Chceli to najprv s Nikolou, no projekt stroskotal. GM aj tak vyrobí vodíkový kamión s vyše 800 km dojazdom, má v talóne iné firmy
Nikola má za sebou poriadne turbulentný rok, ktorý nanešťastie pre ňu zavŕšila správami o zrušení dvoch najvýznamnejších projektov. Tie jej mali pomôcť dostať sa na výslnie, no nestalo sa. Vývoj vodíkového pick-upu pre Nikolu skončil, no GM (General Motors) má náhradu. Automobilka spojila sily s ďalšími firmami, s ktorými chce vyvíjať vodíkový kamión, informuje The Verge.
Veľké sľuby, odvážne projekty, no nič z toho sa nestane skutočnosťou. Aj takto by sa dalo zhrnúť fungovanie Nikoly pod vedením CEO Trevora Miltona, ktorý sa ešte v júni radoval zo vstupu spoločnosti na burzu a z predpredaja pick-upu Badger.
O pár mesiacov neskôr sa musel zmieriť so stratou dôležitých klientov. Nakoniec odstúpil a miesto prenechal podpredsedovi koncernu General Motors, ktorý do Nikoly investoval nemalé peniaze.
Nikola prišla o dôležitého partnera
Medzi nimi bola druhá najväčšia smetiarska spoločnosť v USA, ktorá sa stará o zvoz odpadu. V jej prípade mala Nikola našliapnuté na veľkú zákazku, v ktorej mala pre Republic Services vyrobiť 2500 elektrických smetiarskych áut. Ďalšia rana prišla po oznámení ukončenia spolupráce s General Motors. Automobilový koncern mal s týmto startupom spoločne vyvíjať vodíkový pick-up Badger.
To, čo na papieri vyzeralo naozaj lákavo, sa dodnes nepretavilo do reality. To však neznamená, že všetci zúčastnení odišli z tohto projektu naprázdno. GM totiž po ukončení spolupráce s Nikolou na pick-upe investuje do spolupráce s inými spoločnosťami, avšak s nimi nebude vyvíjať žiadne vodíkové auto, pôjde o omnoho väčší produkt.
GM uzavrel spoluprácu s inými. Tentokrát to môže dotiahnuť do zdarného konca
General Motors totiž započalo spoločnú cestu vývoja nového vodíkového kamióna s firmou Navistar a OneH2. Zatiaľ čo prvá menovaná spoločnosť sa sústredí na vývoj kamiónov, druhá sa zaoberá vodíkovými článkami. Spojením týchto firiem tak GM začalo sľubnú spoluprácu na kamióne, ktorý by so svojim vodíkovým pohonom mohol podľa plánov prejsť aj viac ako 800 km na jednu nádrž.
Prvá verzia takéhoto nákladiaku, ktorý bude testovať firma JB Hunt, by mala prísť na svetlo sveta už v budúcom roku a finálne predstavenie kamióna pre komerčné využitie, označeného ako International RH Series, sa má uskutočniť v roku 2024. V praxi by mal potom kamión zvládnuť vyššie avizovaný dojazd, pričom samotné tankovanie vodíka by nemalo trvať viac ako 15 minút.
Kompletný pohon tohto prostriedku pre nákladnú dopravu by mal obsahovať dvojicu 300-článkových vodíkových článkov, spolu s tepelným a chladiacim systémom. Celá táto technológia by mala byť podľa popisu zúčastnenej firmy Navistar kompaktná a aplikovateľná pre rôzne účely využitia. Nachádzať sa má v každom nákladiaku z pripravovanej série „RH“.
Cieľom je taktiež dosiahnuť náklady na dopravu, ktoré by boli podobné, ako pri doprave klasickými dieselovými kamiónmi. O produkciu, bezpečnú prepravu a uskladnenie vodíkových článkov sa postará spoločnosť OneH2, ktorá chce okrem doterajších čerpacích staníc taktiež poskytnúť svoje mobilné stanice v čase rozvoja tejto infraštruktúry. Práve tá môže byť aj v USA kameňom úrazu.
Aby sa spolupráca medzi firmami ešte viac prehĺbila, Navistar avizoval, že v OneH2 odkúpi menšinový podiel a stane sa tak spoluvlastníkom. Výsledok spoločného vývoja však uvidíme najskôr až o 4 roky. A ako pokračuje s vývojom svojich vodíkových kamiónov Nikola?
Nikola je príkladom, ako to nerobiť
Firma dlhé roky pracuje na viacerých vlastných modeloch, sľubovala extrémny dojazd a funkčný vodíkový kamión už v minulom roku. Nanešťastie to nedokázala dodržať. Naopak, vlani sa objavili správy o tom, ako startup zavádzal vo videu, v ktorom prezentoval kamión Nikola One.
Ten v skutočnosti nejazdil počas natáčania po ceste vlastným pohonom, ale bol iba spustený z vyvýšeného kopca. Predmetné video už Nikola z YouTube stiahla.
Podobne to skončilo aj s vodíkovým pick-upom Badger, ktorý firma predávala ešte skôr, ako vôbec ukázala funkčný prototyp. Napriek tomu si získal veľkú pozornosť a množstvo predobjednávok. Po ukončení aj tohto projektu je budúcnosť týchto vodíkových prostriedkov s logom Nikoly nanajvýš otázna.
Pod vedením predsedu GM, Stephena Girskeho, sa môže karta ešte obrátiť. Aj v budúcnosti však bude Nikola známa ako jeden zo startupov, ktorý mal v oblasti vývoja vodíkových dopravných prostriedkov „veľké oči“, no narazil na problémy, ktoré nedokázal prekonať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
2,5-tonové SUV dostalo dušu športiaku: Ikonický Ford sa blysne dojazdom, nabiješ ho za 26 minút (RECENZIA)
Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Slovensko zasiahlo rekordné sucho. Kritické obdobie pre krajinu príde čoskoro, vysvetľuje klimatológ
Ceny ropy prudko padli nadol. Môže za to aj alarmujúce zistenie o koronavíruse z Číny
Môže za to najmä jeden faktor. Apple zvýšil cenu nového iPhonu, ten ďalší bude ešte drahší
Musk obvinil Bidena v citlivej veci. Európsky astronaut ho usvedčil z jasného klamstva
Oživili zabudnutý projekt. YouTube dostane novú aplikáciu, používateľov až tak veľmi nepoteší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené