Známa automobilka všetkých zaskočila. Výroba nášho elektromobilu je o 70 % menej ekologická v porovnaní so spaľovákom
Večný spor medzi zástancami a odporcami elektromobility, či je ekologickejšia výroba spaľovákov, alebo batériových áut, je opäť otvorená. Volvo má na túto otázku jasnú odpoveď, výroba ich elektromobilu je až o 70 % menej ekologická v porovnaní s výrobou podobného spaľováku, o téme informoval portál InsideEVs.
Jedna štúdia tvrdí, že výroba elektromobilov je ekologickejšia, iná naopak, že výrobný proces spaľovákov produkuje ďaleko menej emisií. Švédska automobilka Volvo sa tomuto problému pozrela na kĺb a prináša jednoznačnú odpoveď – výroba elektromobilu produkuje až o 70 % viac emisií ako výroba spaľováku.
Volvo porovnávalo produkciu CO2 pri výrobe modelu XC40 a jeho elektrickej alternatívy C40. Automobilka započítala aj proces získavania kovov pre batérie, ako aj samotný proces výroby batérií.
Rozdiel v produkcii emisií je markantný. Nakoľko ide o veľmi podobné modely, ktoré navyše zdieľajú množstvo rovnakých komponentov a dokonca schádzajú z jednej výrobnej linky, dôvodom tak rozdielnych emisií vyprodukovaných pri výrobe je jednoznačne batéria.
Riešením sú menšie batérie
Ak si teda kúpiš elektrické auto, jeho uhlíková stopa je podstatne väčšia než stopa auta so spaľovacím motorom. Všetko sa to ale začína meniť, akonáhle s týmito autami vodiči vyrazia na cesty.
V tomto prípade veľa závisí od toho, akou „zelenou“ elektrinou nabíja majiteľ svoje elektrické auto. Ak by sa elektromobil nabíjal výhradne elektrinou získanou z obnoviteľných zdrojov, jeho uhlíková stopa by sa vyrovnala spaľováku po nájazde 50 000 km.
Ako uvádza portál AutoTrader, riešením tohto problému môže byť použitie menších batérií. Podobnú štúdiu totiž v minulosti vykonala aj automobilka Mazda a na základe jej výsledkov sa rozhodla vybaviť elektromobil MX-30 menšou batériou.
Menšia batéria vyprodukuje pri svojej výrobe menej emisií a hranica rentability takéhoto elektromobilu je podstatne nižšia. Toto riešenie však obmedzuje dojazd elektromobilu a tým pádom aj jeho využiteľnosť.
Zatiaľ čo s elektrickým autom s vysokým dojazdom dosiahneš rentabilný nájazd 50 000 km za zhruba 4 roky, pri elektromobile s menším dojazdom môže trvať dosiahnutie rentabilného nájazdu podstatne viac rokov.
Každopádne pravdou zostáva, že z dlhodobého hľadiska je elektrické auto predsa len ekologickejšie, nie však až o toľko, ako sme si možno mysleli. Koniec koncov, veľké množstvo emisií vzniká aj pri spracovaní ropy a následnom prevoze pohonných hmôt na čerpacie stanice.
Tejto téme sme sa venovali v staršom článku, ktorého súčasťou je aj animácia, ktorá detailne ukazuje všetky úkony pred tým, než do spaľováku natankujeme benzín či naftu a tiež celý proces dodávania elektrickej energie do elektromobilu.
Spôsob výroby elektriny je kľúčový
Zástancovia elektromobility na čele s Elonom Muskom tvrdia, že elektromobily sú pre životné prostredie oveľa šetrnejšie ako autá so spaľovacím motorom. Ich oponenti však tvrdia presný opak – pri niektorých spôsoboch výroby elektriny vzniká totiž veľmi výrazná uhlíková stopa. Emisie elektromobilov by tak boli na podobnej úrovni ako emisie „spaľovákov“.
Podľa holandských vedcov sa predošlé výskumy mýlili vo viacerých konkrétnych bodoch. To znamená, že elektromobily majú na svedomí o niečo menej skleníkových plynov ako sa im podľa predošlých štúdií pripisuje. Za novou štúdiou stoja Auke Hoekstra a profesor Maarten Steinbuch z Technologickej univerzity v Eindhovene.
Aj výroba batérií môže byť ekologickejšia
Holandskí vedci tvrdia, že prvou chybou predošlých výskumov bol prehnaný odhad množstva uhlíka uvoľňovaného do ovzdušia pri výrobe batérie. Najuznávanejšie štúdie údajne predpokladajú, že sa pri tomto procese uvoľňuje až 175 kg oxidu uhličitého na kWh batérie. Tieto štúdie však odkazujú na jeden kritizovaný zdroj z roku 2017, ktorý ale jeho autori pred pár rokmi aktualizovali – z pôvodných 175 kg je po novom už len 87 kg CO2 na kWh batérie.
Druhou chybou pri určovaní uhlíkovej stopy elektromobilov bolo výrazné podcenenie životnosti batérií. Vyššie spomínané štúdie sa totiž domnievajú, že priemerná životnosť batérie je 150 000 km. V novej štúdii Holanďania počítajú s číslom 250 000 km a treba taktiež brať do úvahy, že toto číslo bude časom rásť – pred tromi rokmi sme o batérii s životnosťou 2 miliónov kilometrov mohli len snívať. Dnes už je pripravená na produkciu.
Pravda je niekde uprostred
Podľa vedcov je ďalšou chybou predošlých štúdií aj počítanie s tým, že výroba elektriny bude vždy taká neekologická ako bola pred niekoľkými rokmi. V skutočnosti predstavovala elektrina zo slnečnej a veternej energie v minulom roku až dve tretiny celkového množstva vyrobenej elektriny a je pravdepodobné, že toto číslo bude aj naďalej rásť, píše Der Spiegel.
Vedci ďalej poukazujú na kritiku odporcov elektromobilov, ktorí počítajú množstvá skleníkových plynov uvoľnených pri výrobe elektriny a batérie. Pri spaľovacích motoroch sa táto technika nevyužíva – je to podobné, akoby chcel niekto vypočítať množstvo skleníkových plynov uvoľnených pri rozklade ropy na jej deriváty. Emisie áut so spaľovacími motormi by sa tým totiž výrazne zvýšili.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Na Slovensko prichádza “elektrický Hummer” z Číny. Má brutálne parametre a poznáme cenu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najpočúvanejšie rádio na Slovensku je aj naďalej Expres
Aktuálne: Najväčší kryptopodvodník histórie pozná trest
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené