Mnohé európske krajiny vidia budúcnosť osobnej dopravy v elektromobiloch a vozidlách s alternatívnym druhom pohonu, vrátane hybridov a plug-in hybridov. Nástupu novej vlny elektromobility sa chytili aj automobilky, ktoré už svoju ponuku rozšírili o množstvo modelov s čiste elektrickým pohonom, ale v kombinácii spaľovacieho motora s elektromotorom. Takéto vozidlá si pritom obľúbili aj vodiči na Slovensku, ktorým navyše pri ich kúpe pomáhali aj štátne dotácie vo výške tisícok eur.

V minulom roku sme priniesli prehľad o predajoch elektrických, hybridných a plug-in hybridných vozidiel na Slovensku za uplynulých 5 rokov a zo štatistík, ktoré nám poskytol Zväz automobilového priemyslu (ZAP), bolo jasne vidieť, akým smerom sa automobilový trh v našej krajine uberá.

Hoci bola situácia s týmito vozidlami pred niekoľkými rokmi o čosi zložitejšia, v posledných 3 rokoch sa predaje výrazne zvýšili. V období od roku 2016 do 2018 boli predaje hybridných a plug-in hybridných vozidiel takmer 7-násobne vyššie a počet elektromobilov stúpol skoro 5-násobne.

V roku 2019 však prišli na rad štátne dotácie, z ktorých však boli hybridné vozidla vynechané. Slovensko tak poskytlo podporu vo výške 8000 € na nákup elektromobilu a 5000 € na nákup plug-in hybridného vozidla.

Predaje podporili aj štátne dotácie

Dotácie boli spustené po prvotných problémoch v závere decembra a celkovo bola na podporu vyhradená suma vo výške 6 000 000 €, ktorá sa po otvorení podávania žiadostí vyčerpala už v priebehu necelých 4 minút. Ani po úspešnej registrácií však ešte nemali všetci žiadatelia vyhraté.

Samotné žiadosti ešte musí prejsť Slovenská inovačná a energetická agentúra, pričom ich následne kontroluje a schvaľuje komisia Ministerstva hospodárstva SR. Niektoré žiadosti boli zamietnuté alebo stornované.

Pixabay (Úprava redakcie)

Do procesu kontroly a schvaľovania žiadostí však zasiahla koronakríza, ktorá spôsobila to, že dotácie boli pozastavené. Ministerstvo zvolilo pozastavenie projektu hlavne z dôvodu, že jeho úplne zrušenie by malo negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.

Po upokojení situácie sa však hodnotenie žiadostí posunulo a komisia taktiež oznámila, že celý proces z dôvodu oneskorenia urýchli. Prvé dotácie boli vyplatené ešte začiatkom apríla, no ďalšie financie a schválenie žiadostí prišlo až o niekoľko týždňov neskôr.

Needpix

Doteraz tak bolo celkovo schválených k 2. júnu 340 žiadostí a ďalších 176 má komisia na stole. Žiadatelia majú navyše povinnosť  kúpiť vozidlo po schválení žiadosti do 12 mesiacov. Pribudli aj ďalšie usmernenia.

Rezort sa s usmerneniami zameral predovšetkým na havarijné poistenie, či nálepky „Jazdím ekologicky“. Aj tieto štátne dotácie tak mali vplyv na predaje elektromobilov a plug-in hybridov na Slovensku, kde sa predaje v roku 2019 pri porovnaní s predošlým obdobím v roku 2018 mierne zvýšili.

Koľko PHEV, BEV a HEV áut sa predalo za posledné obdobie na Slovensku?

Kým v roku 2018 tvorili celkové predaje v prípade PHEV a HEV vozidiel 2434 kusov (z toho 202 plug-in hybridov a 3871 hybridov) a počet predaných elektromobilov sa zastavil na 329 kusoch, o rok neskôr už predaje hybridov a plug-in hybridov s dieslovými a benzínovými motorizáciami podľa štatistík ZAP stúpli na celkovo 4 509 kusov. Za minulý rok však bolo predaných len 165 elektromobilov.

Flickr (Úprava redakcie)

Dôvodom nižších predajov mohol byť aj fakt, že mnohí vodiči čakali práve na štátne dotácie, ktoré boli v decembri. Toto tvrdenie podporujú aj štatistiky predaja za prvých 5 mesiacov tohto roka, kedy bolo na Slovensku registrovaných 250 elektromobilov a 2246 HEV a PHEV vozidiel. Z tohto množstva bolo až 1995 hybridov a 251 plug-in hybridov.

Pri výbere značky vyhráva Toyota a Škoda

Medzi predanými elektromobilmi boli u Slovákov v minulom roku najobľúbenejšie modely Hyundai. V prípade plug-in hybridov preferovali slovenskí vodiči najviac automobily Kia a pri hybridoch sa obracali na najmä na Toyotu.  Za prvých 5 mesiacov tohto roka sa pri elektromobiloch predalo najviac vozidiel značky Škoda.

ŠKODA

Mladoboleslavskú automobilku vodiči uprednostnili aj pri kúpe PHEV modelov, no v prípade hybridov stále jednoznačne vedie so svojimi modelmi Toyota.

Detailné štatistiky nájdeš v priloženej infografike, ktorá taktiež potvrdzuje obľubu hybridných automobilov na Slovensku. Pokiaľ by sa teda štátne dotácie vzťahovali aj na tento druh vozidiel, je takmer isté, že by si predaje stúpli ešte viac.

Počet áut s alternatívnym druhom pohonu na Slovensku stúpa. Zatiaľ len pomaly

V závere teda môžeme zhodnotiť, že sa vodiči na Slovensku začínajú postupne orientovať aj na automobily s alternatívnym druhom pohonu, no napriek tomu je u nás stále prevaha klasických modelov s dieselovými a benzínovými agregátmi. Predaje elektromobilov, hybridov a plug-in hybridov stúpajú pomalším tempom, no postupne sa začínajú zvyšovať, za čo môžu aj štátne dotácie.

Pokiaľ by sa v budúcnosti otvorili ďalšie kolá pre podporu nákupu takýchto áut, ich počet na cestách by bol niekoľkonásobne vyšší.

Predajom však aktuálne nepraje kríza spôsobená koronavírusom, ktorá ovplyvnila nielen záujem zákazníkov o nové vozidlá, ale aj ich samotnú výrobu. Automobilky zaznamenali výrazné škody, ktoré ale budú chcieť v blízkej budúcnosti dobehnúť.

Ďalšie články: 

Elektromobilita