Na diaľničných odpočívadlách v Bratislavskom kraji pribudne päť CNG plniacich staníc

Plniace stanice, ktoré plánuje postaviť Slovenský plynárenský priemysel (SPP), budú určené predovšetkým pre ťažkú nákladnú dopravu. Vybudovanie a sprevádzkovanie jednej takejto stanice stojí približne pol milióna eur. Stanice majú pribudnúť v horizonte do dvoch rokov a to na odpočívadle Lamač v smere do Brna a na odpočívadlách Jarovce a Zlaté piesky v oboch smeroch. Agentúru SITA o tom informoval hovorca SPP Ondrej Šebesta.

„Výstavba týchto staníc je spolufinancovaná prostredníctvom grantu Európskej únie, Nástroja na prepájanie Európy (Connecting Europe Facility – CEF) vo výške takmer 15,7 milióna eur. Grant je určený na podporu využívania stlačeného zemného plynu (CNG) a skvapalneného zemného plynu (LNG) v doprave na Slovensku ako alternatívneho paliva s priaznivým vplyvom na kvalitu ovzdušia,“ spresnil Šebesta. Plniacu stanicu plánujú vybudovať aj na nových odpočívadlách v rámci obchvatu D4R7, tento zámer však ešte podľa jeho slov nie je schválený.

V rámci projektu fueLCNG na slovenských diaľniciach D1 a D2 pribudne dokopy 14 nových plniacich staníc CNG a tri nové plniace stanice LNG.

Ako dodal Šebesta, v roku 2018 bolo na Slovensku registrovaných 2 469 vozidiel jazdiacich na CNG. Pri spaľovaní CNG dochádza v porovnaní so spaľovaním nafty k menšej tvorbe emisií. V prípade oxidu uhličitého (CO2) sa pri spaľovaní CNG vytvorí približne o 27 percent menej ako pri spaľovaní nafty. Oxidov dusíka (NOx) sa vyprodukuje o 70 percent menej a k úniku pevných častíc dochádza pri spaľovaní CNG až o 96 percent menej ako pri spaľovaní nafty.

Koncom minulého roka SPP v spolupráci s Danube LNG, Iveco a Scania uskutočnili emisné testy a testovacie jazdy nákladných ťahačov s pohonom LNG. Z testov vyplýva, že LNG ťahač je o 22,4 percenta ekonomicky výhodnejší ako naftový ťahač. Pri štyroch rokoch prevádzky LNG ťahač môže ušetriť svojmu majiteľovi asi 31 tisíc eur.

Zdroj: SITA

Pošli nám TIP na článok