Nové autá v SR majú druhé najvyššie emisie v EÚ. Kupujeme málo elektromobilov, naša priorita je úplne iná
Trendy posledných rokov ovplyvnili trh a vodiči začali uprednostňovať čoraz viac veľké a ťažké autá s pohonom na fosílne palivá, ktoré produkujú vysoké emisie. Podľa štatistík dosiahli nové autá zakúpené na Slovensku v minulom roku druhé najvyššie emisie v priestore EÚ. Na vine sú predovšetkým SUV modely, informuje Inštitút environmentálnej politiky.
Automobilky prinášali na trh v uplynulých rokoch čoraz viac veľkých áut. Práve SUV si obľúbili aj vodiči na Slovensku, čo sa podpísalo pod celkové zvýšenie priemerných emisií nových vozidiel za minulý rok, kedy ich hodnota mala v porovnaní s predošlým rokmi stúpajúcu tendenciu.
Veľké SUV zhoršili emisie nových áut na Slovensku. Za zvyškom krajín EÚ značne zaostávame
V roku 2019 bolo pritom zaregistrovaných len 1,15 % áut na alternatívny pohon, čo Slovensko radí na predposledné miesto v EÚ. Za nami ostala už iba Litva, informuje IEP. Jedným z dôvodov stojacim za týmto nelichotivým výsledkom však môžu byť aj štátne dotácie, ktoré prišli až koncom roka.
Vodiči mohli čakať na finančnú podporu od štátu a v decembri využiť príležitosť, pri ktorej bolo možné získať 5000 € na kúpu plug-in hybridu a 8000 € na kúpu elektromobilu. Kúpu vozidla na alternatívny pohon teda mohli odkladať až do spustenia štátnej podpory.
— KOĽKO SLOVÁCI KUPUJÚ NOVÝCH ÁUT NA ALTERNATÍVNY POHON?V porovnaní s európskymi krajinami je pomer nových…
Posted by Inštitút environmentálnej politiky – IEP on Tuesday, July 28, 2020
Vyhodnotenie a schvaľovanie žiadostí sa však začalo až na jar tohto roka, pričom celý proces ešte predĺžila pandémia koronavírusu. Počet áut na alternatívny pohon teda mohol byť kvôli tomu v minulom roku výrazne nižší. Detailný prehľad toho, koľko vozidiel s alternatívnym pohonom bolo od minulého roka až do mája 2020 na Slovensku zaregistrovaných sme priniesli v samostatnom článku.
— SLOVENSKO MALO MINULÝ ROK DRUHÉ NAJVYŠŠIE EMISIE Z NOVÝCH ÁUT V ÉUPohľad do mikrodát ukazuje, že rozdiel oproti…
Posted by Inštitút environmentálnej politiky – IEP on Monday, August 10, 2020
Vyššie predaje benzínových a naftových SUV sa postarali, že sa naša krajina ocitla na chvoste európskeho rebríčka. V porovnaní s európskym priemerom boli u nás zakúpené nové vozidlá s benzínovým motorom ťažšie o 4 % a autá s naftovým motorom ťažšie o 8 % ako je celoeurópsky priemer.
S tým sa spájajú aj predaje SUV vozidiel, ktoré v minulom roku stúpli na našom trhu o 4,5 %. Tieto čísla tak hovoria jasne, na Slovensku sú stále populárnejšie veľké a ťažké autá produkujúce vysoké emisie.
„K vyšším emisiám oproti EÚ prispelo aj nižšie zastúpenie naftových áut (25 % vs. 32% v EÚ). Autá s naftovým pohonom majú typicky nižšiu spotrebu a aj menej emisií ako porovnateľné auto na benzín. No z pohľadu kvality ovzdušia benzínové autá produkujú menej škodlivých oxidov dusíka,“ informoval Inštitút environmentálnej politiky na Facebooku.
Podľa štatistík Focus2Move však SUV modely stále nie sú napriek rastúcej popularite na prvých priečkach v predajoch. Tie obsadili stále populárne mestské vozidlá a rodinné modely ako Škoda Fabia či Octavia. SUV zahrnuté v štatistikách si však za minulý rok oproti roku 2018 polepšili a taká Škoda Kodiaq vyskočila z 19. miesta v predajnosti až na 8. priečku.
Šiestym najpredávanejším vozidlom za rok 2019 bol Hyundai Tucson a pred ním sa na 5. mieste umiestnila Dacia Duster. Prvé štyri priečky však patria spomínaným modelom Škody, spolu s Kiou Ceed a Hyundai i30.
Automobilkám hrozia vysoké pokuty. EÚ sprísnila emisný limit
Európska únia sa bude snažiť automobilky „motivovať“ k výrobe ekologickejších vozidiel aj prísnejšími emisnými normami. Dosiahnuť avizovaný limit emisií 95 g CO2 na 1 km pri celej flotile vyrábaných automobilov konkrétnej spoločnosti je však pre mnohých výrobcov nielen náročné, ale v mnohých prípadoch aktuálne nemožné. Za prekročenie noriem pritom hrozia automobilkám obrovské pokuty.
Po prekročení limitov musí automobilka zaplatiť za každé predané auto pokutu vo výške 95 € za každý gram CO2 nad uvádzaný limit.
Nenechaj si ujsť
Štát vyhlásil: Chceme ďalšie kolo dotácií na elektromobily, budúcnosť vidíme aj vo vodíku
Hoci vydala Európska komisia pre rok 2020 výnimku a flotilové emisie nemusí splniť 100 % ale „len“ 95 % vozidiel jednotlivých značiek, situácia sa zdá sa nebude výrazne zlepšovať.
Problémové SUV modely totiž ovplyvňujú aj emisné limity automobiliek. Zatiaľ čo výrobca menších áut dostal nižší emisný limit, výrobca veľkých a ťažkých modelov má povolené vyššie emisné normy. Dôvodom je rozdielna hmotnosť áut. Preto má napríklad koncern PSA emisný limit na úrovni 91,6 g/km a taký Jaguar – Land Rover až 130,6 g/km.
Pomôcť majú vyššie predaje áut s alternatívnym pohonom
Existuje však riešenie, ako nový limit z dielne EÚ splniť, a to predávať viac elektromobilov alebo zdieľať elektrické platformy s ostatnými či vytvárať fúzie s inými výrobcami. Každá automobilka by mala predať až 2,5 miliónov kusov elektrických áut navyše, aby sa im podarilo dostať do novej emisnej normy.
Pomôcť v tomto smere môžu výrobcom pomôcť aj vyššie predaje plug-in hybridov a obmedzenie produkcie a ponuky veľkých SUV vozidiel, ktorých v uplynulých rokoch pribudlo naozaj mnoho.
Hoci dnešná ponuka automobiliek zahŕňa viacero nízkoemisných modelov, stále to nie je dosť, aby sa výrobcovia pripravili na to, čo ich čaká o pár rokov. Už v roku 2025 má totiž priemer flotilových emisií podľa analýzy PA Consulting klesnúť podľa plánov EÚ na 81 g CO2 na 1 km a o 5 rokov neskôr iba na 59 g CO2.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
Slovákom hrozí pokuta 100 eur. Čudná značka s dobrým úmyslom prekvapila vodičov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
Stála na prahu smrti, dnes má telo dvadsiatničky: 53-ročná lekárka odhalila rutinu, ktorá ju omladila o tri desaťročia
Tajný dôchodkový bonus: Ako získať stovky eur navyše pri odchode do penzie (NÁVOD)
Vytvorila biznis, ktorý jej generuje 930-tisíc eur ročne: „Nemala som víkendy ani spoločenský život, no stálo to za to“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP