Slovensko totálne nepripravené. Nabúrané auto s batériami polícia strážila niekoľko dní
Ak hovoríme o tom, že Slovensko ešte nie je pripravené na elektromobilitu, zväčša máme na mysli sieť nabíjacích staníc či cenovú dostupnosť elektrických áut u nás.
Na širší nástup elektrických áut ale skutočne nie sme pripravení, o čom svedčí aj nedávna dopravná nehoda plug-in hybridu s vlakom, ktorá vyvolala množstvo komplikácií, informoval portál TVnoviny.sk.
Nehody elektromobilov či plug-in hybridov bývajú nebezpečné, nakoľko je tu vždy riziko poškodenia a následného vzplanutia vysokonapäťovej batérie. Téme likvidácie elektromobilov sme sa v redakcii venovali pred časom a ako sa ukázalo, problémy sú omnoho väčšie, ako sa na prvý pohľad zdá.
Hasenie bežného vozidla je pomerne krátka záležitosť, no v prípade elektromobilu je to presne naopak. Poškodené batériové články môžu začať horieť pri skrate, prípadne sa pod vplyvom rôznych faktorov viackrát opätovne vznietia.
A tu nastáva najväčší problém. Na uhasenie horiacej batérie potrebujú totiž hasiči iný postup a prostriedky, ktoré by efektívne uhasili takýto požiar.
Horenie batérie elektromobilu pritom môže trvať aj niekoľko hodín a ešte niekoľko dní hrozí, že sa znova vznieti. Dokonca sú známe prípady, kedy sa akumulátor znova po uhasení vznietil po 22 hodinách.
S touto problematikou sme sa obrátili na Prezídium Hasičského a záchranného zboru, ktoré nás vo svojej odpovedi informovalo, že hasiči pri takýto požiaroch využijú aj ťažkú techniku.
„Postup pri likvidácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom. Rozdiel je však v dĺžke eliminácie požiaru. Pri spaľovacích motoroch je možné požiar zlikvidovať v priebehu pár minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu môže trvať niekoľko desiatok minút až hodín.
Ďalším riešením je ponorenie vozidla prostredníctvom ťažkej techniky do kontajneru s vodou, a to aj na niekoľko dní,“ informovala redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného oddelenia Prezídia Prezídium HaZZ.
S podobnými prípadmi sme sa pritom doteraz stretli pri viacerých nehodách v zahraničí, kedy museli hasiči ponoriť elektromobil do veľkej nádrže s vodou a čakať.
Na otázku, akú techniku by pri takomto zásahu využili hasiči na Slovensku, sme však odpoveď nedostali. V skutočnosti totiž nie je stále stanovený ani presný postup, ktorí by hasiči využili pri dopravnej nehode a požiaroch elektromobilov.
„V súvislosti so zásahmi pri požiaroch a dopravných nehodách elektromobilov je vytvorená pracovná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity vo Zvolene, ktorej cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií a požiarov elektromobilov.
Momentálne sa vypracováva metodický list, v ktorom bude stanovený postup pri hasení požiaru a pri dopravnej nehode elektromobilu,“ dodala v odpovedi pre redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová.
Polícia strážila auto niekoľko dní
Koniec teórie, poďme do praxe. Nedávno na Slovensku prišlo k nehode vlaku s plug-in hybridom značky Mitsubishi Eclipse. Plug-in hybrid má síce oveľa menšie batérie ako klasický elektromobil, no vyššie opísaný princíp musia hasiči na vozidle, ktoré má taktiež zelené značky, dodržať úplne rovnako.
V tomto prípade našťastie nedošlo k vzplanutiu batérie, slovenskí hasiči a polícia však aj tak mali problém s bezpečným odstránením vozidla.
Posted by Polícia SR – Trenčiansky kraj on Tuesday, May 17, 2022
Vrak nepojazdného auta museli príslušníci polície nepretržite strážiť niekoľko dní, aby vedeli rýchlo reagovať v prípade, že by vozidlo po nehode vzplanulo.
Na úplne zabezpečenie proti požiaru si museli prenajať špeciálny kontajner naplnený vodou, do ktorého sa následne ponoril vrak auta.
Nepojazdné vozidlo bude vo vodnom kúpeli ďalších 48 hodín. Následne sa vrak auta s batériou odvezie na likvidáciu do Nemecka. Na Slovensku totiž zatiaľ nevieme takéto autá bezpečne a ekologicky likvidovať a rovnako nám chýbajú skúsenosti, ako v prípade nehôd takýchto vozidiel postupovať.
Chaos koniec-koncov v situácii mala aj Markíza, ktorá Mitsubishi Eclipse Cross PHEV vydávala za „elektromobil“, hoci, pochopiteľne, ide o plug-in hybrid s menšími batériami a klasickým spaľovacím motorom. Z tohto pohľadu je však zaujímavá štatistika amerického Autoinsuranceez podľa ktorého hybridy horia oveľa častejšie, ako spaľováky aj čisté elektromobily. Tie sú z tohto pohľadu najbezpečnejšie.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Rozhovor o energetickom fenoméne Slovákov. Či ho potrebuješ, koľko ušetrí a na čo si dať pozor
Tipnite si, aká apka vo vašom telefóne je najbezpečnejšia
Na Slovensku sú v predaji nebezpečné vianočné svetlá. Takto ich spoznáte
Parádne zmeny. Dotácia na fotovoltiku je teraz pre Slovákov ešte vyššia (+nové podmienky)
V zahraničí sú presvedčení, že v septembrových voľbách nerozhodovali Slováci. Stali sme sa obeťou pokročilej AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Otázky, na ktoré zvládne odpovedať len 1 % ľudí: Ak v tomto kvíze nepohoríš, patríš medzi špičku
Slovák Peter pracoval v NASA: Vysvetlil nám, čo sa stane s ľudstvom, keď vyhasne Slnko
Raketa „Dlhý Neptún“ je ruským postrachom. Ukrajinci týmto monštrom získajú Krym na dostrel
Pracovné výhody, o ktorých Slováci netušia. Nárok na ne majú všetci
Mladí na takéto práce nie sú, hovorí Marek. Ako stolár zarobí mesačne aj 5 000 eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla to nezvládla, konkurenčný pickup predbehol Cybertruck. Je oveľa efektívnejší
- Po mnohých elektromobiloch som presadol do spaľováku. Po pár minútach v meste by som ho najradšej vymenil
- Prvá krajina v Európe to dokázala. Ich elektrická MHD v tomto prekonala väčšinu elektromobilov
- Vodíkový kamión trhol rekord s dojazdom 1000 km, neprešiel ale ani polovicu toho, čo dokáže diesel
- V Dánsku horel elektromobil. Dôvod požiaru a pochybenie majiteľa je neskutočný bizár
-
- Tesla to nezvládla, konkurenčný pickup predbehol Cybertruck. Je oveľa efektívnejší
- Po mnohých elektromobiloch som presadol do spaľováku. Po pár minútach v meste by som ho najradšej vymenil
- Slováci, držte si klobúky. Číňania dokončili testovanie úplne nového elektromobilu, ktorý sľubuje dojazd vyše 1000 km
- Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
- Držte si klobúky, Nissan Skyline je späť. Ikona áut sa má vrátiť ako elektromobil
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Brilantný nápad obľúbenej automobilky Slovákov. Brutálne predĺži dojazd elektromobilov v zime
Ruská tajná služba sa nabúrala do súkromných konverzácii britských politikov
Messenger dostal obrovskú aktualizáciu. Je tu aj funkcia, o ktorú sme roky prosili
Polícia varuje: Dvom školám v Banskobystrickom kraji prišli výhražné e-maily
Slovensko víta, že sú jadrové technológie v EÚ považované za nízkoemisné
Vo veku 66 rokov zomrel bývalý rektor TUKE Stanislav Kmeť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Otázky, na ktoré zvládne odpovedať len 1 % ľudí: Ak v tomto kvíze nepohoríš, patríš medzi špičku
Slovák Peter pracoval v NASA: Vysvetlil nám, čo sa stane s ľudstvom, keď vyhasne Slnko
Raketa „Dlhý Neptún“ je ruským postrachom. Ukrajinci týmto monštrom získajú Krym na dostrel
Pracovné výhody, o ktorých Slováci netušia. Nárok na ne majú všetci
Mladí na takéto práce nie sú, hovorí Marek. Ako stolár zarobí mesačne aj 5 000 eur
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené