Elon Musk: Revolučné batérie nebudú len pre elektromobily. Od prelomového momentu sme len pár rokov
O vývoji elektrických lietadiel počúvame v posledných rokoch celkom pravidelne, avšak na ich komercializáciu si ešte nejaký čas počkáme. CEO spoločnosti Tesla Elon Musk však teraz tvrdí, že vďaka pokroku v technológii batérií by sa niečo také mohlo udiať už o 3 roky, píše Independent.
Revolučné batérie nebudú len pre elektromobily
Len pred dvoma týždňami sme boli svedkami výskumu tímu Tesly pre vývoj batérií na čele s Jeffom Dahnom, ktorý ukázal novú revolučnú technológiu batérií s oveľa väčšou hustotou, na akú sme momentálne zvyknutí.
Takýto posun by však neznamenal iba zvýšenie dojazdu elektromobilov, ale aj nové možnosti výroby elektrických lietadiel, ktoré najnovšie potvrdil aj samotný Elon Musk.
Ten minulý rok tvrdil, že prelomová energetická hustota batérií 400 Wh/kg, ktorá je podľa jeho názoru potrebná na let, má prísť približne o 5 rokov. Vďaka urýchleniu vývoja sa však podľa Muskovho vyjadrenia na Twitteri táto technológia dostane do masovej výroby už o 3 až 4 roky.
400 Wh/kg *with* high cycle life, produced in volume (not just a lab) is not far. Probably 3 to 4 years.
— Elon Musk (@elonmusk) August 24, 2020
Kľúčová by pritom mohla byť práve technológia prezentovaná Dahnom a jeho výskumným tímom z Dalhousie University, ktorí dokázali, že batériové články bez anód, teda elektród, ktoré odvádzajú z priestoru záporné častice elektrického náboja, majú tendenciu ukladať viac energie na objem ako tradičné lítium-iónové batérie, pričom výhody majú aj v nižšej hmotnosti.
Vedci vo výskume dokonca spomenuli, že nové batérie tohto druhu by mohli umožniť vývoj pre menšie elektrické lietadlá typu VTOL, teda vertikálneho vzletu a pristátia, ktoré dokážu prepraviť zopár cestujúcich na kratšie vzdialenosti, píše Electrek.
O podobnom nápade rozprával Musk už viackrát, pričom spomenul ho aj počas slávneho rozhovoru so standupistom Joe Roganom, počas ktorého popíjal whisky a fajčil trávu.
Nová technológia je však stále v procese vývoja a súčasné prototypy nedosahujú dostatočný počet cyklov. Dahnovmu tímu sa však od počiatkoch výskumu podarilo optimalizáciou použitého elektrolytu dostať z 90 na 200 cyklov, je pomerne slušné zlepšenie za menej ako rok.
Americká automobilka plánuje o svojich pokrokoch vo vývoji vlastných batérií prezradiť viac, a to počas „Dňa batérií“ už 22. septembra.
Prvé pokusy a testy sú už realitou
Musk však nie je jediný, komu nie sú elektrické lietadlá neznáme. Za posledné roky sme boli už viackrát svedkami rôznych míľnikov v tejto oblasti, pričom azda najväčší z nich bol prvý úspešný test plne elektrického lietadla, ktoré je určené na komerčné lety.
Išlo o upravený hydroplán DHC-2 de Havilland Beaver spoločnosti Harbour Air, ktorý v decembri minulého roka lietal nad mestom Richmond pri kanadskom Vancouveri.
V rovnaký mesiac predstavila spoločnosť Rolls-Royce svoje športové elektrické lietadlo, medzi ktorého predné vlastnosti patrí maximálna rýchlosť viac než 480 km/h a batéria poskytujúca dolet na úrovni 322 kilometrov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Majitelia fotovoltiky si priplatia: Menia sa pravidlá hry, príjem za elektrinu už nebude bez odvodov
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP