Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobily už nie sú žiadnou novinkou. Pomaly sa tento typ vozidiel adaptuje na všetkých vyspelejších trhoch a v niektorých krajinách dokonca už v predajoch poráža autá so spaľovacími motormi. Konzervatívni Slováci však stále veria mýtom, ktoré možno platili tak pár rokov dozadu. Moderné elektromobily a súčasný stav elektromobility na Slovensku ich ale vyvracajú. Pozri sa teda na 5 najväčších mýtov, ktorým Slováci stále veria, no pritom už dávno neplatia.

Elektromobil je stále príliš drahý

Cenový rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom z rovnakej kategórie prakticky zaniká už pri vyššej strednej triede. Malé mestské vozidlá sú ešte stále v prípade elektromobilov podstatne drahšie, no tento fakt súvisí aj s tým, že väčšina automobiliek daný segment zatiaľ nepokrýva, a tak je v ňom pomerne slabá konkurencia.

Naopak pri strednej triede či luxusnejších značkách je už elektromobil a rovnako výkonný spaľovák rovnako drahý. V niektorých prípadoch môže dokonca elektromobil vyjsť lacnejšie.

Pri súčasných cenách benzínu by si mal vo väčšine prípadov rozdiel v obstarávacej cene naspäť už po prvom roku jazdenia elektromobilom. Pri väčších, drahších a luxusnejších modeloch je dnes cenový rozdiel dokonca v prospech elektromobilu. Ako príklad uvádzame dvojicu áut značky KIA.

Loading...

Loading…

V tomto prípade je už pri kúpe elektromobil lacnejší než spaľovák. S elektrickým autom teda „šetríš“ už hneď od prvých kilometrov a za rok sa úspora môže pohybovať až vo výške cez 1 000 €.

DC nabíjaním si zničíš batériu za pár mesiacov

Hovorí sa, že pri veľmi častom využívaní rýchleho DC nabíjania si rýchlo zničíš batériu elektromobilu, ktorej výmena by bola následne extrémne drahá. Na túto tému sme sa rozprávali aj s odborníkom, ktorý je v tematike nabíjania priamo zainteresovaný. Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Infrastructure nám v rozhovore povedal, že rýchleho nabíjania sa vôbec netreba báť.

„Ľudia by sa v prvom rade nemali obávať DC nabíjania. Poznám autá, ktoré jazdia od roku 2015 a stále majú batériu v dobrej kondícii, pritom sa nabíjali DC nabíjaním skoro stále. Ďalej odporúčam, aby si ľudia vybrali také nabíjanie, ktoré potrebujú v danej chvíli. Ak viem, že idem niekde na tri hodiny a potrebujem dobiť 50 kW, tak sa zapnem na nejaké „AC-čko“, alebo na 25 kW DC stojan.“

Každý elektromobil má totiž nejaký manažment batérie, ktorý ju chráni pred rýchlym zničením. Koniec koncov, je to vidieť aj pri samotnom rýchlom nabíjaní, kedy sa ku koncu nabíjací výkon výrazne znižuje a v niektorých prípadoch klesá aj pod 20 kW. To už je menší výkon, než akým dokážeš bežne nabíjať z domáceho wallboxu.

Napriek tomu odporúčame nabíjať s rozumom a vybrať si taký stojan, ktorého výkon v danej chvíli postačuje. Nie však preto, aby si „ochránil“ svoju batériu, ale preto, aby si zbytočne neblokoval výkonnejšie nabíjacie stanice, ktoré môže v danom momente potrebovať niekto iný.

Cestovanie elektromobilom na dlhé trasy je „samovražda“

Tí ktorí elektromobil ešte nevyskúšali, alebo ho mali iba na pár hodín či dní, nevedia, aké je to cestovať s elektrickým autom na dlhé trasy. Mylne sa domnievajú, že prekonať elektromobilom trasu dlhú 1 000 km za jeden deň musí byť čistá katastrofa, že nabíjaním strávia celú večnosť a že elektrické autá na takéto niečo absolútne nie sú stvorené.

V rámci našich testov sme sa sami už niekoľkokrát presvedčili, že moderný elektromobil s dostatočne veľkou batériou dokáže otočiť Bratislavu a Košice za jeden deň bez najmenších problémov. Z tých najlepších môžeme spomenúť napríklad aj Kia EV6 s 240 kW nabíjaním. Práve s elektrickou Kiou sme sa vybrali na východ Slovenska a počas tohto testu sme zistili, že s elektromobilom, ktorý má tak výkonné nabíjanie ako EV6, vôbec netreba jazdiť „na spotrebu“.

Michal Varga/FonTech

Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h sa v chladnejších podmienkach spotreba elektromobilu šplhá k 27 kWh/100 km a pri rýchlosti 120 km/h je to 22 kWh/100 km. Pri vyššej spotrebe musíš častejšie, respektíve dlhšie nabíjať, no pri tak výkonnom nabíjaní dokážeš túto časovú stratu hravo dohnať na diaľnici.

Koniec koncov, moderné elektromobily dokážu bez najmenších problémov prejsť na jedno nabitie po diaľnici 300 a viac kilometrov, čiže trasu BA-KE zvládneš maximálne s jednou 20 až 30 minútovou zastávkou na nabíjanie.

Na Slovensku máme slabú infraštruktúru nabíjacích staníc

Nabíjacia infraštruktúra na Slovensku je vzhľadom na počet elektromobilov dostatočná, no viacerí odborníci sa zhodujú, že v jej rozširovaní nemôžeme poľaviť. Ak totiž uvidia motoristi nabíjaciu stanicu na každom kroku, omnoho ľahšie sa im bude prechádzať zo spaľováku na elektromobil.

V zásade ale dnes na Slovensku nenájdeš oblasť, kde by boli dve nabíjačky od seba vzdialené viac ako 60 km. Z tohto dôvodu môžeš bez obáv jazdiť po Slovensku krížom krážom aj na elektromobiloch s nižším dojazdom.

Nám sa dokonca podarilo prejsť z Bratislavy do Košíc na plug-in hybride bez toho, aby sa nám čo i len raz počas tejto cesty zapol spaľovací motor. Obavy z toho, že pri ceste na východ, sever či juh krajiny nebudeš mať možnosť nabíjať, sú teda absolútne zbytočné a bezpredmetné.

Okrem veľkých poskytovateľov ako GreenWay či ZSE Drive tu máme aj iné spoločnosti, ktoré na Slovensku budujú vlastnú sieť nabíjacích staníc. Jednou z nich je aj sieť potravín LIDL.

Predajca začal s budovaním nabíjacích staníc pred svojimi obchodmi už dávnejšie a dnes prevádzkuje už desiatky nabíjačiek, vďaka čomu pridal ďalší aspekt k už tak bohatej ponuke ekologických riešení na svojich predajniach. Obrovskou výhodou je, že nabíjanie na staniciach LIDL je zatiaľ zdarma po dobu až 30 minút.

Na 50 kW stojanoch tak dokážeš do batérie natlačiť zhruba 25 kWh energie, čo stačí na prejdenie 100 km pri diaľničnom tempe, či dokonca až takmer 200 km pri jazde v meste a po okreskách. S lepším elektromobilom by si dokonca dokázal jazdiť po Slovensku úplne zadarmo iba s využitím nabíjacích staníc LIDL.

Parametre LIDL nabíjačiek pre elektromobily:

  • 1x konektor CSS (DC max. 50 kW)
  • 1x konektor CHAdeMO (DC max. 50 kW)
  • 1x konektor Type 2 (AC max. 22 kW alebo 43 kW)
  • Maximálna doba nabíjania 30 minút

Pri pohľade na mapu je zrejmé, že prednosť dostáva západ krajiny, no postupne spoločnosť osadí nabíjačkami všetky parkoviská svojich obchodov na Slovensku.

Mapa nabíjacích staníc Lidl
Nabky.sk (Screenshot)

Nabíjacia sieť na Slovensku skutočne nie je slabá. Nedávno sme dokonca prekonali významný míľnik, kedy sme dosiahli viac než 1 000 verejných nabíjacích bodov. Nabíjačiek tak už máme viac než čerpacích staníc. Mimochodom, aj prevádzkovatelia čerpacích staníc si uvedomujú, že elektromobilita je budúcnosť, a tak nám prezradili svoje plány pri rozširovaní nabíjacej infraštruktúry.

Rýchlonabíjanie je drahšie ako benzín či nafta

Ak chceš s elektrickým autom jazdiť výrazne lacnejšie, mal by si ho prevažne nabíjať doma. Toto samozrejme stále platí, no ak by si aj svoje auto nabíjal celý čas na verejných nabíjačkách, pri súčasných cenách benzínu a nafty dokážeš stále jazdiť výrazne lacnejšie.

Ak by si nabíjal svoj elektromobil iba na rýchlonabíjačkách a bez akéhokoľvek predplateného programu, skutočne by ťa vyšla jazda elektromobilom drahšie. Avšak už pri zakúpení základného programu od niektorého z poskytovateľov dokážeš na 1 000 km ušetriť desiatky eur.

Nedávno sme porovnávali, koľko vyjde jazda na 100 km pri rovnako výkonných autách s benzínovým, naftovým a elektrickým motorom. Údaj o priemernej spotrebe pozostáva z metodiky WLTP a ide o spodnú hranicu priemernej spotreby pri každom jednom modeli. Kalkulovali sme pritom s aktuálnymi cenami paliva na benzínovej stanici v Bratislave.

Cena nabíjania zodpovedá priemernej cene pri využívaní 100 kW nabíjania, avšak vo väčšine prípadov elektromobilisti nabíjajú ešte za podstatne nižšiu tarifu cez noc doma. Ide tak o ten najmenej ekonomicky prípad, kedy by sa elektromobil nabíjal prevažne na verejných UFC nabíjačkách.

Loading...

Loading…

Z tejto kalkulácie nám plynie, že jazda elektromobilom je pri súčasných cenách palív takmer 2-krát lacnejšia. Zdražovanie pohonných hmôt pritom ani zďaleka nekončí a rozdiel v cene sa preto bude iba prehlbovať. Ceny pohonných hmôt sa navyše veľmi rýchlo menia a posledné týždne nám ukázali, kam až môžu narásť. Aktuálne podľa dát z portálu Benzin.sk stojí liter benzínu na Slovensku v priemere 1,697 € a liter nafty 1,684 €.

Zdražovanie elektriny a teda aj drahšie jazdenie na elektrickom aute nám však v blízkej budúcnosti nehrozí. Ceny elektrickej energie štát totiž zmrazil na nasledujúce dva roky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú