Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Elektromobily postupne naberajú na popularite a tento rok má byť podľa analytikov zlomový. Agentúra IEA vo svojej štúdii zverejnila odhad, že každé piate predané auto v tomto roku bude elektrické. Za všetkým má stáť príchod menších, lacnejších elektromobilov. Na tému upozornil aj portál Reuters.
Absolútnym zlomom, kedy už budú elektromobily definitívne porážať v predajoch spaľováky, bude ich cenová partita. Tá by mohla v Európe nastať už v polovici dekády, teda niekedy okolo roku 2025.
Predaj elektromobilov vzrastie o 35 %
IEA uvádza, že predaj elektromobilov v tomto roku medziročne narastie až o 35 %. Ide však o globálny nárast, pričom najvyšší sa očakáva vo vyspelých krajinách a na dobre rozvinutých trhoch. Až 60 % elektromobilov sa v roku 2022 totiž predalo v Číne.
V roku 2022 sa celosvetovo predalo zhruba 10 miliónov elektromobilov, tento rok by ich malo na cestách pribudnúť až 14 miliónov. Stúpajúci trend elektromobilov má aj významný vplyv na dopyt po rope, uvádza CleanTechnica.
IEA predpokladá, že do roku 2030 by sme mohli znížiť dopyt po tejto komodite až o 5 miliónov barelov denne, čo predstavuje objem takmer 600 miliónov litrov. Výkonný riaditeľ IEA Fatih Birol uviedol, že autá sú iba začiatok a neskôr bude nasledovať masívna elektrifikácia autobusov a ťažkej nákladnej dopravy.
Európa konečne dostáva cenovo atraktívne elektromobily pre masy
Dôvod, prečo je Čína oproti zvyšku sveta v rámci elektromobility tak popredu, je prostý. V Číne totiž nie je problém kúpiť plnohodnotný elektromobil s dojazdom cez 400 km už za 15 000 €. Najnovším prírastkom je BYD Seagull, ktorý stojí dokonca len niečo málo cez 10 000 € a tento elektromobil by mal v blízkej budúcnosti zavítať aj na starý kontinent.
Európa sa ale pomaly začína plniť cenovo atraktívnejšími elektromobilmi a rozvoju v Európe rozhodne prospelo aj masívne zlacňovanie Tesiel. Vďaka tomu sa dokonca stal Model Y absolútne najpredávanejším osobným autom za 1. kvartál 2023.
Absolútnym príkladom ide Nórsko
Nórsko tiež v oblasti predaja elektromobilov láme jeden rekord za druhým, pričom v marci tohto roka padol v krajine nový rekord. Celkovo autá do zásuvky, teda elektromobily a plug-in hybridy, tvorili v marci v Nórsku až 91,1 % podiel nových predaných aút. V mekke elektromobily spaľováky už takmer nikto nechce, nakoľko iba každé desiate nové auto bolo na benzín či naftu. Z tohto ohromného podielu elektrifikovaných áut tvoria čisté elektromobily až 86,8 %.
Medziročne Nóri zaznamenali nárast v predajoch čistých elektromobilov až 20 %. Naopak, predaje plug-in hybridov v porovnaní s marcom 2022 klesli o 14 %, čo jasne naznačuje, že ani tento typ pohonu nedokáže konkurovať stopercentným elektromobilom a je iba akýmsi prechodným mostíkom medzi spaľovákmi a autami na batérie.
Čísla na Slovenku sú smutné
Elektromobily a Slovensko sú večne kontroverznou témou. V prechode na ekologickejšiu formu dopravy zatiaľ stále zaostávame za zvyškom EÚ a hlavné dôvody sú jasné – štát u nás okrem jedného kola v roku 2019, kedy sa suma pre pár šťastlivcov vyčerpala za menej ako štyri minúty, neponúkol žiadne dotácie či zľavu z DPH pri nákupe elektromobilu. Ich vyššia cena v porovnaní so spaľovákom zas odrádza firmy aj bežných vodičov.
Ako sme uviedli v tomto článku, situácia sa nezlepšuje ani v roku 2023 a výrazné oživenie trhu s batériovými vozidlami nenastalo. Ako vyplýva z údajov zverejnených Zväzom automobilového priemyslu SR, v januári tohto roka si Slováci kúpili 105 kusov takýchto automobilov. Za celý minulý rok sa pritom u nás predalo 1 390 čisto elektrických nových osobných vozidiel. Vlani sa tak priemerne každý mesiac pre elektromobil rozhodlo približne 116 zákazníkov a január 2023 tak môžeme hodnotiť ako „podpriemerný“ mesiac.
Najväčšej obľube sa na Slovensku tešia osobné autá s benzínovým motorom, ktoré sú najlacnejšie. Tých sa januári tohto roka predalo 3 448 kusov a za celý rok 2022 to bolo 43 903 vozidiel. Spomalenie tak v úvode roka vykazuje aj konvenčný pohon.
Pre dieselové nové auto sa v januári rozhodlo 1 096 ľudí, za celý rok 2022 to bolo 12 938 Slovákov. Celkovo dosiahli registrácie nových osobných áut v januári tohto roka 6 680 kusov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Macron chce otvoriť diskusiu o európskej obrane vrátane jadrových zbraní
Bieloruskí hekeri oznámili, že sa nabúrali do siete bieloruskej KGB
Jadrový program Poľska podľa expertov napreduje k stavbe elektrární
Bez auta to nepôjde. Vlastniť vozidlo je podľa tejto krajiny prioritou
V spoločnosti Kia otvorili interaktívne tréningové centrum pre bezpečnosť práce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené