Nový test ekologického dopadu až 61 populárnych modelov áut, ktorý vykonala česká spotrebiteľská organizácia dTest, prináša prekvapivé výsledky.

Najmenej “náročným” autom v tomto smere nie je elektromobil či hybrid, ale miláčik Slovákov a Čechov so spaľovacím motorom.

„Vyhrala“ to Octavia

V rámci testovania sa počítalo so 16 rokmi prevádzky a 240 000 najazdenými kilometrami, vďaka čomu je možné do úvahy vziať nielen dlhodobé náklady na prevádzku z hľadiska paliva či elektrickej energie, ale tiež náklady na údržbu auta, návratnosť emisií pri následnej recyklácii či tvorbu emisií a spotreba energie pri samotnej výrobe.

Z hľadiska spotrebovaných primárnych zdrojov je pritom výsledok pomerne prekvapivý, keďže z 61 automobilov dopadla najlepšie Škoda Octavia Combi, jeden z najpopulárnejších modelov na Slovensku a v Česku. Počas svojho životného cyklu spotrebuje 164 MWh energie, čo je porovnateľné s celoročnou spotrebou 55 priemerných európskych domácností.

dTest

Najväčší podiel pritom tvorí výroba a dodávka paliva, ktorá predstavuje približne 120 MWh.

Výroba Škody Octavie Combi dosahuje menej než 35 MWh a je na tom o poznanie lepšie, než 1 150 kg vážiaca Toyota Yaris 1,5 s hybridným pohonom – Škoda pritom váži o takmer 300 kg viac a poháňa ju preplňovaný diesel s objemom 2,0 l.

S emisiami je to horšie

Kým z hľadiska spotrebovaných primárnych zdrojov si viedla najlepšie Octavia v prevedení combi, pri vyprodukovaných emisiách skleníkových plynov to tak svetlé nie je. Test pritom bral do úvahy energetický mix Európy a v prípade nabíjania elektromobilov výlučne zelenou elektrickou energiou, teda z jadrových elektrární či fotovoltaiky, majú rozhodne navrch.

Z hľadiska emisií CO2 dopadol oveľa lepšie napríklad elektrický Volkswagen ID.3 s výkonom 150 kW a batériou s kapacitou 58 kWh. Ten síce vyprodukoval o niečo viac emisií pri výrobe batérie, čo však následne dohnal počas svojej bezemisnej prevádzky.

dTest

Značnú časť emisií elektromobilov v tomto prípade tvorí výroba a dodávka elektrickej energie, ktorú je možné drasticky znížiť práve výrobou energie z obnoviteľných drojov. Faktom je, že tieto metódy je nutné využívať nielen v rámci prevádzky elektromobilov, ale tiež pri výrobe všetkých automobilov nezávisle na ich pohone.

Počas testovania boli do úvahy brané aj dva modely s plynovým pohonom, konkrétne Audi A4 a Seat Ibiza. Aj keď je pre Slovákov tento pohon jedným z najobľúbenejším a kvôli infraštruktúre je ho dostatok, k žiadnemu zázraku v rámci emisií a spotreby energie nedošlo.

Je nutná recyklácie a obnoviteľné zdroje

Podľa Engineering.com je výroba elektrickej energie v jadrových elektrárňach nielen pomerne zelena, ale spôsobila aj najmenej úmrtí z celého energetického sektora a to dokonca menej, než pri vodných elektrárňach či strešnej fotovoltaike. Medzitým uhlie je zodpovedné za viac ako 1 000-násobok úmrtí, napriek tomu je naďalej vo veľkom používané.

A aj napriek týmto jasne hovoriacim číslam čelia jadrové elektrárne silnej kritike a na povrch vyplávali správy, že Nemecko vypína polovicu svojich zvyšných elektrární tohto druhu. Uhlie tu tvorí viac ako 20 % elektrickej produkcie, krajina sa však snaží intenzívne ho nahrádzať solárnou či veternou energiou.

Slovenské elektrárne

To všetko je kľúčové nielen pre prevádzku samotných elektromobilov, ale aj pre továrne, ktoré automobily vyrábajú. Obzvlášť dôležitým faktorom je ale aj efektivita samotných vozidiel či ich zbytočné používanie.

SUV sú zbytočne veľké a žerú priveľa

V posledných rokoch sa obzvlášť rozmohli automobily triedy SUV, ktoré sú často nadmerne veľké a neposkytujú tak veľa miesta, ako sa môže zvonku zdať.

Problémom sú aj jazdné vlastnosti, ktoré sú v prípade vyššieho vozidla objektívne horšie a kvôli vyššej váhe a zhoršenej aerodynamike pochopiteľne klesá aj energetická efektivita. Ako píše IrishEVs, autá SUV spôsobili jeden z najvyšších nárastov emisií v posledných rokoch.

To sa týka aj elektrických SUV, opäť však nejde o jediný problém. Kým Tesla búra rekordy a neustále vyrába viac a viac elektrických áut, ktoré dominujú aj európskym trhom, ľudstvo hľadá riešenie v úplne nesprávnom sektore.

Volkswagen

Vedci už roky volajú po tom, aby sa ľudia uskromnili a to sa týka aj automobilov. Nielenže sú mnohé často zbytočne veľké, no predovšetkým sú nadmerne využívané na úkor oveľa efektívnejšej hromadnej doprave, ktorá môže byť v niektorých prípadoch aj oveľa pohodlnejšia a dokonca lacnejšia.

Nútiť ľudí vzdať sa pohodlia, je však takpovediac zbytočné a z realistického hľadiska je nutné hľadať riešenia v už existujúcich produktoch, ktoré musia byť efektívnejšie a menej škodlivé.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú