Sulík zmení Slovensko. Každý okres dostane ultrarýchlu nabíjačku, budú aj dotácie (+detaily štátneho plánu)
Na bratislavskom Salóne elektromobilov 2022 predstavil Adrián Krajňák z Ministerstva hospodárstva SR nový plán pre elektromobilitu, informuje MôjElektromobil.sk.
Ten zahŕňa hneď niekoľko zásadných infraštruktúrnych zmien a inovácií, ktoré majú potenciál posunúť rozvoj elektrických áut na Slovensku na úroveň tých najvyspelejších krajín.
Tisícky nových staníc
Jedným z najkľúčovejších nástrojov pomoci s rozvojom elektromobility na Slovensku sa pre Ministerstvo hospodárstva stali nabíjacie stanice, keďže sú rýchlonabíjačky potrebné pri väčšine elektrických áut kvôli dojazdu, ktorý na dlhšie cesty po krajine nepostačuje. Slabšie nabíjacie stanice sú zase výhodné pre hustejšie obývané oblasti a mestá, kde je s nabíjaním doma problém.
Prvotným cieľom projektu je vybudovanie národnej siete UFC (ultra rýchlych nabíjacích) staníc s výkonom 150 a viac kW a s minimálnym počtom 228 nabíjacích bodov v rámci 40 staníc. Za týmto účelom ministerstvo vyčlenilo 29,64 miliónov eur a vlastníkom tejto siete sa má stať samotný štát.
V tomto prípade je nutné aj posilnenie kapacít elektrickej siete, ktorá bude potrebovať postupným nárastom počtu elektromobilov celkové vylepšenia a posilnenia.
Na druhých cieľ je vyhradených 10,24 miliónov € a zabezpečí vznik až cez 200 nabíjačiek (DC) s výkonom 50 a viac kW a vyše 1 300 klasických nabíjacích bodov (AC) s výkonom 11 kW. Pre každú DC nabíjačku je v tomto prípade vyhradených 29 000 € a pre každú AC nabíjačku 3 000 €, pričom vyhlásenie prvej výzve je očakávané už v septembri tohto roku.
Ministerstvo má tento krok pripravený prakticky dvojmo, pričom tretím cieľom s rozpočtom 9,08 miliónov € je vybudovanie rovnakého počtu staníc, avšak tentoraz sú dotácie na budovanie takýchto staníc vyhradené pre podnikateľské subjekty a s naplnením tohto ambiciózneho plánu sa počíta do roku 2025.
Nie sme vo všetkom pozadu
Aj keď na tom s infraštruktúrou zatiaľ nie je Slovensko najlepšie, o poznanie kvalitnejšia situácia je v priemysle. Okrem vlastných batérií, ktoré vyvinula slovenská spoločnosť InoBat, sa majú na Slovensku vyrábať aj akumulátory pre automobily značky Porsche. Spoločnosť je za týmto účelom pripravená vraziť do jedného slovenského mesta 200 miliónov eur.
Slovensko má obrovský potenciál
Plán predloží ministerstvo na rokovanie vlády najneskôr do konca tohto roka a v tomto čase je finalizovaný prvý návrh pozostávajúci zo 16 opatrení. Okrem vybudovania siete UFC staníc pozostáva aj z implementácie konkrétnych výhod pre majiteľov “zelených” EČV či nastavenia udržateľného financovania pre dotovanie nákupov elektromobilov.
Táto fáza má tiež zjednodušiť budovanie nabíjacích bodov v bytových domoch, zaviesť takzvané „právo na nabíjací bod“, zjednodušenie účtovníctva nabíjania na takýchto bodoch a tiež zrýchlenie a zjednodušenie procesu výstavby takejto infraštruktúry. Tieto plány dávajú jasne najavo, že má Slovensko o batériové elektromobily jasný záujem, aj keď sa snaží minister hospodárstva Richard Sulík aktívne presadzovať najmä vodíkový pohon.
Vo všeobecnosti pôjde o zásadné navýšenie kapacít Slovenska v oblasti elektromobility.
Napríklad počet AC nabíjacích staníc s výkonom do 11 kW stúpne zo 739 na 5 000, DC staníc do 50 kW z 222 na 800 a DC do 150 a viac kW z 59 na úctyhodných 300 do roku 2026, čo je odhad Ministerstva hospodárstva SR. Základnú nabíjaciu sieť tak má dostať každý jeden okres a celkovo sa má dovtedy na Slovensku nachádzať až 6 100 nabíjacích bodov.
Predaje stále rastú
Trend predajov elektromobilov a plug-in hybridov na Slovensku je v posledných rokoch veľmi pozitívny a ich čísla na cestách rastú čoraz viac.
Plnohodnotných elektromobilov jazdí na našich cestách takmer 3 700, vrátane plug-in hybridov je to až do 7 000. V porovnaní s množstvom áut so spaľovacími motormi je to stále mizivé číslo, avšak medziročne narástlo až o 66 % a je obrovský potenciál pre zlepšenie.
Nedávna analýza EV Readiness Index navyše dáva dobrý dôvod na takéto opatrenia, keďže jej výsledky jasne dokazujú, že v nabíjaní zaostáva nielen Slovensko, tak ako v prípade dotácií, ale celá Európa. Predaje elektrických áut totiž intenzívne rastú, avšak infraštruktúra pomerne stagnuje alebo nerastie dostatočne rýchlo na to, aby pokrývala potreby nových majiteľov elektromobilov.
Pripravenosť Slovenska na elektromobily sa tak podľa tohto indexu dostala na predposlednú priečku z 22 európskych krajín, pričom pod nami je už len Česko a Poľsko, ktoré sa delia o poslednú priečku. Lepšie ja na tom od Slovenska dokonca aj Maďarsko či Rumunsko a práve implementácia spomínaných infraštruktúrnych opatrení nás môže vystreliť o niekoľko priečok nahor.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP