Toyota má „prelomový“ motor s nulovými emisiami. Jeho palivo je ale pre ľudí toxické
Čínska spoločnosť Guangzhou Automobile Group (GAC), ktorá je z polovice vlastnená spoločnosťou Toyota Motor Corporation, predstavila začiatkom minulého mesiaca prvý spaľovací motor pre automobily poháňaný vodným roztokom amoniaku, teda čpavkom. Hoci nejde o prvý motor, ktorý túto vysokotoxickú látku využíva ako palivo, ide o prvý, ktorý je mimo odvetvia lodnej a nákladnej dopravy. Na tému upozornil portál Bloomberg.
Prvý svojho druhu
Amoniak sa ako bezuhlíková alternatíva konvenčných palív testuje už pomerne dlhú dobu. Inžinieri sa však pri vývoji spoľahlivého a efektívneho motora stretávajú s rôznymi prekážkami, pričom najväčším kameňom úrazu je jeho nízka horľavosť a vysoká miera emisií oxidu dusíka.
Podľa inžiniera z výskumného a vývojového centra GAC Qi Hongzhogna spoločnosť v spolupráci s Toyotou úspešne prekonala problém nízkej horľavosti amoniaku a tiež nadmerných emisií dusíka a dokázala vytvoriť efektívny motor poháňaný amoniakom pre osobné automobily.
Motor bol predstavený v rámci konferencie Tech Day 2023, kde bolo spolu s ním predstavené aj lietajúce auto Gove a hybridný vodíkový model dodávky Trumpchi.
Ako píše portál AutoCar, nový experimentálny prototyp motora predstavuje alternatívu k elektrickému a vodíkovému pohonu, pričom tento 2-litrový štvorvalec s výkonom 120 kW produkuje v porovnaní s konvenčnými palivami až o 90 % uhlíka menej.
Je to skutočne budúcnosť?
Ako sme spomínali, využitie amoniaku ako alternatívneho paliva bola väčšinou zamerané na nákladné vozidlá a lodnú dopravu, nie na osobné vozidlá, pretože tieto odvetvia boli lepšie pripravené na manipuláciu s touto toxickou substanciou.
Hoci štátna čínska spoločnosť GAC tvrdí, že vytvorila prototyp motora, ktorý rieši mnohé problémy, experti majú stále mnoho otázok ohľadom používania amoniaku na pohon osobných automobilov.
„Manipulácia s amoniakom je náročná,“ povedal Colin McKerracher, vedúci analýzy dopravy a automobilov BloombergNEF. „Nemyslím si, že by sa (amoniak) mohol presadiť v osobných automobiloch.“
Ako píše portál MotorTrend, využitie amoniaku ako paliva má dve hlavné prekážky. Prvou je samozrejme to, že ide o toxickú látku. Amoniak je totiž zlúčenina dusíka a vodíka (NH3), ktorá je pri bežnom tlaku a teplote toxický, žieravý a bezfarebný plyn s ostrým a dráždivým zápachom. Ide tiež o rozpúšťadlo, ktoré dokáže rozpúšťať alkalické kovy a pri dlhodobom vystavení dokáže viesť k smrti ľudí aj zvierat.
Okrem toho je čpavok veľmi ťažké využiť ako palivo, pretože kvapalná forma amoniaku horí veľmi pomaly a v porovnaní s benzínom má len polovičnú energetickú hustotu. Amoniak má tiež vysoké oktánové číslo 120 – čím je vyššie oktánové číslo, tým je palivo odolnejšie proti detonačnému spaľovaniu.
Hoci pri horení do okolia neuvoľňuje takmer žiadne emisie CO2 či ďalších výfukových splodín, bez motora, ktorý používa vysoký kompresný pomer, uvoľňuje do ovzdušia veľa dusíka, čo vedie k tvorbe amoniaku a ozónu v atmosfére. Aj preto mnohí odborníci pochybujú o správnosti využitia amoniaku, respektíve čpavku ako alternatívneho paliva. Realita je taká, že automobilky vedú kampane proti elektromobilom, aby si kúpili viac času a dobehli zvyšok trhu v ich vývoji – z tejto stratégie vo veľkom ťaží práve Toyota, ktorá elektromobily dlhé roky úplne ignorovala a väčšina výrobcov má pred ňou obrovský náskok.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mlčali o tom 7 rokov. Apple tajne využil čínskeho giganta pri výrobe elektromobilu
Toto nikto nečakal. Výrobca lacných televízorov predstavil vynikajúci elektromobil
Robia chybu za chybou. Kľúčový závod automobilového giganta je na pokraji kolapsu
Obchodná vojna medzi Čínou a EÚ je na spadnutie. Už to môže zachrániť len jedna vec
Návrat legendy v elektrickom šate. Ikonické auto je späť, má solídny dojazd, zamrzí len cenovka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Elektromobily budú ešte výkonnejšie a efektívnejšie. Vynašli geniálnu technológiu, ktorá ich vylepší
- Našli náhradu za batérie, ktorú schováš aj do batoha. Auto ti „nabije“ za pár sekúnd
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- XPENG predstavil lietajúci elektromobil
-
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Elektromobily budú ešte výkonnejšie a efektívnejšie. Vynašli geniálnu technológiu, ktorá ich vylepší
- Našli náhradu za batérie, ktorú schováš aj do batoha. Auto ti „nabije“ za pár sekúnd
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- XPENG predstavil lietajúci elektromobil
-
- Chcú zosadiť Čínu z trónu. Prekvapivá krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Koniec všetkých dohadov. DHL otestovala kamióny Tesla a neverila vlastným očiam
- Diesel nepovedal posledné slovo. Nemci ho spojili s geniálnou technológiou a výsledok takmer nemá chybu (TEST)
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
Svetoznámy výrobca lietadiel ohlásil drastické zmeny. Nie všetci z nich budú nadšení, sú ale nevyhnutné
Nabíjacia prevádzková platforma EN Plus dosiahla významný míľnik
Binance varuje pred podvodníkmi. Útočia cez obľúbené sociálne siete
Kľúčový výrobca čipov prišiel o 50 miliárd eur za deň. Hrozivý prepad uškodí na viacerých frontoch
Slovensko v elektromobilite výrazne zaostáva, ale prichádzajú zmeny, ktoré môžu všetko zmeniť
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené