Elektrické BMW na dvoch kolesách – takto môže vyzerať terénne enduro budúcnosti
Zarytí motorkári sú voči elektrickým motocyklom pomerne skeptickí. Či už sa im to páči, alebo nie, elektrifikácia zasiahne aj tento segment a prvé krôčiky už začínajú podnikať aj poprední výrobcovia motoriek. Takto vidí koncept terénneho endura od BMW študent dizajnu, Neeraj Jawale, informuje portál Rideapart.
Svet sa mení a rovnako ako boli ľudia skeptickí pri prvých spaľovacích autách, ktoré nahrádzali konské povozy, podobný scenár zažívame aj v prípade, keď spaľováky postupne nahrádzajú elektrické autá. Segment motoriek je však iný, drvivá väčšina motorkárov jazdí takpovediac „pre radosť“, svoj stroj teda primárne nevyužívajú ako prostriedok na prepravu z bodu A do bodu B, ale je to skôr „nástroj“ na zábavu.

Keď sa spomenie elektrifikácia moto-segmentu, veľa jazdcov na motorke povie, že do tejto oblasti elektrifikácia jednoducho nepatrí a nevedia si predstaviť jazdiť na niečom, čo nemá poriadny zvuk a čo treba niekoľko minút nabíjať.
NEPREHLIADNI
Elektrický pohon nie je všetko. Predstavili unikátnu vodíkovú motorku, vyzerá ako zo sci-fi filmu
Zabúdajú však na druhú stranu mince, ktorá prináša okamžitý výkon a s ním spojenú aj extrémnu dávku zábavy. Elektrické motorky teda určite príde aj napriek kritike, bude ich na trhu čoraz viac a s najväčšou pravdepodobnosťou taktiež postupne začnú nahrádzať benzínové motorky. Koniec koncov, medzi mladými jazdcami už elektrická motorka nie je také „tabu“, svedčí o tom aj prieskum, ktorý bol robený v Británii.
Takto vidí svoju budúcnosť BMW
Na trhu už niekoľko elektrických motoriek od popredných výrobcov máme. Harley-Davidson ukázal elektrický LiveWire a mladá spoločnosť Zero Motorcycles predstavila už niekoľko elektrických motoriek.
Študent dizajnu na Medzinárodnom inštitúte dizajnu v Gandhingare v Indii, Neeraj Jawale, vytvoril nádherný koncept elektrického endura BMW a my by sme sa rozhodne nenahnevali, ak by sa nemecká spoločnosť týmto dizajnom prinajmenšom inšpirovala.
Koncept motorky nesie názov BMW D-05T a okrem krásneho moderného vzhľadu disponuje aj rôznymi technologickými funkciami, ktoré jazdcovi pomôžu na dobrodružných výpravách naprieč divočinou. Samotný motocykel by mal podľa jeho predstáv disponovať aplikáciou, pomocou ktorej si vie jazdec stiahnuť dáta k plánovanej trase. Dáta pochádzajú zo skúseností iných jazdcov, ktorí rovnakú alebo podobnú trasu absolvovali. Aplikácia tak následne jazdcovi odporučí, kde a kedy nabíjať, prípadne čomu sa vyvarovať.

Samotná kapacita batérie, respektíve jej nabíjanie taktiež nie je problém. Podľa konceptu disponuje D-05T vymeniteľnou batériou, ktorá navyše dokáže lietať ako dron a ak je vybitá, zvládne sa ísť sama vymeniť do najbližšieho nabíjacieho bodu. Tieto nabíjacie stanice majú byť umiestnené v odľahlých oblastiach, ktoré sú medzi motorkármi populárne.

Dron navyše pomáha pri navigácii a sledovaní samotného jazdca. V prípade, že by sa motorkárovi niečo stalo, dron vie na diaľku upozorniť napríklad blízku rodinu. Motorka tiež disponuje rôznymi senzormi, ktoré vodiča ochránia v noci počas kempovania.

Veľkí výrobcovia motoriek spájajú svoje sily
To, čo sa zatiaľ nedarí dosiahnuť medzi výrobcami automobilov, sa snažia zmeniť výrobcovia motoriek Honda, Piaggio, KTM a Yamaha, ktorí spájajú svoje sily. Vybitá batéria, ktorú by spoločne vyvinuli, by sa dala veľmi jednoducho vymeniť na čerpacej, respektíve nabíjacej stanici za plne nabitú v priebehu pár sekúnd a motorkár by tak mohol okamžite bez väčšieho čakania pokračovať ďalej.

Tento krok rozhodne pozitívne prispeje k tomu, aby sa stali elektrické motorky populárnejšie. Dojazd a s ním spojené dlhé nabíjanie batérie je zrejme jedinou nevýhodou oproti motorkám so spaľovacími motormi. Aj v tomto prípade poskytuje elektromotor okamžitý výkon a maximálny krútiaci moment dostupný pri akejkoľvek rýchlosti. Elektrická motorka je teda väčšinou rýchlejšia, než tá benzínová.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu

Zdražovanie 2026: Balíky budú od januára nákladnejšie, len jediná kuriérska spoločnosť cenník nemení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu

