ROZHOVOR: Slováci postavili prvý vodíkový autobus. Kedy sa ním odvezieš a v čom je lepší ako zahraničné?
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Slovensko neskrýva ambície stať sa vodíkovou veľmocou, ktorá by tento typ pohonu rozšírila aj osobnej automobilovej dopravy. Ešte o niečo skôr sa však ekologickejšia alternatíva spaľovákov môže uplatniť v tej hromadnej. Trochu prekvapivo už dokonca vznikol aj vôbec prvý slovenský vodíkový autobus.
Začiatkom augusta firma Rošero – P v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach predstavila výsledok dlhodobého vývoja, ktorý prišiel slávnostne odhaliť aj minister hospodárstva Richard Sulík. Práve on je veľkým zástancom vodíkového pohonu v doprave, o čom svedčí aj podpora jeho rezortu v oblasti budovania prvých vodíkových čerpacích staníc v našej krajine.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Vodíkové auto je naša budúcnosť, vlády ale potrápi únik na daniach z nafty a benzínu
Hoci Slovensku zatiaľ kritická infraštruktúra pre využívanie vodíka chýba, v budúcnosti sa to môže zmeniť. Záujem o autobus už prejavili župani Prešovského a Košického samosprávneho kraja, ktorí by ho chceli nasadiť do mestskej hromadnej dopravy.
O vývoji vozidla a spolupráci firmy zo Spiša s Technickou univerzitou v Košiciach sme sa rozprávali s výkonným riaditeľom spoločnosti Rošero – P Daliborom Draveckým a prof. Ing. Tomášom Brestovičom, PhD., ktorý viedol tím spolupracovníkov zo Strojníckej fakulty TUKE.
V rozhovore sa ďalej dozvieš:
- Ako vznikla spolupráca firmy Rošero a TUKE pre vývoj prvého slovenského autobusu na vodík?
- V čom je tento autobus výnimočný a aké technológie využíva?
- Aké výzvy priniesol vývoj vodíkového autobusu?
- Aké sú ďalšie plány s jeho vývojom a testovaním?
- Dostane sa prvý vodíkový autobus zo Slovenska aj do zahraničia?
Vodíkový autobus vyvinutý v spolupráci Rošero a TUKE je na Slovensku vôbec prvý svojho druhu. Ako vznikol nápad a začala spolupráca pri vývoji tohto dopravného prostriedku?
Odpovedá Dalibor Dravecký z Rošero:
Nápad začať s výrobou vodíkového autobusu vznikol na základe dopytov našich zákazníkov a sledovania aktuálnych trendov v rámci autobusovej dopravy.
Na základe uvedenej požiadavky sme sa už dlhší čas zaoberali technickým riešením a pri mnohých debatách s pracovníkmi Technickej univerzity v Košiciach, s ktorou spolupracujeme už niekoľko rokov na vývoji rôznych technických riešení využívaných pri výrobe našich autobusov, sme sa dohodli na spoločnom projekte s využitím metalhydridových zásobníkov vyvinutých Strojníckou fakultou.
Kto všetko sa zúčastnil vývoja vodíkového autobusu a akú úlohu zohrala vo vývoji TUKE?
Odpovedá prof. Tomáš Brestovič z TUKE:
Na vývoji vodíkového autobusu sa zúčastňovala najmä Technická univerzita, ktorá sa zamerala hlavne na uskladnenie vodíka a spoločnosť Rošero – P, ktorá má dlhoročné skúsenosti s vývojom autobusov.
Okrem nich sme spolupracovali s externými dodávateľmi rôznych potrebných komponentov, ktoré nie je možné v našich podmienkach vyrobiť. Sú to batérie, elektromotor, tlakové zásobníky a iné komponenty, predovšetkým vodíkových rozvodov. Musia spĺňať vysoké nároky a normy, či už slovenské alebo európske.
V čom je slovenský vodíkový autobus Rošero výnimočný a aké technológie využíva?
Odpovedá Dalibor Dravecký:
Unikátnosť tohto autobusu je vo využití nízkotlakových metalhydridových zásobníkov na vodík, ktorých celkový pracovný tlak nepresahuje 3 MPa. To je do budúcnosti zárukou maximálnej bezpečnosti pri prevádzke autobusu.
V prípade nehody a následného poškodenia vodíkových nádob tak nastane iba „vysypanie“ obsahu nádob a nie explózia, ktorá hrozí u dnes používaných systémov pre vodíkový pohon. Ich pracovný tlak sa pohybuje od 35 do 70 MPa.
Odpovedá prof. Tomáš Brestovič:
Hlavný rozdiel medzi vodíkovým autobusom vyvinutým na Slovensku a tými zo zahraničia je predovšetkým vo využití netradičného spôsobu uskladňovania vodíka v doprave. Zahraničné komerčné autobusy využívajú k uskladneniu vodíka vysokotlakové systémy s tlakom vodíka na úrovni 35 MPa. Systém, ktorý využíva náš koncept, používa nízkotlakové uskladnenie vodíka s pretlakom pri bežnej prevádzke do 1 MPa.
Tento systém využíva k uskladneniu vodíka chemickú väzbu, ktorá vzniká medzi vodíkom a vhodnou zliatinou kovov, pričom vzniká metalhydrid. Princíp uskladnenia spočíva v ukladaní atómov vodíka do medziatomárneho priestoru zliatiny, vďaka čomu sa už takto uložené atómy nezúčastňujú na vytváraní tlaku v nádobe.
Základný koncept autobusu vychádza z bežného modelu Rošero First, ktorý ponúkate vo viacerých verziách. Bolo náročné upraviť ho pre vodíkový pohon?
V tomto článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké komplikácie vznikli pri prestavbe a vývoji vodíkového autobusu?
- Čo s ním bude ďalej a kedy príde na cesty?
- Ako vidia odborníci vodíkovú budúcnosť Slovenska?
- Dostane sa aj do zahraničia?
- Je Sulíkové masívne pretláčanie vodíka správna cesta?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Najvyšší šéf Stellantisu pre FonTech: Elektromobily nebudú lacné ako spaľováky, no chystáme model pod 20 000 €
Toto sú slovenské drony, ktoré strážili aj pápeža či Rammstein. Vo svete sa okamžite stali hitom (ROZHOVOR)
Rozhovor Slovák z NASA: Asteroidy riziko nepredstavujú, na obežnej dráhe nám hrozí niečo oveľa horšie
Rozhovor o energetickom fenoméne Slovákov s expertami: Koľko ti ušetrí a na čo si musíš dať pozor
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
- Google Mapy dostanú brutálnu novinku, toto prinesie
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
Podiel žien v IT na Slovensku za európskym priemerom zaostáva
Airbus zaznamenal nárasť čistého zisku o viac ako štvrtinu
Od výbuchu v atómovej elektrárni v Černobyle uplynie 38 rokov
Trojčlenná misia Šen-čou-18 odštartovala k vesmírnej stanici Tchien-kung
Hry sa budú hrať samé. Známa značka chystá úplnú absurdnosť
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené