S Bratislavou nerátajú. Volkswagen chce 6 „šialených“ batériových fabrík za 30 miliárd v iných európskych krajinách
Plánované európske závody nemeckej automobilovej skupiny Volkswagen (VW) na výrobu batérií a zabezpečenie životne dôležitých surovín budú stáť zhruba 30 miliárd eur. Vyhlásil to člen predstavenstva Thomas Schmall, ktorý tak prvýkrát naznačil cenu expanzie.
Schmall má v najväčšej európskej automobilke na starosti technológie. V rozhovore na konferencii Reuters Next povedal, že Volkswagen bude hľadať externých partnerov, ktorí by to financovali.
„Hovoríme o 25 až 30 miliardách (eur) vrátane vertikálneho reťazca surovín, nielen tovární,“ uviedol Schmall a dodal, že koncern VW nemusí prevziať vedúcu úlohu pri financovaní a nedal si za cieľ rozdeliť investície 50/50. „Závisí to od modelu partnerstva, ktorý vytvoríme v nasledujúcich mesiacoch. Sme otvorení o tom diskutovať. Pre nás je nevyhnutné, aby sme mohli kontrolovať technologický plán, načasovanie, náklady a našu schopnosť spustiť výrobu.“
V EÚ vyrastie 6 veľkých závodov
Schmall dohliada na ambiciózny plán Volkswagenu vybudovať v Európe do konca dekády šesť veľkých závodov na batérie, čo je strategický pilier v jeho snahe predbehnúť amerického výrobcu elektromobilov Tesla a stať sa najväčším predajcom elektrických vozidiel na svete.
Švédsky Northvolt, v ktorom Volkswagen vlastní pätinu, začne s výrobu prémiových batériových článkov pre nemeckú automobilku od roku 2023. Druhý závod, ktorý chce VW postaviť spoločne s čínskym Gotion High-Tech v Salzgitteri, má začať výrobu v roku 2025.
VWDo konca desaťročia budú nasledovať ďalšie štyri závody, s najväčšou pravdepodobnosťou v Španielsku, východnej Európe a v dvoch ďalších lokalitách, ktoré doteraz neboli zverejnené.
Náklady na jeden závod sa budú pohybovať od 1 miliardy do 2 miliárd eur, pričom kapacita sa bude pohybovať od 40 do maximálne 80 gigawatthodín (GWh), v závislosti od chémie, ako aj od toho, či budú k dispozícii dostatočné zásoby energií, povedal Schmall. „Máme nejaké prirodzené limity v dostupnosti inžinierskych sietí, energií, vody,“ povedal.
Výrobná kapacita je však len jednou časťou rovnice, uviedol Schmall a pripomenul, že Volkswagen sa musí postarať aj o dostatok surovín, ako je lítium a nikel. To si vyžaduje aktívnejší prístup. Podľa Schmalla sa Volkswagen snaží uzavrieť partnerstvá, pričom oznámenia o spolupráci by mali byť zverejnené „v priebehu niekoľkých týždňov“.
Už čoskoro ďalšie podrobnosti
Volkswagen, ktorý plánuje predložiť svoj päťročný investičný plán dozornej rade 9. decembra, zvažuje kombináciu stratégií, ktoré môžu zahŕňať aj to, že sa stane akcionárom ťažobnej firmy. „Uvidíte celý rozsah,“ povedal Schmall a odkázal tiež na zmluvy s dodávateľmi s fixnými cenami aj s mixom cien. Podľa neho je potrebné „ušiť riešenia na mieru konkrétnym surovinám“.
Ďalším bodom je zabezpečiť, aby sa materiály obstarávali trvalo udržateľným spôsobom, čo v prípade Volkswagenu zahŕňa správy o transparentnosti, hodnotenia dodávateľov a snahy o postupné vyradenie niektorých materiálov, najmä kobaltu.
Konečným cieľom koncernu je, aby bol celý výrobný reťazec udržateľný, skonštatoval Schmall a dodal, že samotná výroba elektrických vozidiel nestačí, aby sa Volkswagen stal uhlíkovo neutrálnym do roku 2050. Koncern chce zabezpečiť udržateľnosť od začiatku, od prvého kroku, od procesu ťažby až do posledného bodu životnosti batérií a automobilov a recyklácie, uzavrel Schmall.
Prepustí VW zamestnancov?
CEO skupiny VW Herbert Diess na nedávnom zasadnutí dozornej rady podľa interných zdrojov automobilky prejavil obavy, že VW v porovnaní s konkurenciu vo výrobe elektromobilov zaostáva. Konkurenčné automobilky dokážu podľa neho vyrábať elektrické auta omnoho efektívnejšie pri nižších výrobných nákladoch, čo im automaticky umožňuje predávať elektromobily za nižšie ceny, alebo s vyšším ziskom než to môže robiť VW.
Podľa jeho slov je preto potrebná reštrukturalizácia, ktorá ale ohrozí každé štvrté pracovné miesto. Inými slovami, pri zmene výrobných procesov môže o prácu prísť každý štvrtý zamestnanec VW, čo by sa aktuálne dotýkalo až 30 000 ľudí po celom svete.
Ako informuje Reuters, práve nová konkurencia na európskom trhu v podaní Tesly núti tradičnú automobilku k ešte rýchlejšiemu prechodu k elektrifikácii. Americký výrobca dokáže s 12 000 zamestnancami v berlínskej továrni vyrábať 500 000 elektromobilov ročne.
Volkswagen vo svojej továrni vo Wolfsburgu vyrobí až 700 000 áut ročne, avšak s počtom 25 000 zamestnancov, čo je absolútny nepomer v porovnaní s Teslou. Podľa hovorcu rady VW je ale riešenie s takto drastickým prepúšťaním zamestnancov úplne absurdné a nereálne.
Riešením kratší pracovný týždeň
Riešením tejto situácie môže byť podľa Diessa aj zavedenie štvordňového pracovného týždňa, ktorý už v roku 1994 zachránil tisíce pracovných miest. Podľa odhadov viacerých odborníkov ale skutočne môže v budúcnosti prísť o prácu až 100 000 ľudí pracujúcich v automobilovom priemysle, a to už do roku 2025.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Od júla si prilepšia státisíce Slovákov. Zisti, či si medzi nimi aj ty. V hre sú milióny eur (PREHĽAD)
Matematička a fyzik z Košíc vytvorili revolučné riešenie: „Máme technológiu s globálnym potenciálom“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP