Famózne zrýchlenie elektroáut nie je vždy rovnaké, automobiky „tajne“ upozorňujú na niečo, o čom veľa ľudí nevie
Elektrické autá dominujú nad spaľovacími najmä svojou jazdnou dynamikou. Maximálny krútiaci moment elektromotora je dostupný v celom spektre otáčok, a tak elektrické autá zrýchľujú výrazne lepšie než spaľováky.
Čo si ale mnoho ľudí neuvedomuje, alebo dokonca o tom ani nevie je fakt, že maximálny výkon elektrického auta sa mení vzhľadom na stav nabitia batérie, či dokonca vzhľadom na vonkajšiu teplotu.
Jednoducho povedané, ak máš auto nabité na 20 % a vonku je teplota okolo nuly, určite nezrýchliš z 0 na 100 km/h za tak krátky čas, ako by sa to podarilo s elektromobilom nabitým na 100 % pri teplote 25 stupňov Celzia.
Automobilky na to upozorňujú „malými písmenami“
Takmer každá jedna automobilka, ktorá má v ponuke elektromobil, sa v jeho technických parametroch pýši údajom o zrýchlení. Ako príklad si môžeme uviesť najvýkonnejší VW ID.4 GTX s dvomi elektromotormi a výkonom 300 koní.
Ten dokáže papierovo zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,2 sekund, čo je určite pôsobivý čas, no na jeho dosiahnutie potrebuje mať ID.4 „ideálne podmienky“, ktoré sú v tomto prípade naozaj prísne.
Až v liste s technickými špecifikáciami auta automobilka uvádza, že na to, aby bol k dispozícii maximálny možný systémový výkon 300 koní, musí byť splnených niekoľko podmienok.
Tou prvou, zrejme najzákladnejšou, je, že auto musí byť nabité na viac ako 88 % kapacity batérie. S nižšou úrovňou nabitia klesá aj maximálny dostupný výkon a elektromobil tak už nezrýchli za uvádzaných 6,2 sekundy, ale čas bude o niečo dlhší.
VW v dokumente ďalej uvádza, že dostupnosť výkonu je závislá aj od ďalších faktorov, ako kondícia batérie či vonkajšia teplota. Maximálny dostupný výkon je totiž k dispozícii len vtedy, ak je batéria zohriata na 25 až 50 stupňov Celzia.
V zime teda bude dosiahnutie maximálneho výkonu elektrického auta komplikované. Dobrou správou je, že v niektorých prípadoch o znížení výkonu informuje aj samotný elektromobil.
Stretli sme sa s tým napríklad pri teste úplného vybitia Mercedesu EQA. Na virtuálnych budíkoch sa pri nízkom nabití akumulátora objavila informácia, že výkon vozidla je rapídne znížený. Vodič v takomto prípade vie, že sa nemôže spoliehať na plný výkon napríklad pri predchádzaní iného auta.
Rozdiel aj niekoľko sekúnd
Ako veľmi vplýva stav nabitia batérie na samotný výkon auta? V niektorých prípadoch sú to celé sekundy. Pekný pohľad na túto skutočnosť poskytuje video na YouTube kanáli Electric Cars TV.
Ako modelové vozidlo bol využitý VW ID.3, ktorý pri plne nabitej batérii zrýchlil z 0 na 100 km/h za 7,06 sekundy. S postupným vybíjaním akumulátora narastal aj čas zrýchlenia, pričom výkon začal rapídnejšie klesať až od 50 % SoC nižšie.
S batériou nabitou na 10 % zrýchlil ten istý VW ID.3 z 0 na 100 km/h až za 9,24 sekundy, čo je o vyše 2 sekundy viac, než pri plnom nabití auta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
Dobije autu tisíce kilometrov ročne zadarmo. Mercedes vyvinul solárny lak, ktorý predĺžuje dojazd
Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde"
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
90% Slovákov znervóznie už pri prvej otázke: Tento kvíz z biológie ťa pošle späť do školskej lavice
Pokuta až 100 eur: Polícia kontroluje tento doklad u vybranej skupiny vodičov, mnohí Slováci o tom nevedia
Zabudni na kávu a energetické nápoje: Prírodná „bomba“ zlepšuje výkon mozgu a sústredenie
Penzión na severe Slovenska zachvátili plamene. Škoda dosahuje 4 milióny eur
„Nie je žiadna dohoda,“ vyhlásil Trump. Hodinové rokovania na Aljaške skončili, Putin naznačil možné stretnutie v Moskve
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
-
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
Volkswagen znovu zaťal do živého. Vládu vyzval na štátnu podporu elektromobilov
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP