Do automobilového priemyslu sa čoraz častejšie zapájajú aj menšie startupy. Lákadlom je pre nich hlavne elektromobilita, ktorá ponúka stále dostatok priestoru na rôzne inovácie. Jednou z takých spoločností je aj americká firma SparkCharge, ktorá vyrába prenosné elektrické nabíjačky, informuje Insideevs.

V poslednej dobe však svoju energiu sústreďuje do vývoja nabíjačky, ktorá je schopná dobíjať elektromobily bez využitia akejkoľvek formy paliva. SparkCharg sa podarilo na túto činnosť vyzbierať 3,3 milióna dolárov, pričom už teraz začínajú s pilotným programom na záchranu uviaznutých vodičov elektrických vozidiel.

Možno si niekto povie, že uviaznuť s vybitým vozidlom uprostred cesty, je poriadny nezmysel. Stávajú sa však aj takéto prípady, a preto je potrebné na to myslieť a vymýšľať riešenia. Jedným z nich je aj prenosná nabíjačka SparkCharge, ktorá dokáže za jednu minútu nabíjania dodať elektromobilu až 1,6 kilometra dodatočného dojazdu.

Nabíjačka disponuje výkonom 20 kW a podporuje najrozšírenejší nabíjací štandard ChAdeMO, pričom v budúcnosti sa plánuje rozšíriť aj na štandard CCS Combo. Ďalšou výhodou je jej všestrannosť, kedy samotná nabíjacia časť váži 9 kg a dodatočné batérie 22 kg. Slabosťou je však fakt, že každá 22 kilogramová batéria disponuje nabíjacím výkonom len 3,5 kWh, čo zabezpečí dojazd na úrovni približne 15 kilometrov.

V súčasnosti sa spoločnosť SparkCharge spojila s firmou Atlas Towing zo San Francisca a s G1 Towing z Los Angeles s cieľom začať testovať programy nabíjania elektromobilov. Obe menované spoločnosti budú používať mobilné nabíjačky SparkCharge pri asistencii vodičom, ktorým došla energia skôr ako prišli do cieľa.

Spoločnosť uvádza, že takáto služba je výhodná najmä z dôvodu, že nabíjanie vozidla na mieste eliminuje potrebu vozidlo odtiahnuť, čo šetrí nielen čas, ale hlavne peniaze.

Pilotné programy budú prebiahať zatiaľ len v štáte Kalifornia, pričom nabíjania bude trvať približne 15 až 20 minút. To by malo zabezpečiť dostatok energie, aby sa vodič dostal do svojho cieľa alebo aspoň na najbližšiu nabíjaciu stanicu.

Podobné systémy sa postupne začínajú rozširovať. Zaujímavé riešenie totiž predstavila aj spoločnosť Lightning Systems, ktorá sa zamerala na nabíjaciu stanicu určenú na montáž do veľkých vozidiel či prívesov. V skutočnosti ide o DC nabíjaciu stanicu s názvom Lightning Mobile, ktorá je schopná poskytnúť výkon až 80 kW, pričom dokáže skladovať až 192 kWh energie.

Nabíjacie stanice Lightning Mobile je taktiež možné využívať ako podporu na cestách pre elektromobily, ktoré budú potrebovať dobiť batériu. Ešte zaujímavejším riešením môže byť robotizovaná linka spoločnosti NIO, ktorá v priebehu pár minút vymení vybitú batériu za úplne novú. Týmto spôsobom vieš okamžite získať plný dojazd a ušetrených niekoľko desiatok minút času.

Robotizované linky pripomínajúce malý pneuservis v súčasnosti fungujú v Číne. Otázne momentálne je, či bude o takýto typ služby záujem, nakoľko je pomerne drahá. Výmena jednej batérie totiž stojí v prepočte 25 dolárov, čo môže byť pre mnohých problém. Podobné riešenia však z dlhodobého hľadiska nemusia vôbec prežiť.

Je len otázkou času, kedy sa na trhu objavia batérie, ktoré budú schopné poskytnúť dojazd na úrovni bežných vozidiel so spaľovacím motorom. Okrem toho by mali poskytovať extrémne rýchle nabíjanie, ktoré bude porovnateľné s časom stráveným na čerpacej stanici. Práve tieto batérie by preto mohli predchádzajúce riešenia nadobro pochovať.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita