Podobne ako elektrické kolobežky, aj e-bike sa teší čoraz väčšej obľube, a to ako u mladších, tak aj u starších cyklistov. Bohužiaľ, v poslednom čase polícia zaznamenala zvýšený počet prípadov nehôd, ktorých účastníkmi boli aj cyklisti na elektrobicykloch. Počas jazdy platia aj na elektrickom bicykli povinnosti vyplývajúce zo zákona, ktorý jasne definuje to, čo by mal cyklista dodržiavať. Na ďalšie detaily sme sa pýtali polície.

Cyklistická sezóna sa začala a mnohí milovníci bicyklov vytiahli na cesty nielen klasické modely, ale aj modernejšie verzie, ktoré sú už vybavené pomocným elektromotorom. Takéto bicykle sa však odlišujú od bežných na ľudský pohon najmä svojim konštrukčným riešením, kde okrem známych prevodov a ďalších súčastí pribudol elektromotor, batéria a potrebná elektronika.

Práve pomocný motorček potom dokáže cyklistom pomôcť pri jazde a trvalo udržať aj rýchlosť až 25 km/h. V niektorých prípadoch dokonca viac.

Bicykle s pomocným motorčekom sú stále populárnejšie aj u nás

Takéto bicykle pritom rozoznáva aj zákon na Slovensku, kde podľa definícií a polície patria cyklisti na elektrobicykloch do rovnakej skupiny ako majitelia elektrických kolobežiek, a teda sú vodičmi nemotorového vozidla zaradeného do kategórie V – ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do iných kategórií. Za bicykel s pomocným motorčekom do 0,25 kW sa však nepovažuje vozidlo z kategórie L (dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá a štvorkolky).

JumpStory

Elektrický bicykel pritom má mať podľa zákona najväčší menovitý výkon 0,25 kW, jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 km/h alebo aj skôr, ak cyklista prestane šliapať do pedálov.

Narozdiel od majiteľov klasických kolobežiek bez motorčeka sú už majitelia elektrických kolobežiek, ale aj klasického či elektrického bicykla zákonom vnímaní ako vodiči nemotorových vozidiel, a teda pre nich platia pravidlá cestnej premávky. Do tejto skupiny spadajú aj majitelia samovyvažovacích zariadení, alebo takzvaných „segwayov“. Polícia SR prednedávnom na svojom facebookovom účte zverejnila poučné video, v ktorom vysvetľuje ako zákon vníma majiteľov elektrobicyklov.

Je potrebné vodičské oprávnenie pre elektrobicykel?

Pokiaľ sú vlastnosti elektrobicykla, teda rýchlosť a menovitý výkon v rámci zákona do 25 km/h a 0,25 kW, nie je na jeho vedenie potrebný príslušný vodičský preukaz, avšak, ak už bicykel svojimi špecifikáciami prekročí tieto parametre, približuje sa rýchlosťou a výkonom mopedom, je na jeho riadenie potrebné príslušné vodičské oprávnenie a spadá do kategórie L.

VIDEO PRE FANÚŠIKOV ELEKTROBICYKLOV: E-BIKE NIE JE OBYČAJNÝ BICYKELV poslednej dobe sme zaznamenali viacero dopravných…

Gepostet von Polícia Slovenskej republiky am Dienstag, 12. Mai 2020

Zmeny v zákone o cestnej premávke už pritom vypustili niektoré doterajšie povinnosti cyklistov. Po novom musia prilbu nosiť mimo obce len cyklisti do 15 rokov, no reflexné prvky sú naďalej povinnou výbavu každého cyklistu. „Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista jazdiaci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev,“ píše sa v §55 zákona o cestnej premávke.

Nedodržiavanie povinností totiž vedie aj k tragickým nehodám, ktorým sa, žiaľ, nevyhýbajú ani cyklisti. Nedávno totiž polícia v trnavskom kraji evidovala ďalšie dopravné nehody, ktoré skončili tragicky aj pre niekoľkých cyklistov na elektrobicykloch. Nehôd ale bolo ešte viac. „Vodiči nemotorového vozidla zavinili do konca apríla 69 dopravných nehôd,“ informovala FonTech.sk Denisa Bárdyová, hovorkyňa Prezídia PZ.

Zobraziť celú galériu (5)
JumpStory (Úprava redakcie)

Je preto na mieste dodržiavať všetky povinnosti a pravidlá cestnej premávky. Hoci majú cyklisti malú výnimku zo zákona a ako jediní účastníci cestnej premávky majú povolenú istú hranicu alkoholu v krvi, netreba to zneužívať. Aj v tomto smere však platia prísne obmedzenia. Bližšie detaily o povinnostiach vodičov na e-kolobežkách zverejnila polícia aj v ďalšom videu na Facebooku. Cyklisti na bežných a elektrických bicykloch musia dodržiavať osobitné nariadenia, ktoré im zakazujú jazdu po chodníku.

Všetko o elektrických kolobežkách

ELEKTRICKÉ KOLOBEŽKY: VŠETKY INFORMÁCIE, KTORÉ MUSÍTE VEDIEŤ⚠️Toto video je súčasťou nového seriálu o novele cestného zákona, ktorá je účinná od 1. decembra. V seriáli sa zameriavame na hlavné zmeny v zákone.➡️ Kto môže jazdiť na elektrickej kolobežke?➡️ Kde sa na nej môžu pohybovať deti?➡️ Môžu ísť elektrokolobežkári po ceste ako autá?➡️ Ako to je s alkoholom?➡️ A čo prilba?➡️ Ako môžu ísť elektrokolobežkári po chodníku?➡️ a o mnoho viac priamo vo videuIDÚ SVIATKY, MNOHÍ TAKÝTO PEKNÝ DARČEK DOSTANETE POD STROMČEK, TAK ZDIEĽAJTE TOTO VIDEO PRE PRIATEĽOV!

Gepostet von Polícia Slovenskej republiky am Dienstag, 10. Dezember 2019

Cyklista na klasickom, elektrickom bicykli, ale aj vodič elektrickej kolobežky, „nesmie požívať alkohol, s výnimkou jazdy v obci a na cestičke pre cyklistov, ak množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou,“ informovala hovorkyňa Prezídia PZ vo vyjadrení pre našu redakciu.

Nové pravidlá pre e-kolobežky od 1.1.2020 sú dôležitou zmenou

Doterajšia podoba zákona nerozlišovala používateľov klasických kolobežiek, ktoré je treba tlačiť ľudskou silou, a tých, ktorí jazdili na kolobežkách s elektrickým pohonom. Každý z nich bol považovaný za chodca, a teda im zo zákona nevyplývali povinnosti, ktoré platia pre cyklistov ako vodičov nemotorových vozidiel. Tento stav sa však rozhodla zmeniť novela zákona, ktorá bola schválená v októbri minulého roka a nadobúdol účinnosť od 1.1.2020.

Upravuje sa pritom zákon 106/2018 Z. z. § 4 – Kategórie vozidiel ods. 8, kde sú po novom definované elektrické kolobežky ako „kolobežky s pomocným motorčekom“, pri ktorých slúži na pohon okrem ľudskej sily aj elektromotor. Používateľ takéhoto dopravného prostriedku sa tak oddnes stáva vodičom nemotorového vozidla, ktorým je aj cyklista a vodiči iného vozidla ako kategórie L. Zákon však nerozlišuje výbavu, výkon, či iné vlastnosti, teda sa týka všetkých kolobežiek s motorčekom.

Používateľom týchto prostriedkov pribudli povinnosti ako cyklistom a sú považovaní za účastníkov cestnej premávky. Rovnako musia aj vodiči kolobežiek s pomocným motorčekom jazdiť podľa zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke po ceste vyhradenej pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba. V opačnom prípade sa jazdí pri pravom kraji vozovky. Ani vodiči elektrických kolobežiek nesmú podľa zákona jazdiť bez držania riadidiel alebo spôsobom, ktorým by ohrozili iných účastníkov cestnej premávky.

Netreba zabúdať ani na povinné reflexné prvky, ktoré sú potrebné za zníženej viditeľnosti a počas noci. Samotné elektrické kolobežky sú už vybavené svietidlami a odrazovými sklíčkami, no reflexné prvky musí mať na sebe aj jej používateľ a mimo obce je do 15 rokov povinný nosiť aj ochrannú prilbu.

Elektromobilita