Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Slovensko neskrýva ambície stať sa vodíkovou veľmocou, ktorá by tento typ pohonu rozšírila aj osobnej automobilovej dopravy. Ešte o niečo skôr sa však ekologickejšia alternatíva spaľovákov môže uplatniť v tej hromadnej. Trochu prekvapivo už dokonca vznikol aj vôbec prvý slovenský vodíkový autobus.

Začiatkom augusta firma Rošero – P v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach predstavila výsledok dlhodobého vývoja, ktorý prišiel slávnostne odhaliť aj minister hospodárstva Richard Sulík. Práve on je veľkým zástancom vodíkového pohonu v doprave, o čom svedčí aj podpora jeho rezortu v oblasti budovania prvých vodíkových čerpacích staníc v našej krajine.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Vodíkové auto je naša budúcnosť, vlády ale potrápi únik na daniach z nafty a benzínu

Hoci Slovensku zatiaľ kritická infraštruktúra pre využívanie vodíka chýba, v budúcnosti sa to môže zmeniť.  Záujem o autobus už prejavili župani Prešovského a Košického samosprávneho kraja, ktorí by ho chceli nasadiť do mestskej hromadnej dopravy.

O vývoji vozidla a spolupráci firmy zo Spiša s Technickou univerzitou v Košiciach sme sa rozprávali s výkonným riaditeľom spoločnosti Rošero – P Daliborom Draveckým a prof. Ing. Tomášom Brestovičom, PhD., ktorý viedol tím spolupracovníkov zo Strojníckej fakulty TUKE.

Zobraziť celú galériu (16)
Na fotografii výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero Dalibor Dravecký (vľavo) a prof. Ing. Tomáš Brestovič, PhD. z Technickej univerzity v Košiciach (vpravo).

V rozhovore sa ďalej dozvieš:

  • Ako vznikla spolupráca firmy Rošero a TUKE pre vývoj prvého slovenského autobusu na vodík?
  • V čom je tento autobus výnimočný a aké technológie využíva?
  • Aké výzvy priniesol vývoj vodíkového autobusu?
  • Aké sú ďalšie plány s jeho vývojom a testovaním?
  • Dostane sa prvý vodíkový autobus zo Slovenska aj do zahraničia?

Vodíkový autobus vyvinutý v spolupráci Rošero a TUKE je na Slovensku vôbec prvý svojho druhu. Ako vznikol nápad a začala spolupráca pri vývoji tohto dopravného prostriedku?

Odpovedá Dalibor Dravecký z Rošero:

Nápad začať s výrobou vodíkového autobusu vznikol na základe dopytov našich zákazníkov a sledovania aktuálnych trendov v rámci autobusovej dopravy.

Na základe uvedenej požiadavky sme sa už dlhší čas zaoberali technickým riešením a pri mnohých debatách s pracovníkmi Technickej univerzity v Košiciach, s ktorou spolupracujeme už niekoľko rokov na vývoji rôznych technických riešení využívaných pri výrobe našich autobusov, sme sa dohodli na spoločnom projekte s využitím metalhydridových zásobníkov vyvinutých Strojníckou fakultou.

Kto všetko sa zúčastnil vývoja vodíkového autobusu a akú úlohu zohrala vo vývoji TUKE?

Odpovedá prof. Tomáš Brestovič z TUKE:

Na vývoji vodíkového autobusu sa zúčastňovala najmä Technická univerzita, ktorá sa zamerala hlavne na uskladnenie vodíka a spoločnosť Rošero – P, ktorá má dlhoročné skúsenosti s vývojom autobusov.

Okrem nich sme spolupracovali s externými dodávateľmi rôznych potrebných komponentov, ktoré nie je možné v našich podmienkach vyrobiť. Sú to batérie, elektromotor, tlakové zásobníky a iné komponenty, predovšetkým vodíkových rozvodov. Musia spĺňať vysoké nároky a normy, či už slovenské alebo európske.

V čom je slovenský vodíkový autobus Rošero výnimočný a aké technológie využíva?

Odpovedá Dalibor Dravecký:

Unikátnosť tohto autobusu je vo využití nízkotlakových metalhydridových zásobníkov na vodík, ktorých celkový pracovný tlak nepresahuje 3 MPa. To je do budúcnosti zárukou maximálnej bezpečnosti pri prevádzke autobusu.

V prípade nehody a následného poškodenia vodíkových nádob tak nastane iba „vysypanie“ obsahu nádob a nie explózia, ktorá hrozí u dnes používaných systémov pre vodíkový pohon. Ich pracovný tlak sa pohybuje od 35 do 70 MPa.

Odpovedá prof. Tomáš Brestovič:

Hlavný rozdiel medzi vodíkovým autobusom vyvinutým na Slovensku a tými zo zahraničia je predovšetkým vo využití netradičného spôsobu uskladňovania vodíka v doprave. Zahraničné komerčné autobusy využívajú k uskladneniu vodíka vysokotlakové systémy s tlakom vodíka na úrovni 35 MPa. Systém, ktorý využíva náš koncept, používa nízkotlakové uskladnenie vodíka s pretlakom pri bežnej prevádzke do 1 MPa.

Tento systém využíva k uskladneniu vodíka chemickú väzbu, ktorá vzniká medzi vodíkom a vhodnou zliatinou kovov, pričom vzniká metalhydrid. Princíp uskladnenia spočíva v ukladaní atómov vodíka do medziatomárneho priestoru zliatiny, vďaka čomu sa už takto uložené atómy nezúčastňujú na vytváraní tlaku v nádobe.

Základný koncept autobusu vychádza z bežného modelu Rošero First, ktorý ponúkate vo viacerých verziách. Bolo náročné upraviť ho pre vodíkový pohon?

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú