Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Debaty o témach spojených s ekologickosťou spaľovacích vozidiel a elektromobilov vedia rozdeliť spoločnosť na dva samostatné tábory. Elektromobily sú mnohými odborníkmi považované za budúcnosť dopravy hlavne z dôvodu ich „čistoty“ voči životnému prostrediu, pričom mnohé krajiny budú dokonca postupne zakazovať výrobu spaľovacích vozidiel. 

Len nedávno sme informovali, že program Euro NCAP sa tiež začal venovať tejto problematike, pričom výsledkami podkopáva propagáciu samotnej Európskej únie. Tá sa snaží čoraz viac propagovať elektrické vozidlá ako alternatívy za doterajšie spaľovacie motory.

Rovnako čistý ako elektromobil?

Podľa výsledkov nových testov Green NCAP programu, ktorý založila organizácia Euro NCAP financovaná čiastočne aj EÚ, sú nové diesely v niektorých prípadoch rovnako „ekologické“ ako elektrické vozidlá. Napríklad Mercedes-Benz triedy C z roku 2019 získal v indexe čistoty rovnaké hodnotenie ako elektrický Nissan Leaf. V celkovom hodnotení však dostal len 3 hviezdičky, podobne ako ďalšie dieselové modely, medzi ktorými bolo napríklad BMW X1 či Renault Scenic.

Zobraziť celú galériu (4)
Mercedes-Benz triedy C z roku 2019 získal v indexe čistoty rovnaké hodnotenie ako elektrický Nissan Leaf, SITA

Green NCAP meria výsledky testov z laboratórneho aj reálneho testovania elektrických a spaľovacích motorov, no zohľadňuje aj mnohé iné faktory, ktoré môžu v celkovom hodnotení zavážiť. Práve elektrický pohon však skončil zatiaľ najlepšie vo všetkých doterajších testoch.

V ďalšej štúdii vyhralo CNG

Vplyv najpopulárnejších druhov pohonu na životné prostredie skúmala aj nemecká organizácia ADAC, ktorá tiež priniesla prekvapivé výsledky. Testovanie ADAC a štúdia Joanneum Research ukázala, že spomedzi všetkých druhov pohonu dosiahli najlepšie emisie autá na CNG. Tieto vozidlá si počínajú najlepšie počas celej svojej životnosti, do ktorej sa rátajú všetky energetické komponenty.

Výskumný ústav testoval vozidlá Volkswagen Golf s najviac sa vyskytujúcim druhom pohonu, pričom do testu započítal okrem emisií počas prevádzky aj emisie počas výroby, výroby palív, výrobu elektriny či následnej recyklácie.

Elektromobilom ničia výsledky batérie

Podobný výskum uskutočnila aj automobilka Volkswagen AG. Ako informuje portál Autoblog.com, spoločnosť porovnávala dve verzie Golfu: TDI a e-Golf. Štúdia sa tiež pozerala na emisie od samotnej ťažby surovín potrebných na výrobu komponentov a celého vozidla až po jeho recykláciu pri skončení životnosti.

Nie je preto prekvapením, že štúdia určila výrobu elektromobilov za veľmi náročnú z hľadiska emisií. Týka sa to najmä tých vozidiel, ktoré disponujú väčšou batériou. Emisie vo fáze výroby elektrických vozidiel sú veľmi vysoké, pričom značnú časť tvorí samotná výroba batérií. Výrobná fáza e-Golfu vyprodukuje 57 g CO2/km, pričom výrobná fáza Golfu TDI vyprodukuje iba 29 g CO2/km.

Portál ďalej uvádza, že automobily sú určené na jazdu, a preto sa musí brať do úvahy fáza používania. Práve tu sa tieto dve hodnoty dramaticky líšia. Pri používaní naftového vozidla sa priemerne vyprodukuje 111 g CO2/km, pričom e-Golf vyprodukuje len 62 g CO2/km. Pri e-Golfe sa do úvahy berú predovšetkým emisie z výroby a produkcie elektrickej energie. Volkswagen odhaduje, že pokiaľ by elektrina pochádzala z obnoviteľných zdrojov, mohla by produkcia emisií klesnúť na iba 2 g CO2/km.

Štúdie si navzájom protirečia

Iné nedávne štúdie dospeli k opačnému záveru. Jedna z nich zistila, že emisie z elektrických vozidiel sú nižšie až o 43 % v porovnaní s vozidlami s naftovým motorom. Celá štúdia sa končí tvrdením, že vo všetkých skúmaných prípadoch majú elektrické vozidlá počas celej svojej životnosti menšie klimatické vplyvy ako vozidlá so spaľovacím motorom, informuje portál CarbonBrief.org.

Moderné naftové motory sú už dnes pripravené na novú emisnú normu Euro 6d-TEMP, ktorá má vstúpiť do platnosti v januári 2020. Zapríčinené je to hlavne tým, že automobilky investovali v poslednom období obrovské prostriedky do vývoja a výroby technológií, ktoré majú emisie znižovať. Problémom dieselových vozidiel boli hlavne emisie NOx a pevných častíc.

V porovnaní so staršími vozidlami sa práve v tejto oblasti nové modely výrazne zlepšili, uvádza sa v správe Európskej asociácie automobilových výrobcov (European Automobile Manufacturers Association).  Na druhej strane naftové motory produkujú menšie množstvo CO2, čo je pre životné prostredie priaznivejšie.

Všetko záleží od postoja používateľov

Štúdií a výskumov v tejto problematike je hneď niekoľko, pričom isté je, že ďalšie budú neustále pribúdať. Výsledky sú v mnohých prípadoch príliš odlišné. To často vedie ešte k väčšiemu chaosu v hlavách používateľov. Je potrebné si uvedomiť, že na výsledky štúdií má vplyv neskutočne veľa faktorov, ako napríklad počasie, vozovka a stav vozidla.

Zobraziť celú galériu (4)
To, či budeme aj naďalej tankovať alebo sa rozhodneme pre nabíjanie je na každom z nás. Obe možnosti majú voči životnému prostrediu svoje negatíva, SITA/Ilustračný

V niektorých prípadoch sa dokonca uverejňujú priemerné výsledky testov, čo v konečnom dôsledku môže negatívne ovplyvniť dieselové autá, ak sa do výsledkov rátajú hodnoty väčších SUV alebo ľahších úžitkových vozidiel. Automobilky sa dieselových motorov tak ľahko nezbavia a je tu veľký predpoklad, že budú robiť všetko preto, aby boli tieto vozidlá dostupné na trhu čo najdlhšie.

Elektrické vozidlá „trpia“ predovšetkým pri výrobe batérií. Tá je veľmi náročná na produkciu emisií, čo sa potom v testoch negatívne odzrkadľuje. Výroba batérií a elektrickej energie sa však aj vďaka technológiám posúva veľmi rýchlo vpred, čo dáva nádej na objavenie nových možností, ktoré budú mať pre životné prostredie žiadny, prípadne minimálny dopad.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú