V Trnavskej pešej zóne platí od piatku 5. júna zákaz vjazdu pre bicykle a elektrické kolobežky. Iniciatívu #PešiPoPešej mesto schválilo pre zvýšenie bezpečnosti chodcov.

Dostupné sú všade, nie všetci sú však ohľaduplní

Elektrické kolobežky patria aj u nás medzi obľúbené mestské dopravné prostriedky, ktoré dokážu ušetriť čas či nervy pri hľadaní parkovacieho miesta. Ponuka je naozaj široká a kolobežku si dnes môže kúpiť naozaj hocikto, pričom existujú aj služby zdieľaných kolobežiek, ako napríklad Bolt, ktorého kolobežky nedávno spustili aj v ďalšom slovenskom meste.

Medzi používateľmi kolobežiek sa však často nájdu aj bezohľadní vodiči, ktorí okrem nevhodného parkovania na chodníkoch po nich jazdia veľkou rýchlosťou a ohrozujú tým nielen seba, ale aj chodcov.

V Trnave si tak od piatka 5. júna v centre mesta už nezajazdíš, keďže mesto prijalo v pešej zóne na Hlavnej ulici zákaz vjazdu bicyklov aj elektrických kolobežiek. Cez uvedený úsek tak môžeš prejsť len s bicyklom alebo e-kolobežkou po svojom boku, alebo využiť obchádzku po priľahlých uliciach.

„Presun na bicykli v rámci mesta, samozrejme, stále podporujeme. Na Hlavnej ulici sa však výrazne zvýšil počet ľudí a žiaľ, nie vždy sa dá rátať s opatrnosťou a ohľaduplnosťou jazdcov. Prišiel čas riešiť toto riziko reguláciou a dopravný inšpektorát tento návrh bez námietok schválil.“, hovorí primátor Trnavy Peter Bročka.

Začiatkom roka na problém s kolobežkami reagovala aj vláda, ktorá upravila zákon o cestnej premávke a vymedzila pravidlá pre používateľov elektrických kolobežiek. Nižšie ti prinášame aj stručný zoznam toho, čo sa zmenilo. Téme sme sa venovali podrobne v tomto článku.

Zmeny v zákone pre používateľov elektrických kolobežiek:
  • používateľ akejkoľvek elektrickej kolobežky je po novom kategorizovaný ako vodič nemotorového vozidla a teda preňho platia pravidlá cestnej premávky ako pre cyklistov
  • má povinnosť jazdiť vpravo po cyklotrasách a v prípade, ak tie nie sú dostupné, tak po pravom okraji vozovky, prípadne po pravej krajnici
  • jazdiť smú podobne ako cyklisti len jednotlivo za sebou, to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky
  • tolerancia alkoholu v krvi je rovnaká ako u cyklistov a to najviac 0,5 promile
  • pri jazde za zníženej viditeľnosti sú potrebné reflexné prvky ako reflexná vesta, odrazové svetlo červenej farby so svietidlom červenej farby vzadu a bielym svietidlom vpredu a odrazové svetlo bielej farby
  • pre používateľov elektrických kolobežiek platia pri porušení pravidiel cestnej premávky rovnaké pokuty ako pre cyklistov

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú