94-ročný vynálezca Li-Ion batérií prišiel s dokonalejším riešením! Jeho nové batérie budú perfektné
Batérie sú v modernom svete jedným z najpoužívanejších zdrojov energie. Nájdeme ich v bežne používaných zariadeniach, medzi ktoré sa radia smartfóny, notebooky, ale aj elektrické autá. Technológiu Li-Ion batérií pred rokmi vynašiel teraz už 94-ročný inžinier John Goodenough.
Univerzitný profesor z Texasu, John Goodenough, aj vo svojom vysokom veku stále pracuje a tentokrát sa jeho výskum zameriava na nové batérie. V spolupráci s výskumníčkou Mariou Helenou Bragovou sa mu podarilo vyvinúť prvý typ batérie s pevnými článkami. Táto nová technológia poskytuje batériám dlhšiu životnosť, rýchlejšie dopĺňanie energie a popritom budú batérie aj omnoho bezpečnejšie. Batérie vyrobené touto technológiou majú tiež vyššiu hustotu energie a sú nehorľavé.
zdroj fotografie: Android Central
Výsledky výskumu ukázali, že batérie profesora Goodenougha majú aspoň 3-krát vyššiu hustotu energie ako dnešné lítium-iónové akumulátory. Vyššia hustota energie znamená, že zariadenia poháňané týmto typom batérie budú môcť fungovať na jedno nabitie omnoho dlhšie. Medzi ďalšie pozitívne vlastnosti patrí aj vyšší počet nabíjacích cyklov. Vďaka tomu sa životnosť batérie predĺži niekoľkonásobne.
Pre dnešné automobily a ďalšie zariadenia poháňané akumulátormi je kľúčovým parametrom najmä cena, hustota energie, rýchlosť nabíjania a vybíjania. Veríme, že náš objav a výskum prinesie riešenia pre mnoho problémov, ktoré sa týkajú batérií používaných v týchto dňoch.“ – John Goodenough
zdroj fotografie: fptshop.com.vn
Dnešné lítium-iónové batérie využívajú na prenos elektrónov zo záporného pólu (anódy) na kladný pól (katódu) tekutinu zvanú elektrolyt. Pokiaľ sú tieto batérie nabíjané príliš rýchlo, môže dochádzať k ich poškodeniu a následnému vznieteniu. Nový výskum sa ale nespolieha na obyčajný elektrolyt, ale na nový, sklenený typ elektrolytu. Ten umožňuje využitie kovovej anódy bez toho, aby sa v batérii vytvárali mikroskopické poškodenia. Pri testovaní vydržali batérie s touto technológiou až 1200 nabíjacích cyklov.
zdroj fotografie: autoblog.com
Sklenený elektrolyt má vysokú vodivosť a môže pracovať až pri teplote -20°, čo zabezpečí bezproblémovú prevádzku aj v zimných mesiacoch. Jedná sa o prvý typ batérie s pevnými článkami, ktorá môže pracovať pri tak nízkej teplote. Nový sklenený elektrolyt taktiež zjednodušuje celkovú výrobu batérie. Ďalšou nemalou výhodou je aj to, že pri výrobe môžu byť použité materiály, ktoré znižujú škodlivý dopad na životné prostredie. V sklenenom elektrolyte je totiž použitý sodík namiesto zaužívaného lítia.
zdroj fotografie: conceptcarz.com
Vynálezcovia týchto nových batérií dúfajú, že v dohľadnej dobe začnú spolupracovať s výrobcami batérií, aby mohli svoju novú technológiu otestovať priamo v elektrických autách a iných zariadeniach. Zatiaľ je však všetko otázkou času, no v najbližších mesiacoch zrejme nové typy batérií vo svojich zariadeniach neuvidíme. Chvíľu tak ešte potrvá, kým profesor Goodenough so svojimi spolupracovníkmi dotiahne výskum do úplného finále.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ 8 z 10 Slovákov pohorí už na druhej otázke: Dokáž, že patríš k elite a zvládneš náročnú výzvu z biológie
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
Headlineri Pohody nevystúpia, organizátori už majú náhradu. Poznáme jej meno
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Cintulov kamarát prehovoril pred súdom: V minulosti mal napadnúť riaditeľa učilišťa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP