Slovensku chýba kľúčový prvok na uplatnenie vodíka. Ktorý je pre nás tou najlepšou cestou?
Európska únia v snahe znížiť produkciu CO2 priniesla na stôl viacero riešení, ktoré sa majú v doprave postarať o to, aby emisie produkované vozidlami v najbližších dekádach rýchlo klesali. A hoci sa najsľubnejšou možnosťou zdajú byť elektromobily, alternatívou k nim je mnohými stále zatracovaný vodík. Vodíkový pohon nie je vo svete ani v našich končinách vôbec natoľko rozšírený ako ten batériový v elektrických autách.
To by sa však mohlo v najbližších rokoch zmeniť. Vodík má totižto potenciál stať sa skvelou vedľajšou voľbou v ekologickej doprave popri elektromobiloch. Tie môžu ovládnuť trh v osobnej doprave a vodík si nájde využitie v hromadnej alebo ťažkej nákladnej doprave, kde by vytlačil z ciest doterajšie naftové ťahače a stroje. Istý podiel si však môže ukradnúť aj v segmente automobilov.
V tomto smere je však väčšina výrobcov za jedno – vodík kritizujú a pretláčajú elektromobily. Na trhu je len veľmi málo automobiliek s potrebným „know-how“ pre výrobu vodíkového auta. Veľkým lídrom v tomto odvetví sa javí Toyota, ktorá priniesla vylepšenú 2. generáciu svojho vodíkového modelu Mirai aj k nám na Slovensko. Zatiaľ ho u nás ale vodíkom nenatankujeme.
Slovensko čaká na zlepšenie
Našej krajine nielenže chýba infraštruktúra, ale aj dostatočne ekologický spôsob výroby a distribúcie vodíka, ktorým by využitie tohto pohonu v doprave dávalo zmysel a naplnilo ekologické predpoklady.
Prvou lastovičkou v tomto smere majú byť 2 vodíkové stanice v Bratislave a Košiciach, ktoré by mali byť postavené už do konca tohto roka. Poslúžia ako „cvičná“ prevádzka vodíkových staníc, od ktorej sa následne bude rozvíjať vodíková doprava na Slovensku. Miesto v nej s veľkou pravdepodobnosťou zaujme v budúcnosti aj prvý slovenský vodíkový autobus, ktorý vyvinula firma zo Spiša v spolupráci s TUKE.
Aj keď už máme na trhu dopravné prostriedky, ktoré by ten vodík využiť mohli, stále nám chýba ten „ekologický“ vodík. Nie je totiž vodík ako vodík. Dnes poznáme viacero metód pre výrobu tohto prvku, no v drvivej väčšine je stále vyrábaný spôsobom, ktorý nemožno nazvať ekologickým.
Zachráni vodík našu krajinu?
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké druhy vodíka poznáme a akú emisnú stopu zanecháva ich výroba
- Ktorý druh budeme mať na Slovensku
- Aký vodík je ideálny pre skutočne ekologickú vodíkovú dopravu
- Akým smerom sa bude uberať rozvoj výroby vodíka
- Aké plány má s vodíkom EÚ a do ktorého druhu bude najviac investovať
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítaj viac z kategórie: Elektromobilita
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Danko pod čiarou a PS na vrchole. Smer zaostáva o vyše 6 %, súčasná koalícia by nevznikla
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Danko pod čiarou a PS na vrchole. Smer zaostáva o vyše 6 %, súčasná koalícia by nevznikla
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

