Chceli to najprv s Nikolou, no projekt stroskotal. GM aj tak vyrobí vodíkový kamión s vyše 800 km dojazdom, má v talóne iné firmy
Nikola má za sebou poriadne turbulentný rok, ktorý nanešťastie pre ňu zavŕšila správami o zrušení dvoch najvýznamnejších projektov. Tie jej mali pomôcť dostať sa na výslnie, no nestalo sa. Vývoj vodíkového pick-upu pre Nikolu skončil, no GM (General Motors) má náhradu. Automobilka spojila sily s ďalšími firmami, s ktorými chce vyvíjať vodíkový kamión, informuje The Verge.
Veľké sľuby, odvážne projekty, no nič z toho sa nestane skutočnosťou. Aj takto by sa dalo zhrnúť fungovanie Nikoly pod vedením CEO Trevora Miltona, ktorý sa ešte v júni radoval zo vstupu spoločnosti na burzu a z predpredaja pick-upu Badger.
O pár mesiacov neskôr sa musel zmieriť so stratou dôležitých klientov. Nakoniec odstúpil a miesto prenechal podpredsedovi koncernu General Motors, ktorý do Nikoly investoval nemalé peniaze.
Nikola prišla o dôležitého partnera
Medzi nimi bola druhá najväčšia smetiarska spoločnosť v USA, ktorá sa stará o zvoz odpadu. V jej prípade mala Nikola našliapnuté na veľkú zákazku, v ktorej mala pre Republic Services vyrobiť 2500 elektrických smetiarskych áut. Ďalšia rana prišla po oznámení ukončenia spolupráce s General Motors. Automobilový koncern mal s týmto startupom spoločne vyvíjať vodíkový pick-up Badger.
To, čo na papieri vyzeralo naozaj lákavo, sa dodnes nepretavilo do reality. To však neznamená, že všetci zúčastnení odišli z tohto projektu naprázdno. GM totiž po ukončení spolupráce s Nikolou na pick-upe investuje do spolupráce s inými spoločnosťami, avšak s nimi nebude vyvíjať žiadne vodíkové auto, pôjde o omnoho väčší produkt.
GM uzavrel spoluprácu s inými. Tentokrát to môže dotiahnuť do zdarného konca
General Motors totiž započalo spoločnú cestu vývoja nového vodíkového kamióna s firmou Navistar a OneH2. Zatiaľ čo prvá menovaná spoločnosť sa sústredí na vývoj kamiónov, druhá sa zaoberá vodíkovými článkami. Spojením týchto firiem tak GM začalo sľubnú spoluprácu na kamióne, ktorý by so svojim vodíkovým pohonom mohol podľa plánov prejsť aj viac ako 800 km na jednu nádrž.
Prvá verzia takéhoto nákladiaku, ktorý bude testovať firma JB Hunt, by mala prísť na svetlo sveta už v budúcom roku a finálne predstavenie kamióna pre komerčné využitie, označeného ako International RH Series, sa má uskutočniť v roku 2024. V praxi by mal potom kamión zvládnuť vyššie avizovaný dojazd, pričom samotné tankovanie vodíka by nemalo trvať viac ako 15 minút.
Kompletný pohon tohto prostriedku pre nákladnú dopravu by mal obsahovať dvojicu 300-článkových vodíkových článkov, spolu s tepelným a chladiacim systémom. Celá táto technológia by mala byť podľa popisu zúčastnenej firmy Navistar kompaktná a aplikovateľná pre rôzne účely využitia. Nachádzať sa má v každom nákladiaku z pripravovanej série „RH“.
Cieľom je taktiež dosiahnuť náklady na dopravu, ktoré by boli podobné, ako pri doprave klasickými dieselovými kamiónmi. O produkciu, bezpečnú prepravu a uskladnenie vodíkových článkov sa postará spoločnosť OneH2, ktorá chce okrem doterajších čerpacích staníc taktiež poskytnúť svoje mobilné stanice v čase rozvoja tejto infraštruktúry. Práve tá môže byť aj v USA kameňom úrazu.
Aby sa spolupráca medzi firmami ešte viac prehĺbila, Navistar avizoval, že v OneH2 odkúpi menšinový podiel a stane sa tak spoluvlastníkom. Výsledok spoločného vývoja však uvidíme najskôr až o 4 roky. A ako pokračuje s vývojom svojich vodíkových kamiónov Nikola?
Nikola je príkladom, ako to nerobiť
Firma dlhé roky pracuje na viacerých vlastných modeloch, sľubovala extrémny dojazd a funkčný vodíkový kamión už v minulom roku. Nanešťastie to nedokázala dodržať. Naopak, vlani sa objavili správy o tom, ako startup zavádzal vo videu, v ktorom prezentoval kamión Nikola One.
Ten v skutočnosti nejazdil počas natáčania po ceste vlastným pohonom, ale bol iba spustený z vyvýšeného kopca. Predmetné video už Nikola z YouTube stiahla.
Podobne to skončilo aj s vodíkovým pick-upom Badger, ktorý firma predávala ešte skôr, ako vôbec ukázala funkčný prototyp. Napriek tomu si získal veľkú pozornosť a množstvo predobjednávok. Po ukončení aj tohto projektu je budúcnosť týchto vodíkových prostriedkov s logom Nikoly nanajvýš otázna.
Pod vedením predsedu GM, Stephena Girskeho, sa môže karta ešte obrátiť. Aj v budúcnosti však bude Nikola známa ako jeden zo startupov, ktorý mal v oblasti vývoja vodíkových dopravných prostriedkov „veľké oči“, no narazil na problémy, ktoré nedokázal prekonať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP