Hotely a reštaurácie kašlú na elektromobily. Slovák priamo z fachu odhalil žalostnú situáciu (ROZHOVOR)
Elektromobilov na cestách pribúda a nároky na nabíjaciu infraštruktúru sa preto vyrazne sprísňujú. Netýka sa to však iba verejných nabíjačiek, ale napríklad aj možností nabíjania pred hotelmi či reštauráciami, ktoré Slováci navštevujú.
Dnes je viac než pravdepodobné, že majiteľ elektromobilu si bude pri výbere ubytovania hľadať taký hotel, ktorý mu počas pobytu či prenocovania umožní nabiť jeho elektrické auto. To isté platí aj pri výbere reštaurácií.
Na obede či večeri bežne strávime jednu až dve hodiny a za ten čas by sa na AC nabíjačke pokojne dokázal elektromobil nabiť aj na 100-200 km dojazdu. Ako teda dnes vyzerá situácia s nabíjacími stanicami v slovenskom gastro a turistickom priemysle?
Slovák Igor Čehy sa už vyše 30 rokov pohybuje v odvetví turistického ruchu a po tom, čo sa sám stal majiteľom elektrifikovaného vozidla, ho viac začala zaujímať aj situácia s nabíjacími stanicami na Slovensku.
Na Facebooku prevádzkuje stránku Zelenšie Slovensko v Horeca, kde mapuje hotely, reštaurácie a rôzne turistické miesta vybavené nabíjacími stanicami pre elektromobily. My sme sa s Igorom rozprávali na tému nabíjacích staníc v segmente turistického ruchu a zhodli sme sa, že situácia na Slovensku vôbec nie je ideálna.
V rozhovore sa dozvieš:
- Akým spôsobom mapuje situáciu nabíjacích staníc v odvetví turistického ruchu
- Ako vníma nabíjaciu infraštruktúru v tomto odvetví
- Či už hotelieri považujú nabíjačku pre elektromobil ako dôležitú súčasť hotela
- Ako niektoré hotely „zavádzajú“ majiteľov elektromobilov s možnosťami nabíjania
- Prečo nie sú nabíjačky pred hotelmi stále prioritou prevádzkovateľov
Si správcom facebookovej stránky Zelenšie Slovensko v Horeca. Skús našim čitateľom priblížiť, čomu sa venuje?
Venuje sa hlavne prezentácii a propagácii zariadení v cestovnom ruchu, ktoré už dlhodobo podporujú elektromobilitu a sú jej súčasťou, aby boli príkladom pre ostatných. Ja ich pracovne nazývam „záchrancovia planéty“.
Sú to fanúšikovia, ktorí disponujú fotovoltaikou na svojich strechách a zároveň dávajú možnosť dobiť elektromobily zákazníkov čistou energiou pri návšteve reštaurácie alebo prenocovaní. Cieľom stránky je jednoducho dávať ich za príklad.
Čo ťa motivovalo k založeniu tohto zaujímavého a čoraz dôležitejšieho projektu?
Tou najväčšou motiváciou bolo zahanbenie sa na zrazoch elektromobilistov, kde som mal možnosť vypočuť si veľmi bizarné príbehy z hotelov na Slovensku, ktorých nabíjacie služby boli skôr na smiech, no žiaľ cez slzy.
Samozrejme, týka sa to majiteľov elektromobilov, ktorí prirodzene požadujú nabíjačky pred hotelmi či reštauráciami. Pôsobím v tomto sektore už viac ako 30 rokov, tak sa ma to veľmi dotklo a povedal som si, že idem do toho.
Si sám majiteľom nejakého elektromobilu, alebo len fanúšik elektromobility a udržateľných technológií?
Elektrifikovaným vodičom som už takmer 8 rokov, no čistý elektromobil vlastním už tretí rok. Takže to dozrievalo pomaly. Hlavný spúšťač zadovážiť si čistý elektromobil pre bola pre mňa pandémia.
Na stránke Zelenšie Slovensko v Horeca teda mapuješ nabíjaciu infraštruktúru hotelov a reštaurácií na Slovensku. Vychádzaš pritom iba zo svojich objavov, alebo ti tipmi na nabíjacie stanice prispievajú aj iní elektromobilisti, či priamo hotely?
Je to mix informácii, dokonca ma zásobujú aj oficiálni poskytovatelia rýchlonabíjačiek, s ktorými som v kontakte a snažia sa ma trocha podporovať, pretože si všimli moju aktivitu v tomto odvetví.
Ako vnímaš nabíjaciu infraštruktúru v tomto odvetví? Je dostatočná alebo pred hotelmi a reštauráciami ešte stále nabíjačky chýbajú?
Je to v plienkach. Predstavte si situáciu Škandinávcov cestujúcich na Slovensko, napríklad do Tatier. V severských krajinách už dnes predávajú viac ako 50 % elektromobilov a títo ľudia by chceli prísť ku nám na dovolenku. Naši hotelieri ich doslova diskvalifikujú tým, že im nedokážu poskytnúť možnosti nabitia ich elektrického auta. Je to tak trocha na hlavu.
Nepovažujú teda inštaláciu nabíjačiek za dôležitú?
Veľa z nich to vôbec nerieši. Sú aj takí, čo otázku elektromobility a možností nabíjania ani neregistrujú. Potom je tu veľká skupina, ktorá by to aj riešila, ale sami majú problém s prežitím, takže na riešenie nejakých nabíjačiek momentálne nemajú finančné prostriedky.
Preferujú majitelia elektromobilov miesta, ktoré majú nabíjačky, alebo to ešte na Slovensku nezohráva veľkú rolu?
Myslím, že pre majiteľa elektromobilu je úplne prirodzené použiť takýto filter pri plánovaní cesty a hlavne pri prenocovaní. O to väčší zmysel to dáva na miestach, kde verejná sieť nabíjačiek trochu stagnuje a líšky tu dávajú dobrú noc. Nie je totiž nič pohodlnejšie a jednoduchšie, ako si nabiť elektromobil počas prenocovania a ráno vyraziť s plnou batériou.
Bookingové portály už disponujú filtrom, ktorý dokáže vyhľadať ubytovanie s možnosťou nabíjania, no množstvo hotelov nemá svoje profily aktualizované napriek tomu, že v skutočnosti nabíjačkou disponujú. Myslíš si, že takýmto spôsobom prichádzajú o zákazníkov?
Rezervačné portály boli tiež na začiatku mojej práce dôležitým zdrojom informácií, lebo ako prvý krok som preveroval stav nabíjačiek práve podľa tohto filtra. Formou mystery shoppu som zisťoval aktuálny stav a moje zistenia boli opäť prekvapivé, no žiaľ, väčšinou negatívne. To by ale bolo na samostatný článok.
Zariadenie, ktoré neposkytuje nabíjanie, je samozrejme pre elektromobilistu diskvalifikované, lebo ho filter vyradí automaticky. Ale ešte väčším problémom je, ak zariadenie uvádza, že nabíjanie k dispozícii je a zákazník na mieste nájde iba 230 V zásuvku ako „nabíjačku pre elektromobil“.
Myslíš si, že by malo byť v hoteloch pre zákazníkov nabíjanie zdarma, respektíve zahrnuté v cene ubytovania, alebo by sme zaň mali platiť, rovnako ako pri verejnom nabíjaní?
To nie je to najpodstatnejšie. Dôležitejšie je, aby boli zverejnené pravidlá nabíjania jednoducho a zrozumiteľne. Osobne si nemyslím, že by malo byť nabíjanie zdarma a ani v cene ubytovania.
Cena by však mala byť korektná a férová. Samozrejme že dnes je situácia úplne iná ako pred energetickou krízou, kedy budúce ceny za energie mnoho zariadení cestovného ruchu ani nepozná.
Koronavírus mal obrovský dopad na hotely a gastro, teraz ich zabíja cena energií. Myslíš si, že to negatívne ovplyvnilo budovanie nabíjacej infraštruktúry pri prevádzkach u nás?
V tomto sektore následky pandémie stále naberajú na sile a v kombinácii so zvýšenými zálohami na energie je to pre mnohých smrtiaca kombinácia. Toto je aj dôvod, prečo budovanie infraštruktúry pre nabíjanie nie je témou dňa. Samozrejme, je mnoho takých, ktorí dnes investujú do zvýšenia sebestačnosti, budujú fotovoltaické elektrárne a zároveň aj nejakú tú nabíjačku k tomu, nech to dáva zmysel. Ale to sú skôr výnimky. Tento fakt trochu narúša a spomaľuje aj moju prácu, lebo nie je koho prezentovať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
2,5-tonové SUV dostalo dušu športiaku: Ikonický Ford sa blysne dojazdom, nabiješ ho za 26 minút (RECENZIA)
Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Slovensko zasiahlo rekordné sucho. Kritické obdobie pre krajinu príde čoskoro, vysvetľuje klimatológ
Ceny ropy prudko padli nadol. Môže za to aj alarmujúce zistenie o koronavíruse z Číny
Môže za to najmä jeden faktor. Apple zvýšil cenu nového iPhonu, ten ďalší bude ešte drahší
Musk obvinil Bidena v citlivej veci. Európsky astronaut ho usvedčil z jasného klamstva
Oživili zabudnutý projekt. YouTube dostane novú aplikáciu, používateľov až tak veľmi nepoteší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené