Slovensku chýba kľúčový prvok na uplatnenie vodíka. Ktorý je pre nás tou najlepšou cestou?
Európska únia v snahe znížiť produkciu CO2 priniesla na stôl viacero riešení, ktoré sa majú v doprave postarať o to, aby emisie produkované vozidlami v najbližších dekádach rýchlo klesali. A hoci sa najsľubnejšou možnosťou zdajú byť elektromobily, alternatívou k nim je mnohými stále zatracovaný vodík. Vodíkový pohon nie je vo svete ani v našich končinách vôbec natoľko rozšírený ako ten batériový v elektrických autách.
To by sa však mohlo v najbližších rokoch zmeniť. Vodík má totižto potenciál stať sa skvelou vedľajšou voľbou v ekologickej doprave popri elektromobiloch. Tie môžu ovládnuť trh v osobnej doprave a vodík si nájde využitie v hromadnej alebo ťažkej nákladnej doprave, kde by vytlačil z ciest doterajšie naftové ťahače a stroje. Istý podiel si však môže ukradnúť aj v segmente automobilov.
V tomto smere je však väčšina výrobcov za jedno – vodík kritizujú a pretláčajú elektromobily. Na trhu je len veľmi málo automobiliek s potrebným „know-how“ pre výrobu vodíkového auta. Veľkým lídrom v tomto odvetví sa javí Toyota, ktorá priniesla vylepšenú 2. generáciu svojho vodíkového modelu Mirai aj k nám na Slovensko. Zatiaľ ho u nás ale vodíkom nenatankujeme.
Slovensko čaká na zlepšenie
Našej krajine nielenže chýba infraštruktúra, ale aj dostatočne ekologický spôsob výroby a distribúcie vodíka, ktorým by využitie tohto pohonu v doprave dávalo zmysel a naplnilo ekologické predpoklady.
Prvou lastovičkou v tomto smere majú byť 2 vodíkové stanice v Bratislave a Košiciach, ktoré by mali byť postavené už do konca tohto roka. Poslúžia ako „cvičná“ prevádzka vodíkových staníc, od ktorej sa následne bude rozvíjať vodíková doprava na Slovensku. Miesto v nej s veľkou pravdepodobnosťou zaujme v budúcnosti aj prvý slovenský vodíkový autobus, ktorý vyvinula firma zo Spiša v spolupráci s TUKE.
Aj keď už máme na trhu dopravné prostriedky, ktoré by ten vodík využiť mohli, stále nám chýba ten „ekologický“ vodík. Nie je totiž vodík ako vodík. Dnes poznáme viacero metód pre výrobu tohto prvku, no v drvivej väčšine je stále vyrábaný spôsobom, ktorý nemožno nazvať ekologickým.
Zachráni vodík našu krajinu?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké druhy vodíka poznáme a akú emisnú stopu zanecháva ich výroba
- Ktorý druh budeme mať na Slovensku
- Aký vodík je ideálny pre skutočne ekologickú vodíkovú dopravu
- Akým smerom sa bude uberať rozvoj výroby vodíka
- Aké plány má s vodíkom EÚ a do ktorého druhu bude najviac investovať
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené