Automobilový priemysel sa ešte nestihol spamätať z jednej krízy a prichádza druhá, ktorá nie je o nič menšia. Stále pretrvávajúci nedostatok polovodičov dopĺňa kríza s dodávkami hliníka, paládia a niklu. Ako informuje český portál Autoforum, Rusko je totiž jedným z najväčších dodávateľov týchto surovín. Európa a prakticky celý svet, žiaľ, nie je závislý iba na ruskej rope a plyne. Krajina je tiež jedným z najväčších ťažiarov a vývozcov paládia, ktoré sa využíva na výrobu katalyzátorov do áut.

Na svetové trhy Rusko dodáva až 40 % tejto suroviny a sankcie uvalené na Kremeľ pochopiteľne vystrelil cenu paládia o desiatky percent. Jedna unca, teda 0,028 kg paládia, stála koncom minulého roka takmer 1 800 €, dnes je to okolo 3 150 €.

Problém majú aj elektromobily

Elektromobil žiaden katalyzátor nepotrebuje a môže sa tak zdať, že konflikt na Ukrajine sa produkcie elektrických áut nedotkne. Rusko je však zodpovedné aj za ťažbu a vývoz 20 % svetovej produkcie niklu a ten je jedným z kľúčových komponentov batérií pre elektromobily

Tento kov zažil v posledných dňoch azda najprudší nárast ceny v histórii. Začiatkom februára stála tona niklu 21 700 €, dnes sa jeho cena šplhá k 90 000 € za tonu, čo je viac než štvornásobný nárast v priebehu zhruba jedného mesiaca.

YouTube / Screenshot / Tesla daily podcast

Tento fakt sa rozhodne prejaví na produkcii elektrických áut, a to buď zvýšením ich cien, alebo ich nedostatkom. Netreba zabúdať ani na výrobu hliníka, ktorý je jedným zo základných výrobných materiálov pri každom aute.

Rusko zodpovedá za 6 % svetovej produkcie a aj tento kov za posledný mesiac zdražel o 25 %. Pri dodávkach nerastných surovín z Ruska to ale nekončí, dôležitú úlohu v automobilovom priemysle zohráva aj Ukrajina.

NEPERHLIADNI
Vojna na Ukrajine sa dotkla aj elektromobilov. Hackeri vyradili nabíjacie stanice v Rusku

Chýba obrovské množstvo káblov

Ako upozornil portál Reuters, Ukrajina je dôležitým producentom káblov pre viaceré európske automobilky. Káble sú pri moderných autách plných elektroniky neodmysliteľným komponentom. Elektrické autá sú na kábloch ešte viac závislé a prakticky by sa bez nich nedokázali ani len pohnúť. Európske automobilky z Ukrajiny dovážali až 7 % všetkých importov elektrickej kabeláže, no v dôsledku vojny o tieto dodávky prišli.

Aj keď sa 7 % nemusí zdať až tak veľa, v kombinácii s vyššie spomenutými „škrtmi“ v podobe zvýšenia cien nerastných surovín či stále pretrvávajúcej polovodičovej krízy, môže aj 7 % narásť do ohromných rozmerov a problémov s celkovou schopnosťou vyrobiť kompletné auto.

No a v neposlednom rade sú tu samotné fabriky na výrobu automobilov v Rusku a na Ukrajine. Nemecká automobilka Volkswagen oznámila, že zastavuje svoje aktivity v Rusku. Firma tak reaguje na situáciu po útoku Ruska na Ukrajinu, informovala agentúra TASR.

Automobilky už reagujú

Na zvyšujúcu sa cenu niklu reagujú už aj automobilky. Napríklad taká Tesla zvýšila cenu Modelu 3 a Modelu Y s niklovými batériami až o 1 000 dolárov.

Michal Varga/FonTech

Koncern VW v dôsledku vyššie spomenutých komplikácii dočasne pozastavil predaj plug-in hybridných motorizácií. Automobilka VW zastavuje predaj plug-in hybridov Golf, Passat, Arteon, Tiguan a Touareg.

Od 10. marca 2022 pozastavuje predaj plug-in hybridných motorizácií aj Audi, jedná sa o modely  A4, A5, A6 a A7.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú