V Škode sa už boja, elektromobilita spôsobí masové prepúšťanie v automobilkách. Slovensko na tom nebude inak
Trnavský Stellantis, bratislavský Volkswagen a žilinská KIA na Slovensku zamestnávajú vyše 23 000 ľudí. Ako sa ukazuje, vzhľadom na aktuálne dramatické zmeny v automobilovom priemysle, tam mnohí z nich nemusia pracovať večne.
Jedným dôvodom je opakované prerušovanie výroby kvôli globálnemu nedostatku čipov, ktoré všetky tri fabriky a dodávateľské závody postihli v tomto roku hneď niekoľkokrát. Moderné autá plné elektroniky a navzájom kumunikujúcich riadiacich modulov bez polovodičových súčiastok skrátka nebolo možné finalizovať, preto stáli aj linky zvarovní a iné, aby sa zabránilo hromadeniu nedokončených vozidiel v skladoch.
Druhý problém ale môže priniesť aj veľmi rýchly a podľa všetkého nezvratný prechod na elektromobilitu.
Menej súčiastok, menej ľudí
Je všeobecne známe, že elektrické vozidlá sú konštrukčne jednoduchšie a komponentov, ktoré v sebe majú, je taktiež výrazne menej. Jasné, batérie sú stále drahé a ich výroba vysoko technologicky náročná, no zdá sa, že tie naše automobilky produkovať nebudú.
Volkswagen napríklad vystavia minimálne nových 6 superdrahých tovární na akumulátory za 30 miliárd eur, stáť však budú vo Švédsku, Nemecku, Španielsku, niekde vo východnej Európe a ďalších dvoch lokalitách. V Devínskej Novej Vsi sa tak pravdepodobne len dovezené batérie poskladajú a namontujú, čo je oveľa jednoduchšie – a vyžaduje menej „rúk“.
NEPREHLIADNI
S Bratislavou nerátajú. Volkswagen chce 6 „šialených“ batériových fabrík za 30 miliárd v iných európskych krajinách
Tesla zas prichádza s revolučným spôsobom výroby, kedy z ocele odlieva celé kusy svojich vozidiel, namiesto lisovania a zvárania jednotlivých segmentov. Podľa najnovších správ technológiu Gigapress plánujú okopírovať aj iní výrobcovia.
No a v neposlednom rade nemusíme zostávať len pri odhadoch a pokuse o predpovede. Carlos Tavares, zhodou okolnosti šéf už viackrát spomenutého „slovenského“ koncernu Stellantis, už minimáne dvakrát ostro naznačil, že prechod na elektromobilitu bude znamenať prepúšťanie: „Vlády a investori chcú, aby automobilky urýchlili prechod na elektrické vozidlá, ale náklady na tento prechod sú vyššie, ako môže automobilový priemysel uniesť,“ povedal Tavares v rozhovore na konferencii Reuters Next.
„Neexistuje spôsob, ako môžeme preniesť 50 % dodatočných nákladov na konečného spotrebiteľa, pretože väčšina strednej triedy to nebude schopná zaplatiť,“ upozornil a povedal, źe obe tieto cesty povedú ku škrtom nákladov, a teda aj prepúšťaniu. V hre je podľa neho aj úplný koniec niektorých automobiliek a ich výrobných závodov v rôznych krajinách.
Prepúšťanie už začína, zatiaľ hneď vedľa Slovenska
Priame dôsledky oboch faktorov najviac ohrozujúcich dnešné automobilky už zrejme začína pociťovať aj na Slovensku najpredávanejšia Škoda. Tá u nás fabriku nemá, bratislavský Volkswagen však v minulosti vyrábal dnes už mŕtvu Škodu Citigo, ktorá po ani nie 10 rokoch skončila bez náhrady, podobne ako spaľovací Fiat 500 alebo Renault Twingo – pretože automobilkám sa malé a „lacné“ modely kvôli klesajúcim maržiam ďalej vyrábať neoplatí.
Škoda tento rok výrobu opakovane zastavovala tiež. Naposledy sme tieto informácie priniesli v októbri, kedy linky stáli dva týždne a výrazné obmedzenia majú platiť minimálne do konca roka. Škoda zamestnáva v Česku viac než 35 000 ľudí a priemerná hrubá mzda vo firme podľa TASR prekračuje 50 000 Kč (teda 1968 eur) mesačne. Už vtedy odbory v automobilke upozorňovali na blížiace sa „veľké personálne zmeny“.
Ich brutálny výpočet je teraz na svete a vraj priamo súvisia s prechodom na elektromobilitu. „Existuje riziko poklesu vyťaženosti a zamestnanosti. V prípade prijatia normy EU7 „hard“ sa zvyšuje riziko straty až 10.000 pracovných miest,“ uviedli odbory vo svojom týždenníku Škodovácký odborář, na ktorý sa odvolal server e15.cz, píše TASR.
Prijatie spomínanej emisnej normy by pre Škodu Auto v praxi znamenalo, že bude musieť s veľkou pravdepodobnosťou prestať vyrábať motory 1.0 TSI, ktoré sa montujú do Fabie, ale aj Kamiqu a Octavie. V prípade schválenia regulácie by sa tak stalo pravdepodobne po roku 2026. Podľa odborov môžu do roku 2030 tvoriť elektromobily až 70 % vyrábaných vozidiel.
Škoda Auto tak preto musí riešiť, čo bude v budúcnosti vyrábať vo svojom závode vo Vrchlabí. Tento závod je v súčasnosti určený na výrobu prevodoviek, tie však nemajú pri elektromobiloch využitie. Budúcnosť závodu a zamestnancov vo Vrchlabí tak do veľkej miery závisí od toho, či sa automobilke podarí rozšíriť výrobu o ďalší produkt, ktorý nie je prechodom na elektromobilitu ohrozený. Škoda už počty zamestnancov znižovala aj tento rok, zatiaľ však najmä prirodzenou fluktuáciou a odchodom ľudí na dôchodok, namiesto ktorých už neprijala novú náhradu.
Príde ďalší tlak
Škoda však nemusí byť jedinou automobilkou, ktorú podobný osud môže postihnúť. Počítať s najhorším zrejme musia už teraz aj slovenské montážne linky. A to ešte neposmíname, že do Európy sa vďaka elektromobilite valia nové a nové automobilky z Číny či USA. Príkladom môže byť napr. Nio či Rivian.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené