Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Dlhé čakacie doby na nové auto neboli v posledných mesiacoch ničím nezvyčajným. Čipová kríza zasiahla celý automobilový segment a nevyhol sa jej žiaden výrobca.

Koncern VW však nedávno prišiel s veľmi zlou správou. Ako píše InsideEVs, niektoré elektromobily sú beznádejne vypredané do roku 2023 a vojna na Ukrajine môže čakacie doby ešte predĺžiť.

S touto nie príliš pozitívnou informáciou prišiel finančný riaditeľ spoločnosti Arno Antlitz. Podľa jeho slov však za touto situáciou nie je polovodičová kríza, ale vysoký dopyt motoristov o po elektrických autách.

Michal Varga/FonTech

To ale prináša aj niekoľko výhod. Samozrejme, skôr pre samotné automobilky. Tou najzásadnejšou je, že elektromobily sa môžu pre výrobcov stať ziskové podstatne skôr, než sa predpokladalo, informuje portál Bloomberg.

V roku 2021 koncern predal vyše 450 000 čistých elektromobilov, čo predstavovalo medziročný nárast o viac ako 95 %.

Dlhé čakacie doby na všetky modely

Antlitz presne neuviedol, ktoré konkrétne modely sú vypredané až do roku 2023, podotkol, že aj na tie dostupnejšie sú dlhé čakacie doby v rozsahu niekoľkých mesiacov.

Čakacie doby sa v dohľadnej budúcnosti rozhodne neskrátia, práve naopak. Vojna na Ukrajine spôsobuje automobilovému priemyslu ďalšie vrásky na čele. Svoje vie o tom aj automobilka Škoda, ktorá musela v dôsledku nedostatku komponentov dovážaných z Ukrajiny úplne zastaviť výrobu elektrickej Škody Enyaq.

Automobilka ale informovala, že prvé kusy úplne novej verzie Enyaq Coupé RS by mohli zákazníci dostať už koncom tohto roka. Koncern VW, ale aj iné európske automobilky, totiž odvracajú zrak od Ukrajiny a hľadajú nových dodávateľov káblových zväzkov.

FonTech/Škoda

Ako sme informovali v tomto článku, v hre sú krajiny ako Mexiko či dokonca Čína. Ukrajina sa stala hlavným výrobcom káblov v Európe najmä vďaka svojej lacnej pracovnej sile, blízkosti k európskym automobilkám a dostupnosti surovín potrebných na ich výrobu.

Presun výroby na iné trhy s lacnou pracovnou silou ale nie je jednoduchý, vyžaduje si to zvýšenie tamojších výrobných kapacít, nákup novej techniky a jej inštaláciu, čo môže vo finále trvať celé mesiace.

Portál Autonews informoval, že niektoré ukrajinské fabriky stále fungujú, aj keď len v obmedzenom režime. Problém ale môže čoskoro nastať s dodávkami vyrobených káblov do západnej Európy, pretože kamionistov, ktorí sú ochotní jazdiť po tamojších cestách, bude s eskalujúcim konfliktom čoraz menej.

Ako sme uviedli už dávnejšie, ani nie mesiac trvajúci konflikt sa už prejavil na pozastavení výroby niektorých modelov, či na zvýšení cien nových áut. Ceny zvýšila napríklad automobilka Tesla. Automobilky VW a Audi pozastavili výrobu niektorých svojich plug-in hybridných motorizácií.

Tesla už nie je „ľudový elektromobil“

K zvýšeniu cien vozidiel Tesla dochádza po tom, ako invázia Ruska na Ukrajinu ešte zrýchlila rast cien vstupných surovín. Musk už v nedeľu 13. marca povedal, že automobilka, ako aj firma Space X čelia inflačným tlakom v surovinovej oblasti i logistike.

Tesla (Screenshot)

V reakcii na nepriaznivý vývoj na trhoch Tesla oznámila zvýšenie cien svojich áut v Číne a USA, pričom k prvému zvýšeniu pristúpila už 10. marca. Ako uvádza webová stránka Tesly, v Spojených štátoch zvyšuje firma ceny pri všetkých svojich modeloch, v prípade Číny ich zvyšuje zhruba o 5 % pri niektorých verziách Modelu 3 a Modelu Y.

V Číne tak po zvýšení bude vozidlo Model Y Long Range stáť 375 900 jüanov (53 902 eur). To je o 18 000 jüanov (2 560 €) viac než k 10. marcu, ku ktorému spoločnosť zvýšila cenu o 10 000 jüanov (1 430 €).

Cena vozidla Model 3 Performance bude po utorkovom zvýšení stáť 367 900 jüanov (52 750 €). Aj v tomto prípade to predstavuje rovnaké zvýšenie, ako pri Model Y Long Range.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú