Dizajn, ktorý by EÚ politici vyhnali z kontinentu a šialené parametre. Takýto je Cybertruck v praxi
Na verejnosť sa po dlhom čakaní dočkali prvé dojmy z elektrického pickupu Cybertruck, ktorého prvé kusy odovzdala americká automobilka Tesla do rúk zákazníkov len včera, 30. novembra. Možnosť otestovať toto oceľové monštrum dostal aj známy youtuber Marques Brownlee, ktorý sa o detaily podelil prostredníctvom videa.
Rekordný Cyberbeast
Brownlee dostal do rúk najvyššiu verziu Cybertrucku, takzvaný Cyberbeast s tromi elektromotormi, z ktorých dva sú umiestnené na zadnej náprave. Auto v tomto prevedení dokáže z rýchliť z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy, čo je vzhľadom na kapacitu a veľkosť neuveriteľné číslo. Štvrť míle, teda asi 400 metrov, urazí z nulovej rýchlosti za 11 sekúnd a cena je, ako sme spomenuli včera, až 100 000 amerických dolárov.
Maximálna rýchlosť Cybertrucku v najvyššej verzii dosahuje až takmer 210 km/h a tri elektrické motory mu poskytujú kombinovaný výkon 845 konských síl alebo približne 630 kW. Pochopiteľne by mal byť Cybertruck, vďaka týmto parametrom, najrýchlejším produkčným pickupom v histórii.
Feat of Strength 1: Shots fired pic.twitter.com/aPfpQuMXvc
— Tesla (@Tesla) November 30, 2023
Dojazd sa má pohybovať na úrovni 480 km, pričom nižšia verzia s dvomi elektromotormi umožní dojazd takmer 550 km. V porovnaní s pôvodným prototypom sa Cybertruck zmenšil o asi 5 % a je tak len o niečo kratší, než konkurenčný Ford F-150 Lightning s podobným dojazdom.
Gigantický stierač
Ako Elon Musk sľuboval, spätné zrkadlá sú odnímateľné a je možné namiesto nich používať monitorovanie mŕtveho uhla a kamier, ktorými je stroj vybavený. Kvôli netradičnému dizajnu sa totiž Cybertrucku tieto zrkadlá nehodia a to napriek tomu, že sa Tesla pokúsila štylizovať ich podobne hranatým retro-futuristickým spôsobom.
Odstránením spätných zrkadiel pritom bude možné o niečo predĺžiť dojazd a túto funkciu poskytujú aj aerodynamické kryty kolies, ktoré sme videli už pri prvom predstavení. Brownlee poukázal aj na nesmierne ostré hrany a fakt, že rôzne kusy tohto vozidla mali rôznu kvalitu prevedenia a odlišné medzery medzi panelmi, čo zrejme spôsobila komplikovaná práca s nerezovou oceľou.
Konkrétny stroj, ktorý Marques Brownlee testoval, však vyzeral v poriadku a netrpel nedostatkami z hľadiska prevedenia, ktorými je Tesla inak známa. Zároveň však podotkol, že nejde o typ auta, pri ktorom väčšina majiteľov príliš dbá na vonkajší vzhľad.
Rozporuplná ložná plocha
Podľa Tesly možné naložiť na zadnú ložnú plochu Cybertrucku viac ako tonu vážiaci náklad a v najnižšom bode dosahuje takmer 183 centimetrov – o približne 15 centimetrov viac, než ponúka Ford F-150 Lightning. Pod podlahou tejto plochy sa nachádza aj malý kufor a je vybavená vlastným osvetlením.
Súčasťou výbavy síce nie je rezervné koleso, avšak ložná plocha poskytuje dve 120-voltové elektrické zásuvky a jednu 240-voltovú – to sa pochopiteľne v európskej verzii zmení na naše normy. S výkonom 9 kW je možné použiť Cybertruck na nabíjanie iných elektromobilov, čo dokážu len máloktoré modely.
Zatiaľ ale nie je jasné, kedy a v akej forme sa Cybertruck dostane do EÚ – nie je vylúčené, že sa tak nikdy ani len nestane, keďže by potreboval vážne zmeny dizajnu. V USA je totiž od niektorých bezpečnostných noriem oslobodený vďaka tomu, že spadá do kategórie ľahkých úžitkových vozidiel, vysvetľuje MotoringResearch.
Kryt ložnej plochy je pomerne pevný a unesie približne 135 kg, vďaka čomu sa naň môže postaviť človek. Má však jednu zásadnú nevýhodu – zakrýva aj zadné okno, cez ktoré nie je vidieť von, až kým nie je stiahnutý kryt z celej ložnej plochy.
Prevedenie | Cena | Výkon | Dojazd | Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | Maximálna rýchlosť | Kapacita ťažného zariadenia |
Pohon zadných kolies | 60 990 | zatiaľ neznámy | 400 km | 6,5 s | 180 km/h | 3 400 kg |
4×4 | 79 990 | 600 konských síl | 550 km | 4,1 s | 180 km/h | 5 000 kg |
Cyberbeast | 99 990 | 845 konských síl | 480 km | 2,6 s | 210 km/h | 5 000 kg |
Cybertruck má aj predný kufor, ktorý je tentoraz možné otvoriť priamo zvonku bez toho, aby musel používateľ siahať po aplikácii alebo sa hrabať v palubnom počítači. Predný kufor je síce pomerne malý, avšak vďaka tvaru je možné použiť ho ako lavičku. Pojme síce dva stredne veľké cestovné kufre, avšak kvôli chýbajúcim krajom môže byť komplikované náklad do tohto priestoru vtesnať.
Žiadne kľučky
Tesla sa prekvapivo nevzdala túžby dodávať Cybertruck bez kľučiek, čo sa nakoniec podarilo a miesto toho sú dvere vybavené tlačidlami, ktoré dvere pootvoria a následne je možné ich kompletne otvoriť. Bezrámové okná, ako býva zvykom, sa automaticky mierne pootvoria a po zatvorení opäť zasunú, aby nedošlo k poškodeniu.
Brownlee prišiel aj s obavami o funkčnosť tohto mechanizmu v prípade, že bude auto pokryté vrstvou ľadu. Podľa Tesly majú dvere dostatok sily na to, aby sa dokázali otvoriť – stačí sa dostať k samotnému tlačidlu, čo môže byť o niečo komplikovanejšie, ako potiahnutie kľučky.
Keďže nie je úplne jasné, kde sa majú dvere pri otváraní uchopiť, podľa Brownleeho bude Cybertruck pokrytý množstvom odtlačkov, ktoré sú kvôli lesklému oceľovému povrchu nesmierne viditeľné. Ako prvý model značky Tesla je Cybertruck vybavený aj kamerou priamo na prednom nárazníku, čo sa môže ukázať ako užitočné v rôznych situáciách – poteší aj vysoké rozlíšenie a kvalita obrazu.
Tradičný interiér pre Teslu
Aj keď sa interiér Cybertrucku priamo nepodobá na žiadny iný model značky Tesla, je jasné, o akého výrobcu ide. Vnútorný priestor je totiž minimalistický, avšak oveľa hranatejší a šoférovi poskytuje dobrý výhľad do okolia.
Množstvo priestoru ponúkajú dvere a stredná konzola, ktorá je však prerušená a podlahy šoféra a spolujazdca sú spojené. V strede sa nachádzajú dve bezdrôtové nabíjačky, dva držiaky na nápoje a vo vnútri tejto konzoly je umiestnená ďalšia elektrická zásuvka.
Veľký odkladací priestor sa nachádza aj na palubovej doske, pričom Brownlee podotkol, že aj keď sa Tesla z hľadiska kvality vyhotovenia zlepšila, plasty použité v interiéry stále nie sú tie najlepšie. Výhľad ponad predok auta podľa neho takisto nie je najlepší, čo je však bežným problémov tejto triedy vozidiel.
Vydržal paľbu aj prierazný šíp
Počas odovzdávania prvých kusov zákazníkom sa Tesla pochválila aj netradičnými testami, ktorými Cybertruck prešiel. Okrem toho, že dvere odolali paľbe strelnej zbrane, nedokázal ich preraziť ani prierazný šíp, o ktorom bol Joe Rogan presvedčený, že to dokáže a s Muskom dokonca uzavrel stávku.
Interiér je zároveň vybavený ambientným osvetlením, ktorého farby je možné manuálne meniť a chýba typické spätné zrkadlo, ktoré by bolo kvôli krytu ložného priestoru zbytočné.
Miesto toho má byť obraz zo zadnej kamery premietaný priamo na displej. Manuálne núdzové volenie prevodov (parking, spiatočka, neutrál a vpred) sa nachádza na konzole pod strechou, kde je aj tlačidlo výstražného osvetlenia – tentoraz však nie v podobe fyzického, ale dotykového tlačidla.
Zadné sedadlá poskytujú dostatok priestoru na nohy a dokážu si na ne posadať tri osoby, pričom pri potrebe väčšieho nákladného priestoru je možné všetky tri sedadlá sklopiť smerom nahor, čím dôjde k odkrytiu veľkej rovnej podlahy. Krajné zadné sedadlfá sú vyhrievané a na stredovej konzole sa pre pasažierov vzadu nachádza displej s 13 cm uhlopriečkou.
Konečne skutočné tlačidlá
Brownlee si tentoraz pochvaľoval aj volant, ktorý tentoraz dostal skutočné cvakajúce tlačidlá s fyzickou a zvukovou odozvou. Na volante sa nachádzajú tlačidlá pre smerovky, hlasové ovládanie, stierače, svetlá a hlasitosť zvuku a dokonca aj klakson, ktorý je umiestnený v strede – ako býva vo väčšine áut zvykom.
Infotainment poskytuje interaktívny model Cybertrucku so slušným grafickým vykreslením, prostredníctvom ktorého je možné ovládať rôzne prvky, ako je napríklad spomínaný kryt ložného priestoru, kryt nabíjacieho portu či dokonca výšku vozidla.
Model na displeji ukazuje reálny stav vozidla a ak používateľ otvorí ktorékoľvek okno, dôjde k jeho otvoreniu aj na displeji – i keď táto funkcia je prevažne skôr pre zábavu, než úžitok. Nastavenia umiestnené v softvéri počítača poskytujú dodatočné možnosti, ktorých je neúrekom – nastavenie svetiel, autopilota, zásuvky, dynamika jazdy a mnoho ďalších.
Kým volant dostal skutočné tlačidlá, priehradka spolujazdca sa bohužiaľ aj naďalej otvára cez displej – tentoraz však má podobu šuplíka.
Úžasné riadenie
Podľa Brownleeho je zrejme najšialenejším riadenie, ktoré je tentoraz vybavené systémom drive-by-wire, teda je elektronické a nie je priamo spojené s riadením pomocou tyče. Keďže je riadenie progresívne, volant stačí vytočiť o necelých 180 ° do jednej alebo druhej strany na to, aby boli kolesá vytočené na doraz.
Marques Brownlee zároveň dodáva, že natáčanie zadných kolies počas jazdy veľmi pomáha a umožňuje oveľa lepšiu manévrovateľnosť v porovnaní s F-150 Lightning.
Okrem toho že sú okná odolné voči rozbitiu a dvere sú nepriestrelné poskytuje interiér aj pomerne dobré tlmenie hluku. Odpruženie ponúka viacero možností a umožňuje voľbu medzi tvrdším športovým a tichším, pohodlnejším nastavením.
Prídavná batéria
Ako iné modely, aj Cybertruck je kompatibilný s nabíjacou sieťou Tesla Supercharger, avšak vďaka 800-voltovému systému je možné ho nabíjať oveľa rýchlejšie na nabíjačkách V4.
Keďže nemusí dojazd vždy stačiť, Tesla pre Cybertruck poskytne prídavnú batériu, ktorú bude možné umiestniť do ložného priestoru a predĺži dojazd až o takmer 200 km.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené