Elektromobily sú čistejšie ako spaľováky. Tento nástroj EÚ odhalí, v ktorej krajine sú najmenej a najviac ekologické
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Elektromobily sú mnohými odborníkmi považované za dopravné prostriedky budúcnosti hlavne z dôvodu, že sú ekologickejšie a ich dopad na životné prostredie je výrazne nižší. Existujú však aj rôzne štúdie, ktoré toto tvrdenie vyvracajú a naopak elektrické autá označujú za väčšiu príťaž hlavne vďaka výrobe batérií a ich následnej likvidácii.
Porovnávaniu elektrických vozidiel s autami na benzín alebo naftu sa pravdepodobne ešte niekoľko rokov nevyhneme. Názory, ktoré vozidlá zaťažujú životné prostredie najviac, sa budú vždy rôzniť, no trochu viac svetla do problematiky vnáša nástroj Európskej federácie pre dopravu a prostredie.
Z neho totiž vyplýva, že elektrické vozidlá vyprodukujú až 3-krát menej CO2 ako klasické autá so spaľovacím motorom. Nástroj zhromažďuje všetky najaktuálnejšie údaje o emisiách CO2 spojených s používaním elektrického, naftového alebo benzínového automobilu. V nástroji sú zohľadnené všetky možné kritériá, ako množstvo CO2 emitovaného pri výrobe elektriny, spaľovaní paliva, ale aj uhlíkový vplyv získavania zdrojov pre batérie.
Zaujímavé je, že cez tento nástroj si môžeš porovnať rôzne vozidlá z viacerých faktorov. Nájdeš tu informácie o tom, kde je vozidlo prevádzkované a kde bola napríklad vyrobená batéria. Okrem toho si môžeš na základe rôznych faktorov porovnávať súčasnú situáciu s ďalšími rokmi podľa vývoja produkcie elektrickej elektriny, maximálne však len do roku 2030.
Pre zaujímavosť nástroj uvádza aj najhorší a najlepší prípad, kedy je elektromobil schopný emitovať stále menej CO2 ako nafta alebo benzín. V najhoršom prípade ide o elektromobil, ktorého baréria bola vyrobená v Číne, no vozidlo je prevádzkované v Poľsku. Elektromobil emituje až o 22 % menej CO2 ako nafta a o 28 % menej ako benzín.
V najlepšom možnom prípade je elektromobil prevádzkovaný vo Švédsku, pričom aj jeho batéria je vyrobená taktiež vo Švédsku. Takto elektromobil produkuje až o 80 % menej CO2 ako nafta a 81 % menej ako benzín. Očakáva sa, že elektromobily do roku 2030 až štvornásobne znížia emisie CO2 vďaka elektrickej sieti, ktorá sa stále viac spolieha na obnoviteľné zdroje.
Podobné porovnávania sa budú objavovať častejšie. Aktuálne aj v súvislosti s pandémiou koronavírusu je všetká pozornosť smerovaná na automobilových výrobcov, ktorí môžu mať z dôvodu pozastavenej výroby problémy s prežitím. Európska komisia im chce pomôcť prostredníctvom rôznych stimulov, no veľký tlak je vyvíjaný práve na uprednostňovanie elektromobilov pred bežnými vozidlami.
Správy z portálu Bloomberg informujú, že pomoc by mala mať niekoľko podôb, vrátane možného oslobodenia elektromobilov od DPH v rámci celej EÚ. Na Slovensku by to znamenalo lacnejšie elektromobily o 20 %.
Európska komisia by podľa všetkého mohla navrhnúť aj nákupné zvýhodnenia pre ekologické vozidlá v rámci celej EÚ, ktoré prispejú k redukcii znečisťujúcich látok v ovzduší. Podporný balík na dvojročné obdobie sa vyšplhá na astronomických 20 miliárd eur, pričom ďalších 40 až 60 miliárd eur má byť vyčlenených na podporu investícií v oblasti bezemisného hnacieho ústrojenstva. Viac sa dočítaš v tomto článku.
Elektrické vozidlá majú veľký potenciál a skutočne môžu byť odpoveďou pre už aj tak zaťažené životné prostredie. V skutočnosti sa však veľké spoločnosti spolu s predstaviteľmi Európskej komisie musia pozrieť hlavne na to, akým spôsobom je možné šetrnejšie vyrábať batérie a akým spôsobom ich likvidovať tak, aby netrpelo životné prostredie. Čísla sú jedna vec, skutočnosť druhá.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Šéf TikToku plánuje na súde bojovať proti zákazu platformy v USA
Europoslanci odobrili zníženie objemu obalov a ich recykláciu
Z Boeingu s 200 ľuďmi na palube sa dymilo, japonská aerolínia ho evakuovala
Už ich vidí úplne každý. Windows 11 pridal reklamy na najotravnejšie miesto (+ako ich vypneš)
Slovak stál za Bugatti Veyron aj Rolls-Royce. Neuveríš, ktorá automobilka si ho teraz uchmatla
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené