Vynálezca Li-Ion batérií v 97 rokoch pokračuje v prelomovej práci. Posunul vývoj samonabíjacích batérií
Zdá sa to ako sci-fi, no možno sa nakoniec predsa len dočkáme samonabíjacích batérií, ktoré budú montované do elektromobilov. Postarať by sa o to mal tím chemikov, ktorý ešte dávnejšie publikovali štúdiu, v ktorej samonabíjaciu batériu popisujú. Mnohí odborníci sú skeptickí, no zdá sa, že práce na batérii najnovšej generácie sú v plnom prúde, informuje Electrek.
O popularizáciu objavu sa postaral John Goodenough, držiteľ Nobelovej ceny za chémiu v roku 2019. Jeho objav uzrel svetlo sveta ešte v roku 2017, informovali sme o tom aj v našom článku. Na komercializácii prelomového objavu spolupracuje so spoločnosťou Hydro-Québec, ktorá prevádzkuje výskumný ústav pre batérie už od roku 1967 a Goodenough v ňom pracuje od roku 1996.
John Goodenough dlhodobo pracoval aj na súčasných Li-ion batériách. Komerčne využiteľné samonabíjacie batérie by však patrili medzi najvýznamnejšie objavy za posledných niekoľko rokov. Aj preto si môžeme na najbližšie obdobie zapamätať nový názov solid-state batéria.
V takejto batérii sú elektródy oddelené skleneným elektrolytom s obsahom alkalických katiónov, ktorý má schopnosť samoorganizácie. Ferro-elektrický charakter elektrolytu s vysokou elektrickou konštantou má za následok podporu samonabíjania a samo oscilácie. Aj napriek tomuto objavu spoločnosť Hydro-Québec spolupracuje s firmou Mercedes-Benz na batérii druhej generácie.
Takzvaná Gen 2 síce nesúvisí s prácou Goodenougha, no ukazuje, že ide o veľký prísľub do budúcnosti. V súčasnosti je prevádzková teplota elektrolytu v batérii približne 80 stupňov Celzia, pridávaním polymérov sa však snažia znížiť teplotu približne na 50 stupňov Celzia. To by malo zapríčiniť, že batéria podstatne zvýši svoju hustotu energie a súčasne zníži náklady.
Komerčné využitie batérie druhej generácie by mohlo byť k dispozícii už v roku 2026. Najnovší objav Johna Goodenougha by však mal prísť až v batérii tretej generácie a aj to za predpokladu, že pôjde všetko podla plánu. Pre tieto potreby bude totiž nutné opätovne znížiť prevádzkovú teplotu elektrolytu až na 25 stupňov Celzia.
Zníženie teploty a tým pádom zvýšenie energetickej hustoty by okrem iného zapríčinilo aj rapídne zvýšenie dojazdu. Hovorí sa o tom, že dojazd na jedno nabitie by sa mohol zvýšiť dokonca až na 800 kilometrov, čo by už bolo konkurencieschopné voči niektorým spaľovacím automobilom.
Najväčším problémom samonabíjacích batérii je fakt, že je veľmi obtiažne vyrobiť elektrolytový film s použitím keramického materiálu, ktorého hrúbka je asi 20 mikrónov. Navyše musí byť schopný odolať 1000 nabíjacím cyklom.
„Potrebujeme dôkaz, že táto technológia funguje. Potom potrebujeme ďalšie tri roky, aby sme túto technológiu mohli rozšíriť. Potom potrebujeme ďalších 5 rokov, aby sme našli spoločnosť, ktorá by tieto technológie uviedla na trh. V tejto etape nehrajú výrobcovia automobilov žiadnu úlohu, nakoľko ide o základnú vedu,“ uviedol Karim Zaghib, generálny riaditeľ výskumného ústavu.
Nie je zatiaľ absolútne isté, kedy by sme sa mohli dočkať samonabíjacích batérií, s ktorými dokážeme prejsť stovky kilometrov. Očakáva sa však, že v tomto prípade pôjde o roky. Ako uviedol Zaghib, trvalo až 15 rokov, kým sa súčasné Li-ion batérie dostali od úplného začiatku až po uvedenie na trh.
V súčasnosti sa však vývoj technológií posúva oveľa rýchlejšie ako tomu bolo v minulosti, a preto môžeme predpokladať, že batérie tretej generácie uvidíme v elektromobiloch možno oveľa skôr.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
Vodíkové auto do každej rodiny? Táto „zázračná” súčiastka sľubuje koniec elektromobilov aj spaľovákov
Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
900 voltov, 2 elektromotory a spaľovák. Známa značka predstavila auto, ktoré sa nabije za 9 minút
Vodič bude ich jazdu už len kontrolovať. 150-ročná automobilka vypustí na cesty autonómne kolosy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Malebná obec na východe Slovenska bojuje o prežitie. „Nemáme lekára, poštu ani služby,“ priznáva starosta
Tragická streľba v rakúskej škole: Počet obetí stúpol na 10, strelec bol bývalý študent
KVÍZ: 5. otázka zamotá hlavu aj učiteľovi autoškoly. Ak nezvládneš tento test, cestám sa vyhni
Európa sa upečie pod „tepelnou kupolou“: Vlna horúčav prinesie teploty až 35 °C
Vedci uzavreli 30-ročnú štúdiu. Obľúbený zvyk Slovákov je kľúčom k zdravému starnutiu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
- 900 voltov, 2 elektromotory a spaľovák. Známa značka predstavila auto, ktoré sa nabije za 9 minút
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
Prvý hurikán sezóny je tu. Barbara sa točí nad Pacifikom, Mexiko je v strehu
Rusi masívne útočili na civilných Ukrajincov. Hlásia obete aj zranených
Hromadné prepúšťanie v Stellantise. Nový Fiat ako posledná šanca
Povinné solárne panely na každom novom dome. Greenpeace plán britskej vlády chváli
Slovenskí policajti budú nosiť AI kamery. Dostanú aj nové autá za 44-tisíc
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Malebná obec na východe Slovenska bojuje o prežitie. „Nemáme lekára, poštu ani služby,“ priznáva starosta
Tragická streľba v rakúskej škole: Počet obetí stúpol na 10, strelec bol bývalý študent
KVÍZ: 5. otázka zamotá hlavu aj učiteľovi autoškoly. Ak nezvládneš tento test, cestám sa vyhni
Európa sa upečie pod „tepelnou kupolou“: Vlna horúčav prinesie teploty až 35 °C
Vedci uzavreli 30-ročnú štúdiu. Obľúbený zvyk Slovákov je kľúčom k zdravému starnutiu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené