Nájsť v dnešnom svete plnohodnotný elektromobil, ktorý uspokojí nároky bežného používateľa, je stále pomerne ťažké. Zopár takých, ktoré už svojimi parametrami dokážu konkurovať autám so spaľovacími motormi, tu však máme a jedným z kandidátov je aj Volkswagen ID.3. Trend elektrifikácie je neúprosný a kto nestihne naskočiť na tento vlak, nenávratne stratí momentum zákazníkov a hlavne postavenie na trhu. Toto už nie je len problém iných svetových krajín a prechod zo spaľovákov na elektromobily je reálnejší ako kedykoľvek predtým aj v Európe.

Vie to aj Volkswagen, ktorý šokoval verejnosť snahou o dominanciu v novej ére automobilového priemyslu. Mestské elektromobily s malou baterkou dokážu byť cenovo dostupné, no pri občasných dlhších trasách doplácajú na nízku kapacitu batérie a častokrát aj pomalšie nabíjanie. Luxusné „veľkobaterkáče“ typu Tesla Model S, respektíve Model 3 už ponúkajú solídny dojazd na jedno nabitie, ktoré je doplnené extrémne rýchlym nabíjaním, no takéto autá sú pre väčšinu Slovákov z cenového hľadiska iba snom.

Veľa odborníkov zastáva názor a používa analógiu, že ak je teraz Tesla akési Apple vo svete elektroáut, Volkswagen môže byť pokojne Samsungom. Ofenzíva, s akou sa vydáva nemecká automobilka do výroby elektromobilov, je niečo, čo ocenil pred celým svetom aj slávny Elon Musk. Niečo na tomto pláne teda zdá sa veľmi dobre funguje.

NEPREHLIADNI
Vyše 1000 km za menej ako 17 hodín – skúsili sme prekonať slovenský rekord v jazde na elektromobile, výsledok extrémne prekvapil

Rok 2021 nám prináša množstvo nových elektromobilov, ktoré sú už v prvom rade cenovo dostupnejšie a ktoré zvládnu aj občasnú trasu dlhú stovky kilometrov bez toho, aby sa celkový čas jazdy extrémne pretiahol kvôli nabíjaniu. Zaradiť by sme sem mohli práve aj Volkswagen ID.3, ktorého cena začína už na veľmi príjemných 31 930 €.

My sme sa na takýto test s ID.3 vybrali a dokázali sme si, že s týmto autom sa dá bez problémov prejsť aj 1000 km za jeden deň. Časová strata spojená s nabíjaním oproti času, za ktorý by sme trasu absolvovali spaľovákom, bola pre nás absolútne únosná. Ako sa nám darilo a čo všetko sme si počas tohto výletu na aute všimli, si môžeš prečítať v samostatnom článku. Nasledujúce riadky venujem tomu, čo ID.3 ponúka po technickej a technologickej stránke a aký je tento elektromobil pri bežnom používaní.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aká je spotreba VW ID.3 na diaľnici, v meste a mimo mesta
  • Koľko trvá nabíjanie na rýchlej 100 kW nabíjačke
  • Aká je nabíjacia krivka elektromobilu ID.3
  • Ako sa s ID.3 jazdí na dlhých trasách
  • Čo ponúka po technologickej stránke
  • Aké sú najväčšie nedostatky prvého plnohodnotného elektromobilu od VW
  • Ako fungujú asistenti a špičkové Matrixové IQ Light svetlá

Loading...

Loading…

Elektromobily sa pýšia jednou dôležitou vlastnosťou, ktorou je výborná jazdná dynamika. Vďaka elektromotoru je plný výkon auta dostupný ihneď a v „celom spektre otáčok“. ID.3 nie je žiaden výkonnostný kráľ, ani „trhač asfaltu“, no napriek tomu je jeho zrýchlenie a celková dynamika pôsobivá. Model ID.3 1ST Max Pro Performance, ktorý sme testovali, disponuje jedným elektromotorom a pohonom zadnej nápravy, ktorý má výkon 150 kW (204 koní) a krútiaci moment 310 Nm. Auto zrýchli z 0 na 100 km/h za papierových 7,3 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h, čo na diaľničné cestovanie úplne stačí.

Michal Varga/FonTech

Mnou testovaný model disponoval batériou s kapacitou 58 kWh, ktorá sa na rýchlej nabíjačke dokáže nabíjať s výkonom až 100 kW. K dispozícii sú však aj konfigurácie so 77 kWh batériou a až 125 kW nabíjaním. Jeden z prvých technických údajov, ktoré sme preverili, bola samotná rýchlosť nabíjania a teda aj to, či sa auto skutočne dokáže dobiť z 20 % na 80 % behom 30 minút ako to deklaruje výrobca. Počas cesty okolo Slovenska som absolvoval niekoľko nabíjaní, z ktorých väčšina začínala na kapacite batérie okolo 20 %. Ani raz sa nám však na 100 a viac kW nabíjačkách nepodarilo k tomuto času priblížiť.

Michal Varga/FonTech

Vďaka spoločnosti GreenWay sa môžeme pozrieť aj na nabíjaciu krivku ID.3. Najsmerodajnejší údaj nám poskytuje nabíjanie v Prešove, nabíjať sme začali pri kapacite 18 % a počas prvých 6 minút sa výkon držal tesne pod hranicou 100 kW. Akonáhle však kapacita batérie dosiahla 30 %, nabíjací výkon začal klesať a pri 60 % nabitia batérie bol nabíjací výkon už iba 60 kW. Auto sme za 40 minút nabili na zhruba 85 %, čo je stále veľmi dobrý čas, no nabíjacia krivka je pre nás popravde miernym sklamaním.

GreenWay

Najdlhšie nabíjanie trvalo 55 minút a auto som nabíjal z 10 % na 95 %, pri stave nabitia okolo 90 % palubný počítač ukazoval dojazd do 300 km. Dlhodobá spotreba sa v zimných podmienkach pohybovala na úrovni 20,1 kWh/100 km, jazdil som však po okreskách a diaľniciach.

Michal Varga/FonTech

Mestská spotreba sa pohybovala na úrovni 17 až 18 kWh/100 km, no aj v tomto prípade som prevažne jazdil na obchvatoch rýchlosťou 90 km/h. Skúsil som aj „plnohodnotnú“ diaľničnú rýchlosť, no pri 130 km/h bola spotreba nad 25 kWh/100 km, čo je už v veľmi neefektívne. Jedným dychom ale dodám, že na komforte či schopnosti zvládať takúto rýchlosť ID.3 určite nestráca. Práve naopak, odhlučnením či jazdným komfortom vo vyšších rýchlostiach svojich konkurentov predčí okamžite. 

Michal Varga/FonTech

Aj pri VW ID.3 teda platí, že najefektívnejšie je pri dlhých trasách jazdiť rýchlosťou do 110 km/h. Vtedy je spotreba relatívne únosná a pomalšou jazdou zasa až tak veľa času nestratíš.

Michal Varga/FonTech

Na domáce nabíjanie z wallboxu je k dispozícii 11 kW palubná nabíjačka, pomocou ktorej by plné nabitie malo trvať zhruba 6 hodín. Pri mestskej, respektíve prímestskej jazde dokáže ID.3 s 58 kWh batériou s ľahkosťou prejsť aj 350 km na jedno nabitie dokonca v zimných podmienkach. V lete sa tento dojazd môže ešte o pár desiatok kilometrov navýšiť. Čo sa teda týka dojazdu a rýchlosti nabíjania, s autom som bol spokojný a bez problémov by som sa s ním vydal napríklad aj do Slovákmi obľúbeného Chorvátska.

To, čím si ma ale ID.3 získalo najviac, sa odohráva vo vnútri. Je to dojem z interiéru, technológie a celková „jednoduchosť“ tohto auta, do ktorého skutočne stačí nasadnúť, zvoliť režim Drive a ísť. Zámerne to píšem takto, pretože v elektromobile ID.3 nie je nutné auto štartovať štartovacím tlačidlom, systém sa automaticky prebudí po zatlačení brzdového pedálu.

Michal Varga/FonTech

Celý proces od odomknutia, ktoré je bezkľúčové, po nasadnutie, naštartovanie a pohnutie sa, trvá extrémne krátko a aj v našej ukážke na Instagrame som ho prirovnal k času, ktorý je potrebný na pitstop v F1. Pre niekoho je to možno hlúposť, alebo dokonca zbytočnosť, no pre mňa je to extrémne praktická funkcia, ktorá robí auto ešte viac jednoduché.

Michal Varga/FonTech

Ak by som mal interiér ID.3 definovať iba pomocou troch slov, bez váhania ho označím za moderné, priestranné a jednoduché. Moderné z dôvodu, že to, ako vyzerá vnútro ID.3, je niečo, na čo sme doteraz u nemeckých áut zvyknutí neboli. Áno, je tu „lacno pôsobiaca“ plastová výplň dverí, ale v tomto aute to až tak „nekričí“. Predné sedadlá na prvý pohľad vyzerajú ako sedačky z autobusu, najmä vďaka dvom samostatným lakťovým opierkam pre vodiča aj spolujazdca, no potom zistíš, že sú vlastne elektricky plne nastaviteľné a navyše disponujú masážnou funkciou.

Michal Varga/FonTech

Nad tým všetkým však stojí moderný elektrický pohon, no predovšetkým plejáda asistentov, inteligentná klimatizácia či graficky vynovený infotainment, ktorý elektromobilu náramne pristane. Ten sa zobrazuje na 10,1″ palcovej obrazovke a svojou grafikou mi pripomínal infotainment Škody Citigo-e, ktorý fungoval ako aplikácia v telefóne. Nechýba ani podpora pre bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay.

Michal Varga/FonTech

Pri aplikácii Android Auto sa na chvíľu pozastavím. Postrehol som zásadný technický problém, smartfón som jednoducho nevedel cez Android Auto spojiť s vozidlom. Aplikácia v telefóne na prvé spárovanie totiž vyžadovala, aby som na vozidle zatiahol parkovaciu brzdu. ID.3 však parkovaciu brzdu nemá a aplikácii režim parkovania na voliči prevodovky jednoducho nestačil. Toto je ale skôr nedostatok aplikácie, než samotného auta.

Michal Varga/FonTech

Z moderných vlastností vypichnem ešte špičkové LED Matrix svetlá IQ.Light s dosvitom až 750 metrov. Keď už sme pri svetlách, ID.3 ťa pri vstupe do auta privíta pôsobivou animáciou predných svetiel, ktorá rozhodne dodáva nemeckému elektromobilu ďalší šmrnc.

Moderný, no zároveň jednoduchý, je aj displej pred vodičom. Ten poskytuje iba jedno základné zobrazenie, jeho popisu sa detailnejšie venujem vo videu vyššie, preto sa tu príliš nebudem pozastavovať. Ako nedostatok vypichnem pomerne dlhé rozbiehanie celého softvéru, počas prvej minúty od naštartovania bolo badať značné záseky a spomalenie. Do tretice nechýba obrovský head-up displej.

Michal Varga/FonTech

V interiéri sa na elektromobily tradične nenachádza žiaden stredový tunel, čím je aj tento elektromobil omnoho priestrannejší, než vozidlá vyššej triedy či dokonca autá kategórie SUV. Jediným nedostatkom je dozadu padajúca strecha a ja ako 185 cm vysoký človek som už mal so sedením vzadu mierny problém. Hlavou som sa síce stropu nedotýkal, no jeden väčší výtlk na ceste a strop už by som zrejme pocítil.

Michal Varga/FonTech

Pre predných pasažierov je však pohodlie maximálne a priestor skutočne veľkorysý, pričom množstvo odkladacích priestorov je už iba ako bonus. Všetky tieto technológie, použité materiály a dizajn spolu nielenže vytvárajú dojem „jednoduchosti“, ono to aj všetko je extrémne jednoduché na používanie.

Michal Varga/FonTech

Znovu sú to detaily, ako napríklad displej pred vodičom, ktorý obsahuje len základné informácie, nedá sa nijako špeciálne modifikovať, ale v konečnom dôsledku to ani nie je treba. Inteligentná klimatizácia so svojimi predprogramovanými režimami zvládne auto rýchlo a efektívne vykúriť, vychladiť, rozmraziť okná či dokonca vyvetrať.

Michal Varga/FonTech

Prediktívny tempomat v kombinácii s asistentom jazdy na diaľnici zamňa počas cesty okolo Slovenska vykonával 40 % všetkej práce. Či už som bol ako spolujazdec, alebo vodič, stačilo si zapnúť asistenta, masáž sedadiel a už len dohliadať na to, aby auto neurobilo nejakú hlúposť.  Potešila ma aj prítomnosť inteligentného ambientného osvetlenia. Pásik vpredu prístrojovej dosky dokáže signalizovať miesto, kde má vodič podľa navigácie odbočiť a dokáže tiež vodiča upozorniť v prípade hroziacej zrážky s vozidlom pred ním.

Pozri si bohatú galériu fotografií k Volkswagen ID.3:

Zhrnutie

Prvý od základov postavený elektromobil od Volkswagenu ma skutočne milo prekvapil. Nečakal som, že jeho používanie a cestovanie na dlhé trate bude až také jednoduché. Batéria s kapacitou 58 kWh podľa môjho názoru postačí drvivej väčšine vodičov, komu sa však máli, môže siahnuť po 77 kWh verzii, ktorý ponúka dojazd podľa WLTP ďaleko cez 500 km.

Už za niečo málo cez 31 000 € môžeš mať plnohodnotný elektromobil s reálnym dojazdom okolo 300 km, s ktorým pri domácom nabíjaní jazdíš za 1,50 € na 100 km a ktorý má takmer nulové servisné náklady. Samozrejme, ak chceš niečo viac, musíš si priplatiť, cena testovaného modelu so všetkými smart funkciami, technologickými vychytávkami a komfortnými vylepšeniami vystrelila až na 50 180 € a ta tieto čiastky je už výber elektromobilov naozaj bohatý.

Či by som si ID.3 ja osobne kúpil? V základe, respektíve pri nejakej rozumnej konfigurácii je jeho cenovka stále atraktívna a jazdecky ide o naozaj vydarené auto, ak by som sa teda aktuálne pozeral po novom elektromobile, ID.3 by bol rozhodne v užšom výbere. Rok 2021 nám však prináša silnú konkurenciu v podobe elektrických „kórejcov“, ako aj v podobe väčšieho súrodenca od Volkswagenu, model ID.4. Uvidíme teda, či bude elektrický nástupca Golfu stále atraktívnym vozidlom aj pri stále čoraz masívnejšej konkurencii.

O fotografie k článku sa postaral Michal Varga, video vytvoril Lukáš Kubica.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú