Formula 1 sa zmení na nepoznanie. Ešte viac elektriny a menšie monoposty, toto sú nové pravidlá
Medzinárodná automobilová federácia (FIA) včera 6. júna 2024 predstavila nový súbor pravidiel, respektíve predpisov, ktoré budú definovať Formulu 1 od roku 2026. Na tému upozornila Formula 1 na svojom webe.
Nové pravidlá a monoposty
FIA uverejnila komplexnú sadu regulácií, ktoré budú formovať budúcnosť Formuly 1. Základom týchto zmien sú revízie aerodynamických pravidiel a nové pravidlá týkajúce sa pohonných jednotiek, ktoré sľubujú nielen tesné súboje ale aj udržateľnosť a bezpečnosť.
Jednou z najvýznamnejších noviniek je zavedenie o 30 kg ľahších a teda i agilnejších monopostov, ktoré budú vynikať svojou manévrovateľnosťou. Tieto ľahšie konštrukcie budú doplnené o nové pohonné jednotky, ktoré ponúknu zvýšenú kapacitu batérie a zabezpečia využitie 100% udržateľných palív, čím Formula 1 odpovedá na rastúci tlak v oblasti environmentálnych požiadaviek.
S maximálnou dĺžkou rázvoru zníženou o 200 mm na 3400 mm a šírkou zníženou o 100 mm na 1900 mm, sa okrem zvýšenie manévrovateľnosti očakáva aj nárast dynamiky. 18-palcový rozmer kolies Pirelli predstavený v roku 2022 zostane zachovaný, avšak šírka predných pneumatík pre rok 2026 bola zmenšená o 25 mm a zadných o 30 mm v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.
Zhrnutie zmien
- aktívna aerodynamika namiesto DRS
- o 30 kg ľahšie monoposty
- o 10 cm užšie
- kratšie monoposty o 20 cm
- push to pass (extra výkon batérie) pri predbiehaní
- užšie 18-palcové pneumatiky
- zníženie prítlaku o 30% a odporu o 50%
- pohonná jednotka 50:50 spalovací motor a elektrická časť (bez MGU-H)
- 100% udržateľné palivá
Podľa dostupných informácií budú monoposty tiež môcť prepínať medzi dvomi rôznymi konfiguráciami, pričom jedna bude slúžiť na minimalizáciu spotreby paliva a druhá na maximalizáciu výkonu v zákrutách. Mimo to, do hry vstúpia aj úplne nové systémy aktívnej aerodynamiky, ktorých súčasťou sú aj pohyblivé predné a zadné krídla.
Aktívna aerodynamika spolu so systémom Manual Override, ktorý podľa požiadaviek vodiča poskytne viac energie z batérie, čím vytvorí príležitosť na predbiehanie, nahradia systém DRS.
„Vytvorili sme súbor predpisov, ktorých cieľom je nielen zlepšiť pretekanie, ale aj urobiť šampionát ešte atraktívnejším pre výrobcov pohonných jednotiek, výrobcov OEM a existujúcich účastníkov,“ uviedol vo vyhlásení prezident FIA Mohammed Ben Sulayem
Zmeny aj v pohonnej jednotke
V súčasnosti sú monoposty F1 kvôli znižovaniu nákladov poháňané 1,6-litrovým hybridným motorom V6, ktorý podľa odhadov dosahuje výkon až 1 000 koní.
Elektrická jednotka dnes dodáva výkon až 160 koní, no o pár rokov sa bude musieť zvýšiť na zhruba polovicu celkového výkonu monopostu, presne 350 kW, teda 470 koní.
Maximálny výkon monopostov by sa mal pritom udržať na hodnote 1 000 koní, takže spaľovacia časť pohonnej jednotky bude menej výkonná ako je tomu teraz.
Nové pravidlá pre monoposty F1 od roku 2026:
- Výkon elektrickej jednotky hybridného systému narastie na 350 kW (470 koní)
- Maximálna spotreba paliva počas pretekov klesne zo 100 kg na cca 70 kg
- Piesty spaľovacej jednotky budú môcť byť zhotovené z hliníka alebo ocele
- Minimálna hmotnosť spaľovacieho motora bude 130 kg
- Batéria nemá hmotnostný limit
- Monoposty budú spaľovať udržateľné syntetické palivá
- Celkový výkon monopostu bude cez 1 000 koní
Za zmienku stojí aj fakt, že podľa informácií agentúry Reuters bude mať Formula 1 od roku 2026 celkovo 10 tímov a šesť rôznych výrobcov pohonných jednotiek – Ferrari, Mercedes, Renault, Honda a po novom pribudne Audi a Ford vďaka spolupráci s Red Bull Powertrains.
Bezpečnosť je prvoradá
Bezpečnosť v rámci Formuly 1 zostáva prioritou, pričom nedávne zmeny v pravidlách sú dôležitým krokom smerom k zvýšeniu ochrany jazdcov. Tieto inovácie zahŕňajú revíziu predného nárazníka s implementáciou dvojstupňového dizajnu, ktorý umožňuje variabilnú absorpciu energie pri rôznych typoch nárazov, čím sa minimalizuje riziko zranení pri kolíziách.
Okrem toho sa zaviedli prísnejšie opatrenia týkajúce sa bočnej infiltrácie, čo zabezpečuje efektívnu ochranu jazdca v prípade bočných nárazov. Tieto opatrenia sú kľúčové pre zníženie rizika zranení v dôsledku kolízií a zlepšenie celkového bezpečnostného štandardu Formuly 1.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predčasné dôchodky sa vymkli spod kontroly, hrozí kolaps. Do roku 2031 dodatočne pohltia 896 miliónov eur
Michal Šimečka varuje pred útokom na pravoslávne tradície. Fico vraj plánuje zrušiť dôležitý sviatok
Vedci objavili prekvapivé spojenie medzi baktériami a nespavosťou. Mikróby rozhodujú o kvalite tvojho spánku
MIMORIADNE: V Bratislave našli 230-kilogramovú leteckú bombu, polícia evakuuje budovy
Európska komisia priznáva koniec sveta, ako ho poznáme. Zákon džungle nahrádza medzinárodné právo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP