Budúci rok bude konečne prelomový aj pre väčšinu Slovákov, tento druh elektromobilov brutálne zlacnie
Cenová vojna na trhu elektromobilov je v plnom prúde. Najvýraznejší pokles cien ale môžeme vidieť v segmente vyššej strednej triedy, pričom tie najlacnejšie elektrické autá si stále držia pôvodné ceny. Ako však informuje írsky magazín RTE, aj najmenšie a najlacnejšie elektrické autá by čoskoro mal postihnúť cenový pokles, vďaka čomu budú ešte dostupnejšie.
Najbližšie roky by mali všeobecne patriť lacnejším elektromobilom, ktoré vyvíjajú prakticky všetky veľké automobilky sveta. VW pracuje na modeli ID.2all a aj menšom ID.1, Tesla naopak chce na trh priniesť ľudový Model 2 a aj koncern Stellantis čoskoro na trh prinesie lacný Citroen e-C3 či elektrický Fiat Panda, pričom minimálne elektrická C3 sa bude vyrábať na Slovensku.
Lacné elektromobily však na trhu už máme a tým najlacnejším je Dacia Spring, ktorá ale aktuálne stoji viac ako 20 000 €. Vzhľadom na parametre tohto auta je cenovka príliš vysoká, no už čoskoro by mala vďaka viacerým faktorom klesnúť cena napríklad aj tohto malého elektromobilu.
Inflácia a konkurenčný boj stlačí ceny malých elektromobilov dole
Automobilky potrebujú predávať čo najviac áut, a preto je ich prioritou priniesť na trh elektromobil, ktorý si bude môcť dovoliť naozaj každý. Príchod nových modelov na trh zvýši konkurenčný boj a výrobcovia sa budú medzi sebou prebiehať aj pri cenách.
Niečo podobné už môžeme sledovať pri autách strednej triedy, kde cenovú vojnu začala Tesla a ostatné automobilky ju pomaly začínajú nasledovať, respektíve začínajú sa jej cenám prispôsobovať a dorovnávať ich. V Číne napríklad VW predáva ID.3 aj za cenu, že na každom aute prerobí. Na Slovensku v reakcii na cenovú vojnu importér pripravil špeciálne zľavy na skladové vozidlá až do výšky 7 000 €.
Na auto za takmer 40 000 € ale rozhodne nemá každý, kvôli čomu sú modely s cenovkou do 20 000 € kľúčové. Nie každý totiž potrebuje elektromobil s dojazdom 400 km na jedno nabitie. Menšie a lacnejšie autá budú cieliť presne na tých, ktorí denne najazdia pár desiatok kilometrov. Takýto elektromobil môže byť vybavený aj menšou batériou, vďaka čomu ho automobilka môže predávať lacnejšie.
Netreba tiež zabúdať na čínske automobilky, ktoré pomaly začali prinášať svoje elektrické autá aj na európsky trh. Tie takisto prispejú do konkurenčného súboja, pričom práve čínske modely by mali najviac zaujať priaznivou cenovkou. Vidíme to napríklad pri modeli MG 4, ktorý sa na Slovensku predáva už od 32 000 € a ktorý sme nedávno testovali.
Predaj elektromobilov vzrastie o 35 %
Na základe štúdie IEA sme už dávnejšie informovali, že predaj elektromobilov v tomto roku medziročne narastie až o 35 %. Ide však o globálny nárast, pričom najvyšší sa očakáva vo vyspelých krajinách a na dobre rozvinutých trhoch. Až 60 % elektromobilov sa v roku 2022 totiž predalo v Číne.
V roku 2022 sa celosvetovo predalo zhruba 10 miliónov elektromobilov, tento rok by ich malo na cestách pribudnúť až 14 miliónov. Stúpajúci trend elektromobilov má aj významný vplyv na dopyt po rope.
IEA predpokladá, že do roku 2030 by sme mohli znížiť dopyt po tejto komodite až o 5 miliónov barelov denne, čo predstavuje objem takmer 600 miliónov litrov. Výkonný riaditeľ IEA Fatih Birol uviedol, že autá sú iba začiatok a neskôr bude nasledovať masívna elektrifikácia autobusov a ťažkej nákladnej dopravy.
Európa konečne dostáva cenovo atraktívne elektromobily pre masy
Dôvod, prečo je Čína oproti zvyšku sveta v rámci elektromobility tak popredu, je prostý. V Číne totiž nie je problém kúpiť plnohodnotný elektromobil s dojazdom cez 400 km už za 15 000 €. Najnovším prírastkom je BYD Seagull, ktorý stojí dokonca len niečo málo cez 10 000 € a tento elektromobil by mal v blízkej budúcnosti zavítať aj na starý kontinent.
Európa sa ale pomaly začína plniť cenovo atraktívnejšími elektromobilmi a rozvoju v Európe rozhodne prospelo aj masívne zlacňovanie Tesiel. Vďaka tomu sa dokonca stal Model Y absolútne najpredávanejším osobným autom za 1. kvartál 2023.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
Fyzioterapeutka radí: 3 000 krokov denne nestačí. Tento počet by si mal splniť, aby si sa vyhol civilizačným ochoreniam
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP