Tesla to zase všetkým natrela. V najhoršom období za roky dokázala zázrak
Aktualizované 3.4.2024
Trh s novými batériovými elektromobilmi z hľadiska rastu predajov zaznamenáva v poslednom období ochladenie, ale aj napriek tomu Tesla za prvé tri mesiace aktuálneho roka zostáva najväčším celosvetovým producentom elektromobilov. Ako uviedol magazín Electrek, Tesla oficiálne opäť získala korunu svetového lídra v objeme batériových elektromobilov a napriek ťažkému štvrťroku prekonala čínsky BYD.
BYD narozdiel od Tesly okrem čisto elektrických batériových elektromobilov, na ktoré sa v poslednom období intenzívne zameral produkuje aj hybridné a plug-in hybridné pohony. Aktuálna strata prvenstva výrobcu BYD môže poukazovať na problémy na čínskom trhu s elektromobilmi.
Pokles predajov za Q1 2024
Posledný štvrťrok 2023 sa aj napriek rekordným výsledkom Tesly podarilo BYD prekonať celosvetové výsledky tohto amerického výrobcu. Tesla však aktuálne predstavila výsledky za prvý kvartál 2024, ktoré sú výrazne slabšie ako minulý rok, ale aj tak to stačilo, aby porazila BYD. Jedná sa taktiež o najhorší kvartál od roku 2020, no stále jej to stačilo na prvenstvo.
Tesla nielenže predala viac elektromobilov ako BYD, ale urobila to s veľkým náskokom, keďže v prvom štvrťroku dodala viac ako 386 000 elektromobilov, zatiaľ čo BYD predal približne 300 000 elektromobilov. Zaujímavosťou je, že predaje elektromobilov BYD medzikvartálne klesli v porovnaní s Teslou, ale medziročne vzrástli o 13 % zatiaľ čo Tesla medziročne klesla o 8 %.
Očakávania pre rok 2024
Obe automobilky Tesla aj BYD sú z hľadiska predajov vo veľkej miere závislé od čínskeho automobilového trhu, ale ako sa ukazuje pri BYD to platí obzvlášť. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že trh s novými batériovými elektromobilmi nezaznamenáva taký rast ako v minulosti a uvidíme, či Tesla dokáže dodávať vyššie objemy elektromobilov ako BYD aj po zvyšok roka.
Pôvodný článok
Americká automobilka Tesla už niekoľko rokov z hľadiska predajov elektrických áut dominuje európskym trhom a to aj napriek vysokým nákladom, keďže sa jej najpopulárnejšie modely 3 a Y radia do prémiovej triedy. Ako ale upozorňuje The Japan Times, toto sa môže čoskoro zmeniť kvôli čínskej automobilke BYD, ktorej elektromobily zaplavujú viaceré európske krajiny v ohromných počtoch a Muskovi už na smiech nebude. Späť v roku 2011 sa im totiž v rozhovore pre Bloomberg posmieval, ale karta sa obrátila a výrobca elektromobil v roku 2024 zosadí Teslu z trónu.
Cenový trhák a skvelé parametre
Podľa aktuálnych odhadov odborníci očakávajú, že BYD v blízkej budúcnosti kompletne predbehne Teslu v celosvetových predajoch elektrických áut – môže sa tak stať už v tomto štvrťroku. Pôjde pritom o zásadný problém nielen pre samotnú Teslu, ale aj pre európske automobilky, ktoré doteraz trpeli pod dominanciou Tesly a zdá sa, že sa kvôli príchodu čínskych automobiliek z problémov nevymania.
Podľa InsideEVs trvalo juhokórejskému Hyundaiu približne 40 rokov, kým sa spoločnosť dostala od konštruovania „šrotov“ k produkcii slušných vozidiel, pričom Číne sa zrejme podarilo to isté približne v polovičnom čase. Celosvetovo mala za tretí štvrťrok Tesla dodať len o 3 456 elektromobilov viac, než BYD a očakáva sa, že za posledný štvrťrok už bude Tesla kompletne porazená.
Najviac elektrických áut pritom BYD predáva v samotnej Číne, avšak chystá sa aj na výstavbu svojej prvej továrne v Európe. Automobilka dodala, že nový závod bude stáť v Segedíne. Pre Maďarsko sa rozhodla po tom, ako zhruba rok dostávala ponuky zo strany viacerých európskych štátov vrátane Nemecka a Francúzska.
Bezkonkurenčné modely
V septembri BYD oficiálne spustil na európskych trhoch predaj modelu Seal, ktorý ponúka za približne rovnakú cenu ako Tesla Model 3 o asi polovicu vyšší dojazd.
„BYD Seal sa bude v Európe ponúkať v dvoch úrovniach výbavy, s 82 kWh pohonom zadných kolies a pohonom všetkých kolies, s dojazdom podľa WLTP od 520 km do 570 km pre variant s pohonom všetkých kolies,“ uvádza spoločnosť.
Problém pre domáce automobilky
Obzvlášť veľký problém je príchod čínskych firiem pre európske automobilky, ktoré často strácajú dominanciu aj na domácich trhoch. Na to doplatil aj Volkswagen, ktorý nedokázal v elektromobilite prekonať Teslu a teraz hrozí, že ju nahradí BYD či iné čínske značky.
Vo Švédsku sa stal v júni druhým najpredávanejším autom a prvým najpredávanejším elektromobilom čínsky BYD Atto 3, moderne vyzerajúce SUV s dojazdom podľa WLTP až 420 km, ktorého cena v tejto severskej krajine začína len na 445 000 švédskych korún teda približne 38 000 eur.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Milované jedlá Slovákov rozkladajú mozgové bunky. Už po týždni sa objavujú výpadky pamäti
Obyčajná sladkosť sa mení na nástroj dlhovekosti. Dokáže tlmiť zápal a spomaľovať starnutie, ukazujú štúdie
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Dôchodky a dávky: Nemocenské vyše 1 700 eur, materské až 2 330 eur mesačne. Vieme, kto si v roku 2026 prilepší najviac
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP