Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
V článku boli využité materiály TASR
Takmer celý svet a prakticky všetky automobilky v dnešnej dobe prechádzajú na elektromobilitu, či už vo forme vozidiel s veľkými batériami alebo s palivovými článkami na vodík. Existuje však palivo, po ktorom túži značná časť Slovenska a nikdy nedostalo poriadnu šancu, chýbala pritom len jedna zásadná vec.
Lacné a ekologické
Reč je o CNG, teda stlačenom zemnom plyne, ktorý má pri spaľovaní v klasických spaľovacích motorov veľké výhody v porovnaní s konvenčným palivom. A aj keď sa vyrába z fosílnych zdrojov, je možné ho produkovať aj obnoviteľným spôsobom, keďže sa skladá prevažne z metánu.
Podľa Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ) má na Slovensku plynová mobilita obrovský nevyužitý potenciál. Kúpu vozidla využívajúceho takéto palivo by totiž zvažovala až tretina Slovákov v prípade lepšej a rozšírenejšej infraštruktúry plniacich staníc CNG.
„Z výsledkov prieskumu vyplýva, že plynová mobilita síce na Slovensku nebude dominantným smerom, no má výrazne vyšší potenciál, ako je súčasný stav. Ide o podstatne ekologickejšiu alternatívu k pohonom na benzín a naftu,“ konštatoval výkonný riaditeľ SPNZ Richard Kvasňovský.
Čísla hovoria jasne
Ako informuje HDS, CNG znižuje spaľovaním vyprodukované emisie oxidu uhličitého o 90 – 97 %. Vzhľadom na vysoké číslo redukcie sa zrejme jedná o BioCNG, pre klasické CNG sú oveľa realistickejšie hodnoty udávané CTCN, podľa ktorých produkujú takéto autá o 5 – 10 % menej CO2 než pri spaľovaní benzínu. Vzhľadom na nízku úroveň hluku do 72 dB sú napríklad autobusy a komunálne zberové vozidlá vhodné aj na nočnú prevádzku.
Oveľa zaujímavejšie je to však v prípade bioplynu, teda ekologicky vyprodukovaného CNG, ktoré dokáže poskytnúť zníženie emisií nielen CO2 o 75 – 97 %, ale tiež emisií extrémne nebezpečných oxidov dusíka a pevných častíc, ktoré sú zodpovedné za množstvo pľúcnych a rakovinových ochorení.
Vozidlá na CNG dokážu jazdiť za 5,50 € na 100 km, čo predstavuje úspory až 60 % oproti benzínu, 40 % oproti nafte a 10 % oproti LPG, uvádza CNG Slovensko. Aj keď naďalej pomaly pribúdajú, na Slovensku je v súčasnosti verejne dostupných len 16 plniacich staníc na CNG a autá na plynový pohon tvoria len percento z celkovo registrovaných vozidiel, píše Slovgas.
Potrebuje vládnu podporu
Ak sa na pohon vozidiel využíva palivo BioCNG, BioLNG, táto alternatíva je udržateľná aj z pohľadu takmer nulových emisií skleníkových plynov, čím sa dostáva na úroveň elektromobility či vodíkovej mobility.
Expert na udržateľnú mobilitu Tomáš Lukáč upozornil, že na Slovensku, na rozdiel od Českej republiky, ide drvivá väčšina podpory z verejných zdrojov na budovanie nabíjačiek pre elektromobily. Takmer 30 % respondentov sa v prieskume vyjadrilo, že CNG automobil by si obstaralo, ak by mohli získať podobnú dotáciu, aká sa ponúka pri elektromobiloch.
„Časť z nej by mala smerovať na podporu plynovej mobility, ktorá tiež môže prispieť k plneniu klimatických cieľov SR. Hustá sieť plynovodov v SR je výborný predpoklad na úspešné aplikovanie tohto prístupu aj u nás,“ uviedol Tomáš Lukáč, expert na udržateľnú mobilitu.
Prekoná aj elektromobilitu
Pri domácom nabíjaní je pri súčasných cenách elektrickej energie tento pohon najvýhodnejší. Elektromobil, ktorý nabíjame za cenu 20 až 30 centov za kWh prejde 100 km za zhruba 4,80 €, uvádza NGVA Europe. Akonáhle sa majiteľ elektromobilu vydá na dlhšiu trasu a je nútený nabíjať na verejných staniciach, cena sa vyrovná tomu benzínovým či naftovým autám, teda od 7,50 € do vyše 9 € za 100 km.
V porovnaní s elektrinou má CNG lepšie vyhliadky do budúcna, ceny elektriny totiž rastú a je otázne, či bude jazda elektromobilom finančne výhodnejšia aj o pár rokov neskôr. Je však nutné dodať, že cena elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov klesá a čoskoro má byť lacnejšia, než energia z fosílnych zdrojov.
CNG navyše môže využívať súčasnú sieť čerpacích staníc, kdežto pri elektromobiloch musíme budovať nové nabíjacie body. V elektromobilite je navyše Slovensko na chvoste EÚ a veľký úspech u nás nemá. Ako sme nedávno informovali v samostatnom článku, v ktorom sme porovnali dostupné palivá a pohony, CNG má síce zásadné výhody, nie je to však s jeho prevádzkou a zaobstarávaním tak ružové.
Má však aj nedostatky
Vozidlá vybavené týmto pohonom na stlačený zemný plyn však majú viacero nevýhod, s ktorými sa majitelia iných konvenčných pohonov nestretávajú. Jedným z najviditeľnejších je menší objem kufra, z ktorého si časť ukrojí nádrž na CNG.
Aj samotná nádrž je menšia ako pri benzínovom či dieselovom pohone, preto je potrebné častejšie tankovanie. Z toho dôvodu je nepostačujúca infraštruktúra ešte problematickejšia, ako sa na prvý pohľad môže zdať.
Navyše, v niektorých podzemných garážach môžu mať autá na CNG palivo zákaz parkovania, môže však ísť o výnimku. Striktný zákaz parkovania v podzemnom parkovisku totiž platí najmä pre vozidlá na LPG (kvapalný zemný plyn je ťažší ako vzduch a pri horení sa drží pri zemi, kdežto CNG pri horení stúpa nahor, je ľahší ako vzduch).
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Známy americký aktivista Charlie Kirk je mŕtvy, uviedol Trump. Bol zastrelený pred zrakmi fanúšikov
Konsolidácia v praxi: Ministri si na pár mesiacov uberú z platov desiatky eur, od apríla si ale reálne prilepšia o stovky
Veľká uzávierka D1: Významné zmeny paralyzujú dopravu na 3 dni
Fico nepodporí prijatie ďalších sankcií proti Rusku: Bruselu kladie podmienky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP