E-bajk úplne zadarmo? Táto európska krajina ide príkladom, Slovákom odporúčajú dať 1000 € na kúpu
Elektrifikácia preniká aj do segmentu bicyklov. E-bajky sa v posledných rokoch stali nesmierne populárnym dopravným prostriedkom. Problémom je však aj v tomto prípade cena, kvalitné elektrické bicykle sa pohybujú v sumách od 2000 € do 3000 €. Pomôcť by však aj v tomto prípade mohla štátna dotácia, ktorá by mala podľa odborníkov dosahovať výšku až 1000 €. Na tému upozornil portál Startitup.
Aktualizácia 15.4.2021:
Francúzsko hlasuje o novom systéme dotácií na elektrické bicykle, ktorý funguje podobne ako šrotovné pri kúpe nového auta. Za starý „spaľovák“ chce krajina ponúknuť až 2500 eur na nový elektrický bicykel, vďaka čomu by mohli niektorí zákazníci dostať nový e-bajk, prípadne rovno dva, úplne zadarmo.
Ako informovala agentúra Reuters, opatrenie bolo zatiaľ schválené len v predbežnom hlasovaní ako doplňujúci návrh o novom zákone o klíme, ktorého cieľom je znížiť do roku 2030 emisie skleníkových plynov o 40% oproti hodnotám v roku 1990.
V prípade schválenia sa však Francúzsko stane prvou krajinou na svete, ktorá ponúkne svojim občanom „šrotovné“ na auto vo forme dotácie na elektrický bicykel.
Pôvodný článok:
Analýza vyhotovená spoločnosťou IstroAnalytica navrhuje zavedenie finančnej podpory na nákup elektrobicykla vo výške 1000 €. Vďaka tejto dotácii by mohol ročný predaj e-bajkov presiahnuť hranicu 15 000 kusov.
Za 3 roky tak cyklisti podľa analýz na týchto bicykloch najazdia až 250 miliónov kilometrov, čím by značne odľahčili záťaž na životné prostredie spôsobenú vypúšťaním CO2 z výfukov áut, ktoré by inak zrejme využívali na dochádzanie do práce. Dotácia pritom bude slúžiť nielen pre súkromné osoby, ale aj pri podnikateľov, ktorí môžu e-bajky využívať na doručovanie a rozvoz.
NEPREHLIADNI
Táto firma predstavila brutálny e-bicykel. Dojazdom sa vyrovná mestským elektromobilom
Celkové náklady na podporu počas 3 rokov predstavujú sumu približne 34 miliónov eur, odhadli analytici z inštitútu stredoeurópskych štúdií IstroAnalytica. Podobné dotácie vo svete nie sú novinkou, Slovensko by sa tak mohlo inšpirovať napríklad susedným Rakúskom či Holandskom, ktoré sa o cyklistov stará naozaj príkladne.
Podpora nákupu e-bajkov má niekoľko výhod
Oproti dotáciám na elektromobily má podpora nákupu elektrických bicyklov niekoľko výhod. Pri dotácii 1 000 € by dotovaná čiastka financovala zhruba polovicu celkovej ceny e-bajku, kdežto pri dotáciách na elektromobily to bola menej ako polovičná časť.

Druhou výhodou je, že dotácia by sa mohla dostať k väčšiemu počtu záujemcov. Ak by bolo na podporu nákupu elektrobicyklov vyčlenených rovnako veľa prostriedkov, ako na nákup elektromobilov, finančnú podporu na bicykle by dostalo až 8-krát viac záujemcov. Podpora na nákup elektromobilov sa šplhala až do výšky 8 000 €.
Ďalším benefitom je rozvoj športu aj u menej športovo založených občanov. V krajinách EU-15 bol preukázaný pozitívny vplyv elektrobicyklov na zvýšenie využitia rekreačných športovcov, či dokonca starších ľudí. Mnohí dokonca vymenili svoj dopravný prostriedok na dochádzanie do práce práve za elektrický bicykel.
„Okrem pozitívneho vplyvu na zdravie obyvateľstva a na životné prostredie predstavujú dotácie na elektrobicykle v kombinácii s podporou podnikania v oblasti montáže a výroby bicyklov potenciál na vznik niekoľko 100 nových pracovných miest. Väčšina nových pracovných miest by sa sústredila v menších mestách a na vidieku,“ dodáva Peter Helexa, výkonný riaditeľ IstroAnalytica.
Nekalé praktiky
Slovensko má v oblasti výroby elektrických bicyklov silné meno. Je to vďaka lokálnym výrobcom, ktorí sa podnikaniu v tejto oblasti venujú skutočne dlhé roky. Či už ide o značku Kellys, Kenzel či CTM, naša krajina má byť na koho hrdá. Aj biznis v tomto odvetví však vie byť kvôli svetovým gigantom skutočne náročný.
Od roku 2016 začali spoločnosti na výrobu bicyklov v celej Európe zápasiť s masívnym dovozom elektrických bicyklov z Číny. Kvôli týmto lacnejším elektrobicyklom, ktoré sa začali vo veľkom objavovať na trhu EÚ, hrozilo, že v priebehu niekoľkých rokov zanikne v Európe až 90 000 pracovných miest.
Po upozornení zo strany európskych výrobcov bicyklov Európska komisia preskúmala vývoz z Číny a stav tohto priemyselného odvetvia v Európe. „Telefonovali mi bicyklové spoločnosti z celej Európy. Neboli schopné konkurovať prílivu elektrobicyklov za zjavne nespravodlivé ceny,“ povedal Moreno Fioravanti z Európskeho združenie výrobcov bicyklov.
V priebehu niekoľkých mesiacov zozbierali vyšetrovacie tímy EÚ dostatok dôkazov na to, aby preukázali, že sa dovážané elektrobicykle na trhu EÚ predávali za nespravodlivo stanovenú cenu.
„Zatiaľ čo naši kolegovia vyšetrovali v Európe, my sme mali v Číne iba pár mesiacov na návštevu niekoľkých výrobcov elektrobicyklov a dodávateľov motorov pre elektrické bicykle. Zistili sme, že tieto spoločnosti dostali podporu od čínskej vlády vo forme lacných úverov, častí bicyklov, či dokonca pozemkov na výstavbu závodov a rozšírenie svojich obchodných činností na vývoz. To vysvetľuje, ako sa tieto elektrobicykle mohli predávať za ceny, ktoré sú oveľa nižšie než v EÚ,“ objasňuje Fín Arto Leppilahti, člen Európskej komisie a odborník na obchod.
Leppilahti spolu s jeho tímom prešetril činnosti čínskych spoločností a preskúmal úlohu čínskych hospodárskych a obchodných orgánov. V Bruseli sa na základe všetkých dôkazov zhromaždených v Európe a v Číne rozhodli zaviesť osobitné dane na tieto dovozy elektrobicyklov. Vďaka tomuto kroku sa nakoniec obnovil spravodlivý obchod v EÚ.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov

Ultimátny návod k novému PZP: Kedy ho potrebuješ a kedy nie? Tu je prehľad

Bosch eBike Systems rozširuje digitálnu ponuku pre výrobcov elektrobicyklov

recenzia Auto nechaj doma. Toto je najlepšia náhrada pre Slovákov do mesta aj mimo neho

Štát klepne po prstoch kolobežkárom a cyklistom: Bez tohto si už Slováci nezajazdia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Juraj a Kristína sa presťahovali na Island: „Na Slovensku sme mali ako benefit Multisport kartu, tu chodíme zadarmo pozorovať veľryby“

Legendárne kúpele bijú na poplach: Liečivý prameň vysychá, spory eskalujú

Tvoje auto možno jazdí zbytočne horšie. Vyriešiť to môže jedna zmena pri tankovaní

Olej označovaný za „zázrak Stredomoria“ spomaľuje priberanie, odhalili vedci

Klienti sa nevedia dostať do svojich účtov. Banka pracuje na odstránení problémov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
EÚ prekročila červenú čiaru a chystá veľkú kontroverziu. Čas sa kráti, kričia vedci z celého sveta
Japonská automobilka hlási stratu 600 miliónov eur. Pripisuje ju clám, má plán, ako sa vrátiť k zisku
Obrovská nádej pre celú Európu: Americký ropný gigant preskúma dôležité ložisko plynu
OFICIÁLNE: Európska únia schválila jednotnú metodiku výpočtu emisií z dopravy
Slovákom prinesú vyššie ceny, Európe tlak. Emisné povolenky pre domácnosti zrejme odložia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Juraj a Kristína sa presťahovali na Island: „Na Slovensku sme mali ako benefit Multisport kartu, tu chodíme zadarmo pozorovať veľryby“

Legendárne kúpele bijú na poplach: Liečivý prameň vysychá, spory eskalujú

Tvoje auto možno jazdí zbytočne horšie. Vyriešiť to môže jedna zmena pri tankovaní

Olej označovaný za „zázrak Stredomoria“ spomaľuje priberanie, odhalili vedci

