Automobilky nieže nespĺňajú emisné ciele EÚ, dokonca sa od nich čoraz viac vzďaľujú
Európska únia už dlhšiu dobu tlačí automobilky prijímať opatrenia na postupné znižovanie emisií CO2 a ich dopadu na životné prostredie, pričom ide najmä o pretláčanie a výrobu nových elektromobilov, ktorých je na cestách každým rokom viac. Podľa údajov z Európskej enviromentálnej agentúry však automobilky ciele EÚ nesplnia a už tretí rok po sebe idú emisie stále hore, píše InsideEVs.
Európska komisia straší prísnejšími normami
Ako informovala agentúra Reuters, emisie CO2 z nových automobilov v Európe vzrástli podľa nových údajov z Európskej enviromentálnej agentúry za minulý rok už tretí rok po sebe.
Európska komisia uviedla, že výrobcovia budú musieť výrazne znížiť emisie nových automobilov a urýchliť prísun vozidiel s nulovými emisiami alebo riskovať, že v tomto roku vstúpia do platnosti ešte prísnejšie ciele EÚ.
Priemerné emisie nových automobilov registrovaných v 27 členských štátoch EÚ plus vo Veľkej Británii, na Islande a v Nórsku dosiahli za minulý rok 122,4 g CO2/km, čo je v porovnaní s rokom 2018 nárast o 1,6 gramu.
To bolo síce postačujúce na dosiahnutie minuloročného cieľu EÚ, ktorý predstavoval 130 g CO2/km, avšak ďaleko od nových noriem na úrovni 95 g CO2/km, ktoré nadobudnú účinnosť tento rok. Na splnenie týchto požiadaviek by automobilky museli znížiť svoje emisie až o 22 % oproti minulému roku.
Predaje elektromobilov stúpajú, emisie však tiež
Napriek tomu, že väčšina automobiliek tlačí posledný rok do svojich radov čo najviac elektifikovaných vozidiel, zdá sa, že na radikálne zníženie emisií to ani zďaleka nestačí.
Elektromobily a hybridy tvorili v roku 2019 približne 3,5 % zo všetkých predajov nových automobilov, pričom 56 % týchto registrácii zaznamenalo Nórsko. Až 38 % všetkých predajov však tvorili SUV modely so spaľovacími motormi, ktoré znižovaniu emisií veľmi nepomáhajú.
Predaj áut v EÚ sa tento rok tiež prudko prepadol, pričom v apríli klesol o rekordných 76 %, keďže opatrenia proti šíreniu koronavírusu na celý mesiac uzavreli väčšinu predajní áut na kontinente.
Elektromobily sú často považované za autá budúcnosti najmä preto, že ich dopad na životné prostredie je výrazne nižší. Názorov je samozrejme mnoho a existujú aj štúdie, ktoré toto tvrdenie vyvracajú.
Do porovnávania elektomobilov s klasickými autami so spaľovacími motormi sa nedávno zapojila aj Európska federácia pre dopravu a prostredie, ktorá priniesla užitočný nástroj s najaktuálnejšími údajmi o emisiách CO2 spojených s používaním elektrického, naftového alebo benzínového automobilu.
Známym spôsobom, ako priniesť čo najviac elektromobilov na cesty, sú aj štátne dotácie. Ďalšiu hŕstku peňazí na podporu kúpy elektrických vozidiel nedávno schválili aj u nás, avšak spomedzi európskych krajín sú momentálne najaktívnejší Nemci a Francúzi, ktorí chcú prostredníctvom dotácií na elektromobily pomôcť naštartovať ekonomiku po kríze spojenej s koronavírusom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
OFICIÁLNE: Lexus nestačí. Toyota spúšťa novú značku ultra-drahých áut
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Úmrtnosť mladých stúpla o desiatky percent. Odborníci hovoria o tichej pandémii
Peter Korbačka ovláda majetok v hodnote viac ako 2 miliardy eur: Nenápadný developer stojí za projektmi, ktoré menia Bratislavu
Slováci už o pár hodín uvidia „ohnivý dážď“. Priprav sa na noc plnú trblietavých padajúcich hviezd
Rodina, ktorá mala nehodu s Gašparom, prehovorila: O zdravotný stav dcéry sa nezaujímal
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP