Výrobcovia automobilov majú hlavy v smútku. Nielenže ich zisky klesli kvôli pandémii koronavírusu, ale podľa najnovších výskumov ani jedna automobilka nesplní emisné limity. Najväčšie automobilky v Európe majú podľa štúdie PA Consulting dostať pokuty vo výške 14,5 miliárd €.

V rokoch 2020 a 2021 by mali automobilky dosiahnuť flotilové emisie na úrovni 95 gramov oxidu uhličitého (CO2) na jeden kilometer. Pre rok 2020 však EK vydala výnimku, kedy flotilové emisie musí splniť 95 % všetkých predaných áut daného výrobcu. Táto úroveň emisií zodpovedá spotrebe paliva približne 4,1 l / 100 km benzínu alebo 3,6 l / 100 km nafty, informuje Európska komisia. Po prekročení limitov musí automobilka zaplatiť za každé predané auto pokutu vo výške 95 € za každý gram CO2 nad uvádzaný limit.

Každá automobilka má rozdielne nastavené emisné limity. Dôvodom je odlišná hmotnosť modelov, pričom výrobcovia ťažších automobilov majú povolené vyššie emisie ako výrobcovia automobilov s nižšou hmotnosťou. Preto má napríklad koncern PSA emisný limit na úrovni 91,6 g/km a taký Jaguar – Land Rover až 130,6 g/km.

Astronomické pokuty

Pokuty, ktoré automobilky budú musieť zaplatiť, sa šplhajú do závratných výšok, pričom pre niektorých výrobcov pôjde o značnú časť ich príjmov. PA Consulting sa k prognózam dostáva posúdením schopnosti každého výrobcu znižovať priemerné emisie prostredníctvom rôznych iniciatív. Taktiež predpokladali registrácie pre každý typ automobilu (nafta, benzín, hybridy a elektromobily). Na základe týchto údajov dospeli k predpovediam priemerných emisií CO₂ v roku 2021.

Najlepšie je na tom Toyota, avšak ani tá svoje limity nesplní. Emisný limit pre rok 2021 je pre japonskú automobilku nastavený na 94,9 g/km, no predpokladané emisie CO2 sú 95,1 g/km, za čo im hrozí pokuta vo výške 18 miliónov €, čo by znamenalo najnižšiu pokutu zo všetkých automobiliek. Táto pokuta navyše predstavuje len 0,1 % z ich zisku pred zdanením (EBIT) v roku 2018, čo je taktiež najmenšie číslo zo všetkých.

Zobraziť celú galériu (4)
Screenshot/PA Consulting

Najhoršie je na tom koncern Jaguar – Land Rover, ktorý síce prekročí limit len o necelých 5 g/km, no jeho pokuta vo výške 93 miliónov € predstavuje až 404,3 % z jeho zisku pred zdanením v roku 2018.

Zobraziť celú galériu (4)
Screenshot/PA Consulting

Najvyššiu pokutu ale dostane Volkswagen. Hrozí mu pokuta vo výške až 4,504 miliárd €, čo predstavuje 32,4 % z prevádzkového zisku.

Zobraziť celú galériu (4)
Screenshot/PA Consulting

Čo sa týka najväčšieho prekročenia emisného limitu, najhoršie na tom vyzerá byť Mazda. Emisný limit na úrovni 94,9 g/km prekročí až o 28,7 g/km a zastaví sa na úrovni 123,6 g/km, čo z nej z tohto hľadiska robí druhú najhoršiu automobilku.

Zobraziť celú galériu (4)
Screenshot/PA Consulting

Super kredity pre elektromobily

Výrobcovia dostanú stimuly, ktoré ich majú podporovať k uvádzaniu automobilov s nulovými alebo nízkymi emisiami, čo znamená menej ako 50 g/km. Takáto podpora platila už od roku 2012 do 2015 a teraz sa bude opätovne uplatňovať v období rokov 2020 až 2022.

Prečítaj si tiež
Dizajn a automobilové majstrovstvo Nemcov? Musk priznal, že chce vyrobiť úplne nový model v EÚ

Pre rok 2020 platí, že každé takéto predané auto sa do štatistík flotilových emisií započítava dvakrát. V budúcom roku sa budú elektrické a hybridné autá započítavať ako 1,67 predaného auta a v roku 2022 superkredit klesne na číslo 1,33., informuje Európska komisia.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita