Famózne zrýchlenie elektroáut nie je vždy rovnaké, automobiky „tajne“ upozorňujú na niečo, o čom veľa ľudí nevie
Elektrické autá dominujú nad spaľovacími najmä svojou jazdnou dynamikou. Maximálny krútiaci moment elektromotora je dostupný v celom spektre otáčok, a tak elektrické autá zrýchľujú výrazne lepšie než spaľováky.
Čo si ale mnoho ľudí neuvedomuje, alebo dokonca o tom ani nevie je fakt, že maximálny výkon elektrického auta sa mení vzhľadom na stav nabitia batérie, či dokonca vzhľadom na vonkajšiu teplotu.
Jednoducho povedané, ak máš auto nabité na 20 % a vonku je teplota okolo nuly, určite nezrýchliš z 0 na 100 km/h za tak krátky čas, ako by sa to podarilo s elektromobilom nabitým na 100 % pri teplote 25 stupňov Celzia.
Automobilky na to upozorňujú „malými písmenami“
Takmer každá jedna automobilka, ktorá má v ponuke elektromobil, sa v jeho technických parametroch pýši údajom o zrýchlení. Ako príklad si môžeme uviesť najvýkonnejší VW ID.4 GTX s dvomi elektromotormi a výkonom 300 koní.
Ten dokáže papierovo zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,2 sekund, čo je určite pôsobivý čas, no na jeho dosiahnutie potrebuje mať ID.4 „ideálne podmienky“, ktoré sú v tomto prípade naozaj prísne.
Až v liste s technickými špecifikáciami auta automobilka uvádza, že na to, aby bol k dispozícii maximálny možný systémový výkon 300 koní, musí byť splnených niekoľko podmienok.
Tou prvou, zrejme najzákladnejšou, je, že auto musí byť nabité na viac ako 88 % kapacity batérie. S nižšou úrovňou nabitia klesá aj maximálny dostupný výkon a elektromobil tak už nezrýchli za uvádzaných 6,2 sekundy, ale čas bude o niečo dlhší.
VW v dokumente ďalej uvádza, že dostupnosť výkonu je závislá aj od ďalších faktorov, ako kondícia batérie či vonkajšia teplota. Maximálny dostupný výkon je totiž k dispozícii len vtedy, ak je batéria zohriata na 25 až 50 stupňov Celzia.
V zime teda bude dosiahnutie maximálneho výkonu elektrického auta komplikované. Dobrou správou je, že v niektorých prípadoch o znížení výkonu informuje aj samotný elektromobil.
Stretli sme sa s tým napríklad pri teste úplného vybitia Mercedesu EQA. Na virtuálnych budíkoch sa pri nízkom nabití akumulátora objavila informácia, že výkon vozidla je rapídne znížený. Vodič v takomto prípade vie, že sa nemôže spoliehať na plný výkon napríklad pri predchádzaní iného auta.
Rozdiel aj niekoľko sekúnd
Ako veľmi vplýva stav nabitia batérie na samotný výkon auta? V niektorých prípadoch sú to celé sekundy. Pekný pohľad na túto skutočnosť poskytuje video na YouTube kanáli Electric Cars TV.
Ako modelové vozidlo bol využitý VW ID.3, ktorý pri plne nabitej batérii zrýchlil z 0 na 100 km/h za 7,06 sekundy. S postupným vybíjaním akumulátora narastal aj čas zrýchlenia, pričom výkon začal rapídnejšie klesať až od 50 % SoC nižšie.
S batériou nabitou na 10 % zrýchlil ten istý VW ID.3 z 0 na 100 km/h až za 9,24 sekundy, čo je o vyše 2 sekundy viac, než pri plnom nabití auta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP