zákona vnímaní ako vodiči nemotorových vozidiel, z čoho im vyplývajú aj povinnosti pri dodržiavaní pravidiel cestnej premávky. Podobne ako cyklisti, aj oni majú povolenú určitú hladinu alkoholu v krvi, avšak len vo vybraných prípadoch. Polícia SR upozorňuje na nerešpektovanie pravidiel a alkohol v krvi aj u týchto vodičov. Dôkazom je nedávny prípad z Bratislavy.
Donedávna nemal zákon pre majiteľov elektrických kolobežiek jasnú definíciu, no to sa zmenilo v závere minulého roka. Od januára pritom platia pravidlá, podľa ktorých nie je majiteľ takejto kolobežky iba chodcom, ale vodičom nemotorového vozidla.
Vzhľadom k tomu je taktiež povinný dodržiavať pravidlá bezpečnosti a neohrozovať cestnú premávku. Elektrické kolobežky sa stali obľúbeným dopravným prostriedkom v mnohých mestách aj na Slovensku, kde ich využíva čoraz viac ľudí. K popularizácii pomohli aj zdieľané služby, v ktorých si môžeme elektrickú kolobežku požičať už za malý poplatok. Aj tu však platia určité pravidlá.
Zákon platí aj pre vodičov elektrickej kolobežky. Tolerancia alkoholu ale niektorým nestačí
Vodič takéhoto nemotorového vozidla môže mať podobne ako cyklisti určitú hladinu alkoholu v krvi. Podľa zákona je však tolerancia len do 0,5 promile, čo platí iba pri jazde v meste, obci alebo po cestičke pre cyklistov. V iných prípadoch musí byť cyklista a vodič elektrickej kolobežky triezvy.
Pokiaľ teda niekto nafúka pri kontrole viac, môže dostať pokutu. Mnohí napriek zákonu pravidlá pri jazde na elektrických kolobežkách nerešpektujú, jazdia neprimerane, rýchlo alebo dokonca viacerí na jednej kolobežke.
Polícia v tomto smere poukázala v príspevku na Facebooku na nedávny prípad nehody vodiča elektrickej kolobežky v Bratislave, ktorý bol pod vplyvom alkoholu, stratil počas jazdy rovnováhu a utrpel zranenia.
Vodič v Petržalke následne nadýchal až 2,04 promile a prekročil tak povolenú hladinu alkoholu v krvi o viac ako 1,5 promile. Podľa zverejnenej fotografie sa jednalo o vodiča, ktorý jazdil na elektrickej kolobežke zo zdieľanej služby Boltu. Ten mal pre jazdu na kolobežke špecifické podmienky.
ALKOHOL A KOLOBEŽKA? ZABUDNITEOsoby na elektrickej kolobežke nie sú považovaní za chodcov, ale za vodičov nemotorového…
Posted by Polícia Slovenskej republiky on Monday, July 13, 2020
Podľa sadzobníka pokút pritom hrozí takémuto vodičovi nemotorového vozidla za jazdu pod vplyvom alkoholu do 1 promile pokuta 20 €. Pokiaľ sa preukáže, že hladina alkoholu v krvi bola viac ako 1 promile, polícia potom predkladá prípad príslušnému správnemu orgánu.
Ani počas jazdy na elektrickej kolobežke to teda netreba s alkoholom preháňať, najlepšou prevenciou je jednoznačne jazdiť triezvy. Okrem tohto však musia vodiči spĺňať aj ďalšie povinnosti, aby neohrozovali chodcov a ostatných účastníkov cestnej premávky.
Kadiaľ môžu vodiči e-kolobežiek jazdiť a ako musia byť vybavení?
Vodič elektrickej kolobežky môže podľa nového zákona jazdiť vpravo po cyklotrasách a v prípade, ak tie nie sú dostupné, tak po pravom okraji vozovky, prípadne po pravej krajnici. Majiteľ e-kolobežky nesmie viesť kolobežku bez držania riadidiel, ťahať za ňou vozík alebo iné predmety, ktoré by sťažovali riadenie kolobežky.
Jazdiť je možné len jednotlivo za sebou, alebo najviac v dvojici vedľa seba, avšak len po cestičke pre cyklistov, pokiaľ nie je ohrozená bezpečnosť.
Elektrické kolobežky musia spĺňať špecifické pravidlá a byť vybavené prvkami, ktoré majú ochrániť vodiča počas jazdy aj v noci a za zhoršeného počasia.
Takejto kolobežke teda nesmie chýbať odrazové svetlo červenej farby so svietidlom červenej farby vzadu a bielym svietidlom vpredu a odrazové svetlo bielej farby. Vodič je pritom povinný za zníženej viditeľnosti mať reflexnú vestu. Dôležitým bezpečnostným prvkom je aj ochranná prilba, avšak nosenie prilby, podobne ako u cyklistov, je mimo obce a mesta povinné len pre osoby mladšie ako 15 rokov.
Ďalšie články:
- Elektrické bicykle a Slovensko: Ako ich vníma polícia + prečo naň v jednom prípade potrebuješ aj vodičák
- Slovenské mesto zakázalo e-kolobežky v centre. Chodci sa boja o bezpečnosť
- Odpovede na najčastejšie otázky k najväčšej zmene zákona pre elektrické kolobežky
- Na Slovensku vytvoril jedinečný servis e-kolobežiek. Ján dnes poráža kvalitou aj oficiálne e-shopy
- Otestovali sme bratislavské zdieľané e-kolobežky od Boltu. Konečne máme dôvod na radosť
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
STVR čelí kritike. Obľúbená relácia prišla o kľúčovú funkciu, náhrada ľudí naštvala
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
Slováci si našli nového miláčika. Tento mobil nestojí 1000 eur a poráža vlajkové lode Apple a Samsungu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP