Toto sú najefektívnejšie elektromobily sveta, dostali energetické štítky ako spotrebiče
Energetické štítky sa stali bežnou metódou, ako spotrebiteľa informovať o efektívnom využití energie a jej spotrebe pri domácich spotrebičoch. Teraz však takéto označovanie prichádza aj do sveta elektromobilov, kde zostavila vlastný E-Rating stránka Electrifying.com v Spojenom kráľovstve, informuje InsideEVs.
Týmto spôsobom môžu vodiči získať prehľad o najefektívnejších elektromobiloch na trhu, ktoré im pomôžu pri nabíjaní ročne ušetriť nemalé financie.
Spotreba energie je jeden z kľúčových parametrov, ktorý poukazuje na efektívnosť fungovania mnohých zariadení. Vodiči doteraz u konvenčných áut poznali spotrebu v litroch na 100 kilometrov, pričom u elektrických vozidiel sa meria vo kWh na 100 km.
S efektívnejším elektromobilom môže vodič ušetriť stovky eur
Kvôli samotnému rozdielu v cene fosílnych palív a elektrickej energie však môžu mnohí prehliadať reálnu spotrebu a efektívnosť pri jazde elektromobilom, čo sa môže postupom času odraziť na vyšších cenách za častejšie nabíjanie. Ani v elektromobilite by preto vodiči nemali prehliadať efektívnosť vozidiel. S nižšou spotrebou a efektívnejším využitím energie uloženej v batérii totiž môžu ročne ušetriť aj stovky eur.
Experti z Electrifying preto zostavili E-Rating elektromobilov, ktorý pri výpočte efektívnosti berie do úvahy viacero kľúčových faktorov, vrátane toho, ako efektívne dokáže elektromobil pretaviť energiu batérie do prejdených kilometrov či rýchlosti. Pri zostavovaní nového rebríčka prihliadali napríklad aj na energeticky nenáročné tepelné čerpadlá, rekuperáciu pri brzdení či predohrev vozidla.
Po započítaní a vyhodnotení najdôležitejších parametrov tak mohli vytvoriť zoznam najefektívnejších elektromobilov na trhu v Spojenom kráľovstve, kde si prvenstvo získala Tesla Model 3 s hodnotením A++ a BMW i4 s rovnakým výsledkom. Naopak, najhoršie zo všetkých skončil podľa štítkov Mercedes EQV, ktorý dostal energetický štítok „E“. Tesne pred ním skončil Mercedes EQC a Audi e-tron s hodnotením „D“.
NEPREHLIADNI
Vybili sme elektromobil do úplnej nuly, otestovali sme nočnú moru každého vodiča
Elektromobily s hodnotením E, D, C:
- Honda e : C
- Jaguar i-Pace : C
- Lexus UX300e : C
- Mazda MX-30 : C
- Porsche Taycan : C
- Rimac Nevera : C
- Citroen e-Spacetourer : C
- Vauxhall Vivaro-e (Opel) : C
- Audi e-tron : D
- Mercedes EQC : D
- Mercedes EQV : E
S dobrými výsledkami a hodnotením „A“ skončilo v rebríčku celkovo 30 elektromobilov od rôznych výrobcov, vrátane ďalších modelov Tesly, Hyundai, Opel, Fiat, Kia, Seat, Ford, Renault či Škoda. Kategóriu „B“ potom podľa rebríčka obsadilo len 9 elektromobilov, pričom štítok typu „C“ pripísal Electrifying celkovo 8 vozidlám.
Elektromobily s hodnotením A a B:
- Tesla Model 3 : A++
- BMW i4 : A++
- Hyundai Ioniq : A+
- Citroen e-C4 : A+
- Fiat 500e : A+
- Hyundai Kona Electric : A+
- Mercedes EQS : A+
- Kia EV6 : A+
- Peugeot e208 : A+
- SEAT Mii : A+
- Tesla Model Y : A+
- Vauxhall Corsa-e (Opel): A+
- Citroen Ami : A+
- Volkswagen ID.3 : A+
- Renault Twizy : A+
- Hyundai IONIQ5: A+
- Audi Q4 e-tron : A
- BMW iX3 : A
- DS3 Crossback : A
- Ford Mustang Mach e : A
- Kia e-Niro : A
- Kia Soul : A
- Peugeot e2008 : A
- Renault Zoe : A
- Škoda Enyaq : A
- Smart ForTwo EQ : A
- Tesla Model S : A
- Tesla Model X : A
- Vauxhall Mokka (Opel) : A
- Volkswagen ID.4 : A
- Audi e-tron GT : B
- BMW i3 : B
- BMW iX : B
- Mercedes EQA : B
- MG MG5 EV : B
- MG ZS EV : B
- Nissan Leaf : B
- Polestar 2 : B
- Volvo XC40 Recharge : B
Rozdiel medzi jednotlivými elektromobilmi pritom vodič pocíti najmä po dlhšej prevádzke, kde sa odrazí rozdiel v cene za nabíjanie. V porovnaní tohto rebríčka by majiteľ BMW i4 minul po 10 000 míľach (cca 16 100 km) za nabíjanie o zhruba 689 € menej, než majiteľ najhoršie hodnoteného modelu Mercedes EQV. A hoci nie sú tieto elektromobily priamymi konkurentmi, podľa autorov rebríčka existuje veľký rozdiel aj medzi modelmi z rovnakej kategórie.
Vodič by tak napríklad s Teslou Model Y zaplatil za nabíjanie po 10 000 prejdených míľach (cca 16 100 km) o zhruba 210 € menej ako majiteľ Volva XC40 Recharge. Podľa autorov však vodič s energeticky menej efektívnym elektromobilom nielenže zaplatí viac za nabíjanie, ale taktiež strávi viac času pri nabíjacích stojanoch.
NEPREHLIADNI
Známa automobilka všetkých zaskočila. Výroba nášho elektromobilu je o 70 % menej ekologická v porovnaní so spaľovákom
Automobilky budú garantovať kvalitu batérií
Veľkú úlohu v priebehu prevádzky potom zohráva aj samotná degradácia batérie a úbytok jej kapacity, ktorá sa odráža na výsledkom dojazde a efektívnosti elektromobilov. V tomto smere však už EÚ, Čína a USA hlásia podľa správ TASR veľkú zmenu, podľa ktorej by výrobcovia áut museli garantovať, že baterky v ich elektromobiloch a hybridoch počas stanoveného obdobia alebo prejdených kilometroch nestratia príliš veľa zo svojej kapacity.
Konkrétne by po 5 rokoch alebo 100 000 prejdených kilometroch mali stratiť menej ako 20 % kapacity, respektíve menej ako 30 % po 8 rokoch alebo 160 000 kilometroch. Ide o prvú medzinárodnú reguláciu, týkajúcu sa životnosti batérií. Návrh okrem EÚ, USA a Číny podporujú aj Japonsko, Kanada, Južná Kórea a Veľká Británia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predčasné dôchodky sa vymkli spod kontroly, hrozí kolaps. Do roku 2031 dodatočne pohltia 896 miliónov eur
Michal Šimečka varuje pred útokom na pravoslávne tradície. Fico vraj plánuje zrušiť dôležitý sviatok
Vedci objavili prekvapivé spojenie medzi baktériami a nespavosťou. Mikróby rozhodujú o kvalite tvojho spánku
MIMORIADNE: V Bratislave našli 230-kilogramovú leteckú bombu, polícia evakuuje budovy
Európska komisia priznáva koniec sveta, ako ho poznáme. Zákon džungle nahrádza medzinárodné právo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP