Vojna na Ukrajine kosí automobilový priemysel. Nemci s odstávkami výroby elektromobilov dosahujú hrozivý stav
Devastácia automobilového priemyslu vojnou na Ukrajine pokračuje. Továrne koncernu VW predlžujú pozastavenie výroby elektromobilov až do začiatku apríla, informuje portál InsideEVs.
Za prerušením výroby stojí nedostatok komponentov, prevažne káblových zväzkov, ktoré koncern VW dovážal primárne z Ukrajiny. Aj keď koncern aktívne hľadá nových dodávateľov, tento proces ešte môže chvíľu potrvať a tak sa rozhodol odstávku predĺžiť až do apríla.
Pôvodne mali byť výrobné linky zastavené iba do 18. marca, no situácia u našich východných susedov sa nezlepšila, práve naopak. Aj tých málo výrobcov káblových zväzkov na Ukrajine už pomaly prechádza z obmedzeného režimu výroby do úplnej odstávky.
Ako dodáva portál Electrive, rovnaký scenár nastal aj v továrni v Drážďanoch, ktorá takisto pozastavuje výrobu elektromobilu VW ID.3 až do apríla tohto roku.
Továreň v Zwickau produkuje elektromobily VW ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback, no tiež úplnú novinku Cupra Born. Problémy teda môžu pocítiť najmä záujemci o VW ID.5, ktorý mal k prvým zákazníkom doraziť už začiatkom apríla a zrejme sa tak v dôsledku pozastavenia výroby nestane.
Ostatní si takmer určite budú musieť na svoje auto počkať o pár týždňov a možno aj mesiacov dlhšie. Továrne v Zwickau a Drážďanoch sú totiž jediné, kde sa zatiaľ európske elektromobily postavené na platforme MEB vyrábajú, samozrejme s výnimkou Mladej Boleslavy, kde sa vyrába elektrická Škoda Enyaq.
Ani Enyaq už pár dní neschádza z výrobnej linky
Až donedávna sa elektrická vlajková loď mladoboleslavskej automobilky vyrábala úplne bez problémov. Už sú to ale skoro tri týždne, čo z linky nezišiel ani jeden kus. Dôvod je jednoduchý. V dôsledku vojny na Ukrajine chýbajú súčiastky.
Škoda, respektíve celý koncern VW, má na Ukrajine niekoľko významných dodávateľov. Od nášho východného suseda importuje aj Škoda najmä práve káblové zväzky, ktoré sú pri elektromobile kľúčovým komponentom.
„Ak bude tento konflikt pokračovať, pozastavenie výroby sa môže ťahať týždne či dokonca mesiace. Jednou z možností je tiež presunúť výrobu elektrického SUV,“ tvrdí člen predstavenstva Škoda Auto, Martin Jahn.
Modely Scala a Kamiq sa zatiaľ vyrábajú bez problémov, no aj pri týchto modeloch môže čoskoro dôjsť k nedostatku komponentov a tak sa bude musieť zastaviť, alebo minimálne spomaliť aj výroba týchto dvoch cenovo dostupnejších modelov.
Problémov je viac
Ruská vojna devastuje celý automobilový priemysel a základná surovina na výrobu áut zdražela za posledné týždne o viac ako 300 %. Okrem ropy a plynu je Rusko jedným z najväčších ťažiarov a vývozcov paládia, ktoré sa využíva na výrobu katalyzátorov do áut. Rusko je tiež zodpovedné aj za ťažbu a vývoz 20 % svetovej produkcie niklu a ten je jedným z kľúčových komponentov batérií pre elektromobily.
Tento kov zažil v posledných dňoch azda najprudší nárast ceny v histórii. Začiatkom februára stála tona niklu 21 700 €, dnes sa jeho cena šplhá k 90 000 € za tonu, čo je viac než štvornásobný nárast v priebehu zhruba jedného mesiaca. Rusko zodpovedá aj za 6 % svetovej produkcie a aj tento kov za posledný mesiac zdražel o 25 %.
Elektromobily sú vypredané, nie však kvôli nedostatku komponentov
Dlhé čakacie doby na nové auto neboli v posledných mesiacoch ničím nezvyčajným. Čipová kríza zasiahla celý automobilový segment a nevyhol sa jej žiaden výrobca.
Koncern VW však nedávno prišiel s veľmi zlou správou. Niektoré elektromobily sú beznádejne vypredané do roku 2023 a vojna na Ukrajine môže čakacie doby ešte predĺžiť.
S touto nie príliš pozitívnou informáciou prišiel finančný riaditeľ spoločnosti Arno Antlitz. Podľa jeho slov však za touto situáciou nie je polovodičová kríza, ale vysoký dopyt motoristov o po elektrických autách.
To ale prináša aj niekoľko výhod. Samozrejme, skôr pre samotné automobilky. Tou najzásadnejšou je, že elektromobily sa môžu pre výrobcov stať ziskové podstatne skôr, než sa predpokladalo, informuje portál Bloomberg.
V roku 2021 koncern predal vyše 450 000 čistých elektromobilov, čo predstavovalo medziročný nárast o viac ako 95 %.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Prezidentka podpísala zákon o ochrane spotrebiteľa, rieši aj online prostredie
Poľská vláda plánuje dotovať nákupy jazdených elektromobilov
Mimoriadna aktualita: Slovensko zažíva najväčšiu teroristickú hrozbu za posledné dekády
Hackeri zaútočili na databázu s osobnými údajmi britských vojakov
Poľsko vedie s Ruskom kybernetickú studenú vojnu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené